"המצב חייב להשתנות": דיון מיוחד בכנסת על בתיה"ח הפסיכיאטריים

בעקבות תחקיר חדשות 13 על המצב העגום במרכזים הרפואיים לבריאות הנפש, ועדת הבריאות התכנסה היום לדיון מיוחד. הנוכחים דנו בנושא והוועדה תפקח על ההבטחה של שר הבריאות להוסיף תקציב למערך

דיון מיוחד בכנסת על מצב בתי החולים הפסכיאטריים
דיון מיוחד בכנסת על מצב בתי החולים הפסכיאטריים | צילום: דוברות הכנסת

ועדת הבריאות של הכנסת התכנסה היום (שלישי) על מנת לדון במצב בתי החולים הפסיכיאטרים, בעקבות תחקיר חדשות 13 שחשף את המצב העגום במרכזים הרפואיים לבריאות הנפש. בוועדה נוכחים, בין היתר, מנהלת ביה"ח מזור ד"ר קרן גינת ויו"ר איגוד הפסיכיאטריה היוצא ד"ר צבי פישל.

הוועדה דנה במצב הקשה שנחשף בתיעוד במחלקות הסגורות בבתי החולים הפסיכיאטריים, בו נראו שבע מטופלים מאושפזים בחדר סגור אחד ובצפיפות נוראית. עוד תפקח הוועדה על ההבטחה של שר הבריאות הורוביץ להוסיף 400 מיליון שקלים למערך לבריאות הנפש.

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן, אמרה: "כנסת ישראל לא מתביישת. אנחנו נכנס עוד סדרת דיונים בנושא בריאות הנפש בוועדה. נדאג להביא תקציבים ונפעיל פיקוח פרלמנטרי על ההבטחות של משרד הבריאות בנושא".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שיא חדש מפרוץ המגפה: כ-11 אלף נדבקים אובחנו אתמול בקורונה

הרחבת התו הירוק, ומתווה לתפילה בכותל: כל התקנות שאישר הקבינט

בגלל ויכוח על מסכה: נהג אוטובוס הותקף בעפולה ופונה לבי"ח

ועדת הבריאות קיימה גם דיון חירום בנושא מצוקת בתי החולים הציבוריים עקב תחלואת הקורונה. מנתונים שעלו בדיון עלה כי מתוך 960 מיליון ש"ח שהוקצו למערכת הבריאות בשל משבר הקורונה, רק 550 מיליון הועברו עד כה, בגלל עיכובים במבחני התמיכה.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר: "ההסכם עם האוצר שכולנו מכירים הוא מורכב מאוד לביצוע על בסיס מבחני תמיכה שלוקחים זמן. בשבוע האחרון עשינו מאמץ גדול מאוד לקדם מה שאפשר והצלחנו להביא עוד קצת כספים מהחלק הראשון. המנגנון הזה לא מתאים לתקופה הזאת, הוא מסורבל ולוקח זמן. הם יקבלו את כל הכסף והם יודעים את זה".

רם בלניקוב, מנכ"ל משרד האוצר, אמר: "כל התקציב של ה-960 מיליון תוקצב. כדי לבצע אותו צריך לבצע מבחני תמיכה, זו לא גחמה. משרד האוצר העביר מקדמות בסך 550 מיליון ₪ בינתיים. הן לא יכולות להיות בגובה 100% מהתקציב המתוכנן כי אז זה לא מקדמות. אנחנו מקווים שבתי החולים יעמדו במבחני התמיכה. אין לנו כוונה לסגת בשקל אחד מההתחייבות כלפי בתי החולים. אני ואנשיי חושבים על חיי החולים בדיוק כמו כל אחד מכם".

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, סיכמה את הדיון ואמרה: "הוועדה הזאת היא של כלל אזרחי ישראל ללא קואליציה ואופוזיציה. כולם שייכים, בשולחן הניתוחים כולם שווים. נדאג לביטחון האישי, הבריאותי והתזונתי של אזרחי ישראל ולצרכיה של מערכת הבריאות. אנחנו נשב על הראש של משרדי הממשלה כדי שהחסד והחמלה יתורגמו לתקציבים. בינתיים דיברתי עם שר האוצר כדי להקדים את המבחנים ולהעביר לבתי החולים מקדמה נוספת. יש כסף וצרך לראות איך מעבירים אותו בהקדם, אנחנו נפקח ונעקוב שכל מה שצריך לעבור עד סוף 2021 יעבור".