"הכיני גופך לקיץ": המדריך המלא לשמש הישראלית ולמיטות השיזוף

עם התקרבותו של הקיץ הישראלי והגעתם של ימי השרב, נשים ברחבי הארץ כבר רצות למכוני השיזוף או רוכשות מוצרים ביתיים – והכול במטרה להגיע לחופי הים כשלגופן גוון ברונזה נכסף. יצאנו לבדוק האם כול הנוצץ זהב הוא, מה הסכנות האפשריות - והאם יש גם יתרונות • קול האישה

חוף הים באשקלון
חוף הים באשקלון | צילום: רויטרס

הקיץ מתקרב בצעדי ענק ואיתו הבלחות של ימי שרב חמים ואביכים, מה שמביא לא מעט נשים בישראל להתחיל להתכונן לקראת היציאה לחוף הים – דווקא באמצעות הגעה למכוני השיזוף.

הטרנד של מכוני שיזוף והתזה בארץ התפתח בשנים האחרונות והביא עימו שוק חדש של מוצרים, ביניהם גם תכשירי שיזוף ביתיים לצד מוצרי קוסמטיקה וטיפוח, ליצירת מראה שחום. לצד זאת, לא מעט נשים עדיין מסרבות לוותר על החוויה של שיזוף על חוף הים, ונראה כי למרות המחקרים הרבים בנושא, המודעות לסכנות ולנזקים האפשריים כתוצאה מכך, עדיין לא גבוהה.

ד"ר סילבי פואניונק, יועצת בכירה למותג ליראק פריז, טוענת כי השמש הקופחת בקיץ הישראלי והיציאה מחוץ לבית בעונה החמה, דורשים מאיתנו נקיטה באמצעי זהירות מיוחדים, בעיקר במדינה שמשית כמו ישראל. "לכל מי שרוצה לתפוס צבע, אנחנו כאן כדי להזהיר מפני הסכנות האפשריות בחשיפה לא נכונה או לא מבוקרת למחוללי שיזוף, גם הטבעיים כמו השמש או עזרים חיצוניים לא טבעיים, כמו מכוני שיזוף".

משתזפים לקראת הקיץ?
משתזפים לקראת הקיץ? | צילום: יח''צ

בכול הנוגע לסכנות הטמונות בשיזוף תחת השמש, אומרת ד"ר פואניונק כי "למרות יתרונותיו של אור השמש בהעלאת מצב הרוח והפיכת ויטמין D הנמצא בגוף לפעיל, מחקרים הגיעו למסקנה ששהות ארוכה תחת השמש אינה מבטיחה ספיגה מקסימלית של ויטמין D, והנזק משהייה לא מבוקרת בשמש עשוי לעלות על התועלת. הקרינה שאינה נראית, גם עקב ההתחממות הגלובלית והחור באוזון, הינה קרינת UV אולטרה סגולה".

"קרינה זו פוגעת בשכבות העור הפנימיות והחיצוניות, גורמת לאפקט נזק מצטבר של קמטים והזדקנות העור, ואף מעלה באופן ניכר, במיוחד אצל בעלי עור בהיר אך לא רק, את הסיכוי לחלות באחד משלושת סוגי הסרטן הבאים: מלנומה, קרצינומה של תאי קשקש וסרטן תאי בסיס הצומח משומות. אבל אל לנו ללכת רחוק - גם כוויות שמש מיידיות מייצרות השפעה ארוכת טווח של יובש בעור, העלמת גמישות העור והזדקנות מוקדמת - ללא כול קשר לגנטיקה".

מכונת שיזוף
מכונת שיזוף | צילום: פרפקשן בוטיק שיזוף

לורה צ'אקון-גארבטו, מדריכת מוצרי תזונה "הרבלייף" העולמית, מסבירה גם היא על נזקי השמש: "לעיתים קרובות אנחנו שומעים על חשיבות השימוש בקרם הגנה, כי אם לא נגן על עצמנו מפני השמש אנחנו עלולים לסבול מכוויות שמש, מסימני הזדקנות מוקדמת, וכמובן - מסיכון מוגבר לחלות במחלות עור. UVA ו-UVB אלו קרינות שעלולות לפגוע בעורכם, ומכיוון שקרני UVA חודרות בקלות דרך שכבת האוזון, הן אחראיות למרבית החשיפה. הן יכולות לחדור דרך עננים, זכוכית ואפילו דרך בגדים.

