אחרי הסערה: משרד הבריאות ביטל את האיסור על הניתוח הקיסרי הצרפתי

לאחר שבסוף השבוע שעבר, הודיע משרד הבריאות על הפסקה מיידית של ניתוחים קיסריים בשיטה הצרפתית, המשרד ביטל את ההנחיה שאסרה על הניתוח. בעקבות החלטת וועדת הכנסת לקידום מעמד האישה, מעתה והלאה נשים שירצו לעבור את הניתוח יידרשו לחתום על טופס הסכמה . יו"ר הוועדה, ח"כ תמנו-שטה: "ישנן מאות נשים שנמצאות במצוקה אדירה אל מול החלטת משרד הבריאות"

הריון
הריון, אילוסטרציה | צילום: פוטוליה

סערת ביטול הניתוח הקיסרי: לאחר שבסוף השבוע שעבר, הודיע משרד הבריאות על הפסקה מיידית של ניתוחים קיסריים בשיטה הצרפתית, היום (שני), המשרד ביטל את ההנחיה שאסרה על הניתוח. מעתה והלאה, נשים שירצו לעבור את הניתוח יידרשו לחתום על טופס הסכמה. זאת, בעקבות החלטת וועדת הכנסת לקידום מעמד האישה מוקדם יותר היום.

הוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות חברת הכנסת פנינה תמנו שטה, התכנסה היום כדי לדון בהחלטה. יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו-שטה, אמרה בפתח הדיון כי ישנן מאות נשים שנמצאות במצוקה אדירה אל מול החלטת משרד הבריאות: "כאישה וכיו"ר הוועדה וכמי שמאמינה בבחירתן של נשים על גופן אני חושבת שזאת אי נוחות מאוד גדולה".

בשבוע שעבר, לאחר שמשרד הבריאות הנחה, ללא התראה מוקדמת, לעצור את הניתוחים בשיטה המיוחדת שמאפשרת פתיחת חלל קטן יותר ברחם האישה, קבוצת נשים עתרה לבג"ץ בדרישה לממש את זכותן על גופן. לטענת משרד הבריאות, הסיכון לאם וליילוד עולה בניתוח הקיסרי-צרפתי, אך הדעות במערכת הבריאות עדיין חלוקות. מצידן, הנשים שנותחו בו דיווחו על שביעות רצון מהשיטה השנויה במחלוקת.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1001232058' autoplay='0' credit='' desc='אחרי ההוראה לעצור ניתוחים קיסריים-צרפתיים: נשים יעתרו לבג"ץ | כתבתו של מאיר מרציאנו' poster='' kid='1_2ppcp063' duration='']

ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, טענה בשבוע שעבר בריאיון לחדשות 13 כי הניתוח טומן בחובו סיכונים וסיבוכים אפשריים, ועל כן יש לאסור אותו. "הסיבוכים מתחלקים לשניים: סיבוכים של היולדת שבעיקר המשמעות זה הרחבה של החתך ברחם ומאוחר יותר, חלילה, לגרום לקרע ברחם, והשני קשור ליילודים ובעיקר מדובר על פגיעות וחתכים בפנים", טענה.

ככלל, על פי הדיווחים שהגיעו למשרד הבריאות, למרות שבמהלך הניתוח הקיסרי הצרפתי פותחים חלל קטן יותר ברחם האישה, התינוק מחולץ ממנו באמצעות מלקחיים והסיכון לסיבוכים בקרב הנשים והתינוקות עולה הרבה יותר מבניתוח קיסרי קלאסי. עם זאת, במשרד הבריאות סירבו להעביר לחדשות 13 את הנתונים בכמה יותר הסיבוכים האלה עולים.