בצל ההסלמה: רמב"ם ובתי חולים נוספים בצפון עברו למתכונת חירום

בתי החולים מחיפה וצפונה יעבירו את עבודתם אל מתחת לאדמה ולמרחבים מוגנים, זאת לאחר שחיזבאללה הרחיב את טווח הירי לצפון הלילה והבוקר. בתוך כך, ניתוחים וטיפולים רפואיים נוספים שלא נחשבים לדחופים - יבוטלו

זמן צפייה: 04:02

לאחר שחיזבאללה ירה יותר מ-100 רקטות במהלך הלילה והבוקר מלבנון אל עבר יישובי הצפון, חלקם רחוקים מקו הגבול כמו חיפה, עכו והקריות, במשרד הבריאות ופיקוד העורף הודיעו הבוקר (ראשון) לבתי החולים מחיפה וצפונה לעבור לעבודה במתכונת חירום.

משמעות הדבר היא כי כל תהליך ופרוצדורה שניתן להעביר, בית החולים יעביר אל מתחת לאדמה או אל מרחבים מוגנים אחרים. בנוסף, כל הניתוחים ושאר הטיפולים הרפואיים אשר נחשבים ללא דחופים, בוטלו ולא יתקיימו היום.

מבית החולים רמב"ם בחיפה נמסר: "על פי הנחיית פיקוד העורף ומשרד הבריאות - בשעה 12:00 תחל הורדת חולים ממחלקות בית החולים אל בית החולים התת קרקעי הממוגן ברמב"ם. מדובר על מבצע שיימשך מספר שעות ויכלול כמה מאות חולים. הורדת החולים תתבצע על פי סדר ידוע של המחלקות - כל אחת לאיזור שתוכנן עבורה בבית החולים התת קרקעי. במקביל יחל "רידוד" של חולים שניתן לשחרר ממחלקות בית החולים לביתם.

מעבר פעילות בית החולים רמב"ם למקלט
מעבר פעילות בית החולים רמב"ם למקלט | צילום: רויטרס
מעבר פעילות בית החולים רמב"ם למקלט
מעבר פעילות בית החולים רמב"ם למקלט | צילום: רויטרס

פרופ׳ מיכאל הלברטל, מנהל ביה״ח רמב״ם בחיפה מסר: "הבוקר לפי הנחיית פיקוד העורף קיבלנו הוראה להפעיל את ביה"ח הממוגן, ובמקביל אנחנו משנעים את המטופלים למתחם הממוגן. אני מעריך שעד שעות הערב נסיים לנייד קרוב ל-1000 חולים לביה"ח התת קרקעי. השאיפה שלנו לחזור לפעילות מלאה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409221400' autoplay='0' credit='ביה"ח רמב"ם' desc='ביה"ח רמב"ם מעבירים מיטות חולים למרחב המוגן' poster='' kid='1_thch02do' duration='8']

"בשלב זה, הפעילות של ביהח היא פעילות מצומצתת אנחנו מכשירים במקביל עוד קומה במטרה לאפשר לקלוט עוד מטופלים משני ביה"ח ומכוני דיאליזיה באזור שלא ממוגנים". אמר מנהלביה"ח רמב"ם והוסיף: "המתקן יכול להכיל 1,200 מטופלים, זה מתקן גדול ומורכב והצוותים עובדים במרץ. 6,200 עובדים בביה"ח עושים פה עבודת קודש איכותית עם שיקול דעת. למעשה אנחנו מוכנים לתת מענה לכל פתרון לכל מה שנצטרך. יש 24 חדרי ניתוח ממוגנים לחלוטין בקומה 1-, וקומת אמבולנסים תהיה באזור ממוגן. כמו כן, המתקן מכיל מעון לילדי הצוות של כ-500 ילדים".

שגרת החירום נותנת אותותיה גם בתחומים נוספים, כשמשרד החינוך הודיע כי לא יתקיימו הלימודים בבתי הספר מחיפה צפונה, אך הלימודים בשאר הארץ יתקיימו כרגיל. הרשויות הונחו לעבור ללמידה למידה מקוונת, כמו כן, ההסעות, טיולים ופעילות בלתי פורמאלית בוטלו.

שר החינוך יואב קיש כתב בחשבון הטוויטר: "הבוקר לאחר החמרת מדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף: מקו חיפה וצפונה הלימודים היום יהיו במודל למידה מרחוק בלבד. קו חיפה וצפונה ללא למידה פיזית. שאר הארץ לימודים כרגיל".

היישובים בהם לא יתקיימו לימודים פרונטליים הם: קו העימות, גולן צפון, גולן דרום, גולן דרום- יישובי מוא"ז עמק הירדן, גליל עליון, מרכז הגליל, גליל תחתון, המפרץ, העמקים. ממשרד החינוך נמסר כי במהלך היום יתקיימו הערכות מצב שוטפות והציבור יעודכן בכל שינוי במידת הצורך.