"אולי לא תוכלו להרגיש אותן, אבל הן ישפיעו על עורכם. קרני UVB גורמות לכוויות שמש והתפתחות קטרקט, והן עלולות להשפיע על מערכת החיסון. והחשוב ביותר, קרני UVB תורמות להתפתחות מחלות עור. SPF מתייחס רק לקרני UVB, והוא לא כולל קרני UVA - לכן, כאשר אתם רוכשים ורוכשות קרם הגנה, חפשו תמיד את המילים 'הגנה רחבת טווח' על התווית, כדי להבטיח שאתם מוגנים מפני קרינת UVA ו-UVB".

בכול הנוגע לסכנות מפני שיזוף במכונות, אומרת ד"ר פואניונק כי "מכוני שיזוף המשתמשים במיטות שיזוף, חושפים את לקוחותיהם לקרינה אולטרה-סגולה ישירה, באמצעות מיטות דמויות צדפה שבהן מוקרן אור משזף מלמעלה ומלמטה. הסכנה הגבוהה במיטות שיזוף היא, שבניגוד לחשיפה לשמש, שבה רבים כבר למדו להימרח בקרם הגנה – בעת שימוש במיטות השיזוף, רבים נמנעים מכך כדי 'למקסם' את אפקט השיזוף. בנוסף, בזמן חשיפה לשמש החום שזו פולטת לרוב מביא למינון זמן החשיפה של המשתזף, ולהעלאת המודעות שלו לכך שביצע חשיפה מוגברת – בעוד שמיטות השיזוף נשארות קרות למגע, ולכן המודעות לחשיפה המסוכנת יורדת".

חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב | צילום: רויטרס

ברגע שהמודעות לנזקים האפשריים בעקבות חשיפה לשמש או למיטות שיזוף עולה, ניצבת מייד השאלה הבאה - מדוע בקיץ 2022 נשים וגברים רבים עדיין בוחרים להשתזף, באופן מודע, במכונים ובחופי הים. מצדה אליהו, בעלת מכון שיזוף ויופי "פרפקשן" בתל אביב, עונה לנו: "השמש בארץ קשה ולא ממש מרחמת. לאחר שיזוף בשמש ניתן לראות בגופנו ריבוי נקודות חן, השיזוף שורף ומתקלף, אבל יש לו גם יתרונות. שיזוף בשמש הוא מקור לוויטמין D, שנחוץ במידה מסוימת לבני אדם, ובייחוד לילדים. שיזוף גם יכול לעזור לחולי פסוריאזיס ומסייע לשינה יותר נינוחה, מסייע למחזור הדם ולכאבי שרירים והפרעות במצב הרוח".

"שיזוף הוא מנגנון הגנה של העור מפני עודף קרינה, אבל כולנו כבר יודעים שהשמש קשה ויוקדת, לכן יותר ויותר נחשפים למיטות שיזוף שקיימות כיום. היתרון במתקני שיזוף הוא שניתן לשלוט ברמת העוצמה וכך ניתן גוון חום יפהפה, השיזוף אינו כואב או מציק, הגוון אחיד - ואומנם בתאי שיזוף קיימת קרינה, ומומחים מציינים שקרינה מסוכנת כמו עישון סיגריות, אך עדיין ניתן להראות שחומים בזמן מועט. אנחנו דור שאוהב שהכול קורה מהר ובאופן מיידי, ושיזוף במתקני שיזוף עונה על הדרישה הזאת, וגם המחיר זול. בעזרת התאמה ללקוח של זמן וקרם מתאים, נמנעת כוויות והתקלפות או נזק לעור. במכון שיזוף בדרך כלל יש חוקים ברורים, ובהם נכלל גם המילוי של הצהרת בריאות".

