בלי כפפות ומסכות: כך מכינים ברשתות הגדולות את משלוחי האוכל

שיטוט במגוון בתי קפה ומסעדות ברחבי הארץ חושף כי במקומות רבים לממכר מזון המוכרים אינם מקפידים על שמירת כללי ההיגיינה בעת הכנת האוכל ואריזתו. "זה חמור כמו מנתח שלא עוטה מסכה" • תיעוד

זמן צפייה: 04:38

בימים האחרונים קיבלו בתי הקפה והמסעדות אישור מחודש למכור מזון באיסוף עצמי – אבל ביקור במגוון בתי עסק מגלה כי פעמים רבות' הנחיות ההיגיינה המחמירות לא מבוצעות.

בסניף של קפה "ארומה" בבת ים חזרו כמו בכל הארץ להכין כריכים, קפה, מאפים - והכול בטייק אוויי. הקופאית עובדת עם מסכה שלא מכסה לה את האף, ומי שמכין את הקפה הקר נמצא במרחק של פחות משני מטרים מהלקוחות ולא עוטה מסכה בכלל. "זה הרג לי את האוזניים", הסביר.

בסניף "רולדין" בבת ים למוכרים יש כפפות, אבל המסכה ממש לא מכסה את הפנים לכולם - היא רק תלויה להם על הצוואר. גם בסניפי הגלידה שבדקנו בראשון לציון, כמו למשל גלידה "אנדריי", הכפפות על הידיים, אבל המוכר לא עוטה מסכה. בגלידריית "גולדה", גם בראשון לציון, כפפות יש, אבל מסכה - אין.

מוכר במאפייה ללא מסכה
מוכר במאפייה ללא מסכה | צילום: חדשות 13

בסניף של "אבולעפיה" ביפו העובד הכניס את ראשו אל תוך חלון הראווה, מעל המאפים, בלי מסכה. כפפות יש לכל המוכרים כאן, אבל מסכות, אלו שאמורות להגן על הלקוחות - כאן הן המלצה בלבד. גם בשיפודייה של "עזרא ובניו" בראשון לציון. יש כפפות, אבל מסכות, שוב, רק על הצוואר.

"כמה זה חמור שאנשים שמכינים אוכל, מגישים אוכל או שליחים שמביאים אוכל לא עוטים מסכה? זה חמור באותה מידה כמו שתלך למנתח שמנתח אותך בלי מסכה", הסבירה ד"ר אורלי ויינשטיין ממשרד הבריאות. "כפפות הן לא מגן משום דבר אם אתה לא מחליף אותן בהתאם למה שהשתמשת בהן".

עם זאת, במסעדת "רחמו" בירושלים, בעלות המסעדה מבינות את הקושי של רבים להתרגל לשגרת העבודה של עידן הקורונה, אבל מבינות שעל נהלים חייבים להקפיד. "בטח שאי אפשר לנשום עם הדבר הזה", אמרה מירב גיל, אחת מבעלות המקום. "זה פשוט עניין של הרגלים, אין מה לעשות. זו ההנחיה ומקפידים על זה. לכל דבר בחיים מתרגלים. העיקר שבאמת השוק יחזור להיות מה שהוא היה".