ביהמ"ש על פרשת העוברים: תוצאות הבדיקות הגנטיות יימסרו עד מחר

עד מחר בצהריים עורכי הדין של שני הצדדים יכולים להגיש בקשה לבקשת ערעור. אם זו תתקבל - יתקיים דיון מחודש בפרסום תוצאות הבדיקה הגנטית. אם לא תוגש בקשה כזו - מחר יפורסמו התוצאות שיחשפו את זהות ההורים הביולוגיים

פרשת החלפת העוברים באסותא:  בית המשפט החליט היום (ראשון) לעכב את פרסום תוצאות הבדיקות הגנטיות שיחשפו את זהות ההורים הביולוגיים של העובר - עד מחר בשעות הצהריים. עד אז עורכי הדין של שני הצדדים יכולים להגיש בקשה לבקשת ערעור. ההורים הביולוגיים בתגובה להחלטת בית המשפט בשיחה עם חדשות 13: "כל עיכוב נוסף הוא עינוי בשבילנו. יתכן שהתינוקת תזדקק לנו לצרכים רפואיים מיד לאחר לידתה. איך אפשר למנוע ממנה ומאיתנו את המידע לאורך חמישה שבועות? זה עוול נורא ומתמשך כלפי הילדה וכלפינו".

אם ההחלטה תתקבל - אז יתקיים דיון מחודש בפרסום תוצאות הבדיקה הגנטית, אך אם לא תוגש בקשה כזו - מחר יפורסמו התוצאות שיחשפו מי ההורה הביולוגי של העובר. לתוצאות הבדיקה הגנטית יש משמעות להליך המשפטי שיקבע, בסופו של דבר, מי יהיו ההורים של הילדה שתיוולד.

ביום רביעי בשבוע שעבר קבע בית המשפט המחוזי בלוד כי יש לערוך בירור גנטי לעובר שהושתל בטעות בבית החולים אסותא בראשון לציון, ברחמה של אישה שאינה אמו, "ובמהירות". החלטת בית המשפט נועדה לבדוק מי הם הוריו הביולוגיים של העובר.

בהחלטת השופטים צוין כי: "מעבר למסכת העובדתית המלמדת על הצורך בבדיקה, ובמהירות, הרי שגם מבחינת האינטרסים הרלבנטיים נלמד הצורך לבצע הבדיקה. הן האינטרס הציבורי – זוגות שתהליך ההפריה ועמה גם הזכות שלהם להורות 'הוקפאה, החשש הקיים לזוגות שעברו תהליך של הפריה חוץ גופית בכלל ובמרכז אסותא בפרט, האינטרס של המשיבים – לוודא כי העובר בבטנה של המערערת – יש לו קשר גנטי אליהם, ובעיקר טובת העובר – זכות היסוד של העובר לדעת 'מי אביו, מי אמו'".

עוד נמסר: "אל מול טענות כבדות משקל אלה, ומבלי חלילה להקל ראש במצוקה הקשה ומדאיבת הלב אליה נקלעו, לא עלה בידי המערערים להציג נימוקים כבדי משקל די הצורך, מדוע יש להמתין עם עריכת הבדיקה הגנטית עד לאחר הלידה".

בחודש ספטמבר, בהתייחסות רשמית ראשונה של בית החולים אסותא למחדל ההפריות, ד"ר אריק כהנא, מומחה ברפואת נשים ופוריות בביה"ח, התראיין ל"שש" עם נריה קראוס ואמר: "אנחנו מאוד מצטערים על האירוע שאירע". כהנא הוסיף: "מבחינתנו זה אירוע נדיר וחריג, ואנו מתייחסים אליו בשיא החומרה", אמר ד"ר כהנא, "נודע לנו רק לפני ארבעה או חמישה ימים, ולוקח זמן לבדוק את התהליך. לא רצינו לצאת עם מסרים לא נכונים. למטופלות שלנו יש הרבה חשש לגבי הסטטוס של העוברים, חיכינו לאסוף עוד מידע - וברגע שיש לנו, אנו בשקיפות מלאה מיידעים את הציבור".

"עדיין לא מצאנו את ההורים הביולוגיים", הוסיף ד"ר כהנא, "אנחנו בקשר עם הזוגות ופתחנו בלי קשר קו חם גם ללא מעורבים בהליך, עשינו מאות שיחות וענינו על שאלות. באשר למטופלים הרלוונטיים - אנחנו בקשר יום-יומי איתם, יש תהליכים שלוקחים יותר זמן".

יצוין כי במקביל, משרד הבריאות הודיע כי מונתה ועדת בדיקה בדבר הנסיבות שגרמו לטעות במהלך ההפריה החוץ-גופית במטופלת בבית החולים אסותא בראשון לציון. לפי ההודעה, "הוועדה תגבש מסקנות מערכתיות והמלצות לשיפור מערך ההפריות החוץ גופיות בישראל".