"בלתי נסלח": הטעויות בבדיקות המעבדה שעלולות לגבות מחיר כבד

הרופאים הודיעו ללי בן אלול שהסרטן שלה חזר, אלא שבדיקה שהשוותה בין ה-DNA שלה לדגימת הביופסיה שבגללה כרתו לה שד משוחזר - הייתה שייכת לאדם אחר. "כמעט הרמתי ידיים" • "סטטוסקופ"

זמן צפייה: 08:47

למטופלים יש נטייה להתייחס לבדיקות המעבדה שהם עוברים בבתי החולים כעובדה מדעית מוגמרת, ולא לבקש עליהן חוות דעת נוספת. אולם, לעיתים נעשות בבדיקות אלה טעויות שהמטופלים עלולים לשלם עליהן ביוקר. לי בן אלול, שאובחנה כחולה בסרטן שד, עברה כריתה ושחזור של שדיה - וכמה שנים לאחר מכן הרגישה גוש בשד. היא עברה בדיקת ביופסיה, שאחריה הודיעו לה כי הסרטן שלה חזר ושיש צורך לכרות את השד המשוחזר. לאחר הכריתה, הועבר השד כולו למעבדה הפתולוגית בבית החולים, אלא ששם לא נמצא גידול - והשד היה נקי לחלוטין מסרטן.

"שאלתי איך זה יכול להיות, וכולם אמרו לי אותו דבר - שכנראה הוציאו הכול בביופסיה. לא היה לי הגיוני וכמעט הרמתי ידיים", סיפרה בן אלול. לפני שכמעט והתייאשה, יצאה בן אלול לבדוק כיצד התרחש המחדל, והגילוי היה מדהים – בדיקה שהשוותה בין ה-DNA שלה לדגימת הביופסיה שבהתבסס עליה כרתו לה שד משוחזר כלל לא הייתה דגימה שלה. עורך הדין יאיר סקלסקי, שמייצג את בן אלול, אמר: "מצאו שבבתי חולים רבים במדינת ישראל משתמשים בכלים לא נקיים לביצוע בדיקות פתולוגיות וישנם מקרים של זיהום בין בדיקות. זה בלתי נסלח, לא ייתכן שבמדינת ישראל של 2019 יש החלפה של בדיקות פתולוגיות בין חולים".

בעקבות הטעות החמורה, הוקמה ועדת בדיקה במשרד הבריאות ולאחריה חודדו נהלי הבטיחות במעבדות הפתולוגיות בכל רחבי הארץ. אך למרות חידוד הנהלים שהתקיים לפני יותר מחמש שנים – טעויות כאלה עדיין קורות. במקרה נוסף, אישה שהתבשרה שבבדיקת ביופסיה שנלקחה מהמעיים שלה נמצא נגע סרטני, כמעט ועברה כריתת מעי. אולם, בזכות ערנותו של רופא צעיר, התגלתה התקלה החמורה - דגימה של אדם אחר השתרבבה עם הדגימה שנלקחה מגופה.

לכתבות נוספות בנושא: 

משקפיים במקום רטייה: טכנולוגיה ישראלית חדשה לטיפול בעין עצלה

"פורצי דרך בתחום": המהפכה המגדרית של ענף הרפואה בצה"ל

הקטנה במקום הסרה: הדור הבא של ניתוחי השקדים בישראל

בדיקות מעבדה
בדיקות מעבדה | צילום: החדשות 13

ד"ר שריף יאסין, רופא מומחה ברפואה פנימית בבית החולים איכילוב, שראה את החולה במרפאת הגסטרו, סיפר כי "כחלק מהטיפול הוחלט שהיא תבצע קולונוסקופיה. המראה המקרוסקופי של הבדיקה היה תקין, הבודק לא ראה שום דבר חריג, אבל החליט לקחת ביופסיה – והיא יצאה חריגה".

ד"ר שריף החליט יחד עם צוות מרפאת הגסטרו לשלוח את הדגימה לבדיקה חוזרת במעבדה הפתולוגית של בית החולים, כדי לוודא שאכן מדובר בפוליפ סרטני. לאחר שקיבל את אותה תשובה, הוא לא ויתר וביקש את אישור האישה להעביר את הדגימה לבדיקה במכון לרפואה משפטית – שם ניתן לבצע התאמה גנטית בין הרקמה לבין האישה. בדיוק כפי שנעשה במקרה של בן אלול, וכך הצליח למנוע את הניתוח אותו הייתה מיועדת לעבור.

תגובת מעבדת "פתו-לאב": בעקבות האירוע נערך תחקיר מעמיק וממצאיו הועברו לגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות. ממצאי התחקיר העלו כי לא נפל פגם בהתנהלות מוסדנו".