מדי חודש: 150 ישראלים מאובחנים כחולי מלנומה - 17 מתים מהמחלה

מנתונים שפורסמו לקראת שבוע המודעות לסרטן העור עולה כי 91% מהחולים בישראל אובחנו בשלב מוקדם מאוד. בשבוע הבא ייפתחו ברחבי הארץ מאות תחנות בדיקה לגילוי מציל חיים של המחלה

 גילוי סרטן עור
גילוי סרטן עור | צילום: אייסטוק

17 חולי מלנומה מתים בממוצע בישראל בכל חודש – כך עולה מנתוני האגודה למלחמת בסרטן שפורסמו היום (שלישי) לקראת שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם. מהנתונים עולה כי בכל חודש כ-154 אנשים מאובחנים כחולי מלנומה (1,846 בשנה, נכון לשנת 2016).

רוב החולים הם יהודים, ילידי ישראל, אירופה ואמריקה, כששיעורי התחלואה באוכלוסייה הערבית נמוכים יותר. מתחילת שנות ה-90 ועד אמצע העשור הנוכחי חלה עלייה מתונה (פחות מאחוז) בתחלואה של מלנומה בקרב גברים יהודים. זאת לאחר שלפני תקופה זו נרשמה עלייה של חמישה אחוזים בקרב גברים. מנגד, אצל הנשים נרשמה מגמה יציבה במשך כל התקופה.

כתבות נוספות בחדשות 13:

הסיפור האחרון של יותם: מתנת הפרידה שהפכה הנצחה למדריך שנהרג

הילדות הקשה ומאסר העולם: שפחת המין שרצחה לקוח - וקיבלה חנינה

מרגיעה ומפתחת: השיטה שהגיעה מהמזרח - ונכנסה לבתי הספר בישראל

בדיקת נקודת חן
בדיקת נקודת חן | צילום: fotolia

מנתוני האגודה ומשרד הבריאות עולה כי בעבר ישראל הייתה מדורגת במקום השלישי בעולם אחרי אוסטרליה וניו זילנד, במספר החולים החדשים מדי שנה. כיום, אוסטרליה עדיין מובילה בתחלואה עם שיעור של 33.6 חולים למאה אלף תושבים ואילו ישראל מדורגת במקום ה-27 בעולם בתחלואה עם שיעור של 8.3 חולים למאה אלף תושבים. כמו כן, ניו זילנד עדיין מובילה במדד התמותה עם שיעור של 4.8 חולים למאה אלף תושבים, כשישראל מדורגת במקום ה-20 בעולם עם שיעור של 1.8 חולים למאה אלף תושבים.

במסגרת שבוע המודעות, שייערך בשבוע הבא (17-23/6), יפתחו ברחבי הארץ מאות תחנות לבדיקה חינם לגילוי מוקדם של סרטן העור. באגודה טוענים כי הודות למבצע, שייערך בפעם ה-27 ברציפות, התרחשה עלייה עקבית בשיעור המאובחנים בשלב מוקדם, דבר המשפיע גם על עלייה בשיעור ההישרדות והריפוי של החולים. על פי הנתונים, 91% מהחולים בישראל התגלו בשלב מוקדם מאוד.

קרם הגנה
קרם הגנה | צילום: אימג' בנק / Getty Images

אחד הגורמים העיקריים לסרטן העור, שיעמוד במוקד שבוע המודעות, הוא קרינת שמש חזקה. מלנומה היא המסוכנת והקטלנית ביותר מבין סוגי סרטן העור השונים. האנשים שנמצאים בקבוצת הסיכון לחלות בסרטן העור הם: אנשים בעלי מספר רב של שומות (למעלה מ-20) או שבמשפחתם יש קרובים בעלי נקודות חן מרובות, אנשים שעורם נצרב בקלות בשמש או שאינו משתזף כלל ואנשים הנוטלים תרופות המדכאות את מערכת החיסון או סובלים ממחלות המחלישות אותה. כמו כן, באגודה למלחמה בסרטן הדגישו כי אסור לחשוף לשמש תינוקות עד גיל חצי שנה.

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן, הסבירה על החשיבות שבגילוי מוקדם: "אנו קוראים לציבור, מדובר בפיקוח נפש, היו חכמים בשמש באופן קבוע למשך כל השנה כדי להפחית את הסיכון לחלות. הזמינו תור והיבדקו במסגרת המבצע או במהלך השנה. אנשים בעלי שומות מרובות או בעלי סיפור משפחתי של סרטן העור צריכים לשים לב במיוחד ולהיות במעקב". זיו הוסיפה: "בכל מקרה מומלץ לכל אדם בכל גיל לשים לב לשינויים על העור ואם זיהיתם נקודות חדשות, או שינוי בנקודות קיימות, חשוב לפנות ללא דיחוי לבדיקה אצל הרופא".