שיזוף לקראת הקיץ
שיזוף לקראת הקיץ | צילום: יח''צ

ד"ר פואניונק התייחסה גם היא לנושא: "הכול תלוי באידיאל היופי, ובימינו צבע הברונזה של העור נחשב למועדף על נשים רבות בישראל. המלצתי הרפואית כמומחית רפואה אסתטית, היא להימנע לחלוטין מיציאה לשמש, ובאופן אישי אני שוללת גם שימוש במיטות שיזוף. עם זאת, לפני כול יציאה לשמש כדאי להימרח היטב במקדם הגנה, רצוי באחד שאינו שומני ואינו פוגע בסביבת האלמוגים הימית. כמו כן, אם העור שלך מעורב או שמן - ניתן להסתפק במקדם הגנה 30 SPF, ולכול השאר מומלץ 50 SPF. בנוסף יש להקפיד על מריחה חוזרת בכול כשעתיים, ובכול יציאה מן המים. מומלץ מאוד גם להרכיב משקפי שמש".

בנוסף, ד"ר פואניונק מוסיפה פרט מעניין, שרבים מאיתנו אולי לא יודעים: "גם תאורה מלאכותית גורמת לזיהום אור והשפעותיה על העור שליליות, לכן כשאתם בסביבה אורבנית, הקפידו להימרח". בשורה התחתונה חשוב לדוקטור להדגיש: "זה לא אומר שאי-אפשר 'לתפוס צבע', אבל מומלץ להשתמש במקדמי הגנה 30-50 SPF וגם להימרח מחדש בכול שעתיים כאמור. עם זאת, רוב האנשים חולמים על גוון ברונזה שמעניק השיזוף, ולשם כך אפשר לבחור בקרם הגנה המשלב הגנה מלאה מקרינה ותוסף המעודד ייצור מלאנין, פיגמנט הצבע בעור, שיאפשר שיזוף ויעמיק אותו, תוך כדי הגנה מלאה מהקרניים המזיקות של השמש".

מיטת שיזוף
מיטת שיזוף | צילום: shutterstock

באשר לחלופות הקיימות כיום בשוק המתפתח של מוצרי שיזוף ביתיים, ליאת דנוביץ, מנהלת ההדרכה המקצועית ברשת הביוטי "אפריל", מסבירה: "הניסיון להשיג את גוון העור השזוף הוא 'מרדף' שהינו פופולרי בחודשי הקיץ. עם זאת, החשיפה הרבה לשמש עלולה להוביל לנזקים בעור. בשנים האחרונות עלתה המודעות לנזקי השיזוף בשמש, מה שהוביל את שוק מוצרי השיזוף הביתיים להתפתחות. המותגים השונים מפתחים עוד ועוד מוצרים, שהינם קלים לשימוש ומבקשים להעניק לכל אחד ואחת מאיתנו את גוון העור המבוקש, במינימום נזק. עם זאת, גם בבחירה בשיזוף ביתי - חשוב לדעת מה הם היתרונות והחסרונות".

לדבריה, היתרון המובהק ביותר של בחירה במוצרים אלה, הוא מניעת סרטן העור בשל הימנעות מחשיפה לשמש, לצד החיסכון בזמן אשר מושקע בתהליך השיזוף. "זמן כיום נחשב למצרך חשוב לא פחות מכסף, והיכולת להשתזף במהירות - חוסכת שעות של שכיבה בחוץ.

חוף הים בתל אביב
חוף הים בתל אביב | צילום: אילן ספירא

"השימוש בתכשירים לשיזוף ביתי מאפשרים לכולנו להישאר שזופים כל השנה, אך כאמור ישנם מספר חסרונות שאליהם חשוב לשים לב. למשל, שיזוף ביתי עולה כסף, בעוד שהשמש היא בחינם – אבל השאלה היא האם הכסף חשוב יותר מבריאות? בנוסף, אם בחרנו להשתמש במוס לשיזוף עצמי, חשוב להקפיד להשתמש בכפפה. אם בחרנו בספריי, יש להקפיד על ריסוס אחיד. פעולה לא נכונה יכולה לייצר מראה כתום ולא אחיד, והשיזוף הביתי לא נשמר כמו שיזוף מהשמש, שכן מדובר בשכבה על העור. שיזוף מסוג זה דורש תחזוקה, ועל מנת לשמור על צבע העור השזוף, צריך לחזור על הפעולה פעם ב7-4 ימים".