מקרה חריג: צעיר פונה לבית החולים לאחר שנצרב בצורה קשה ממדוזה

הצעיר, בשנות ה-20 לחייו, בילה עם חבריו בחוף הים באשדוד, כשלפתע הרגיש כאב עז והבחין שמדוזה דבוקה לו לצלע. הוא הסיר אותה באמצעות ידו ופונה לביה"ח הציבורי אסותא בעיר כשהוא סובל מכאבים ומצריבה משמעותית, שם טופל. "מקרה שונה ממקרים אחרים. במקרה של כאבים חמורים, צריבה באזור העין ותגובה אלרגית - להתפנות מיד למיון"

הצעיר שנפגע ממדוזה

צעיר בשנות ה-20 לחייו פונה אל בית החולים הציבורי אסותא באשדוד כשהוא סובל מצריבה משמעותית לאחר שנפגע ממדוזה.

מבירור המקרה עולה כי הצעיר בילה עם חבריו בחוף הים בעיר, כאשר לפתע חש כאב עז באזור הצלע והבחין כי מדוזה דבוקה אליו. הוא נאלץ להשתמש בידו על מנת להסיר את המדוזה ולהרחיקה מגופו. לאחר מכן, התפנה אל בית החולים כאשר הוא סובל מכאבים עזים, שם טופל במהירות על ידי צוות רופאי המחלקה לרפואה דחופה, מומחי טוקסיקולוגיה ופלסטיקה.

הצעיר שנפגע ממדוזה
הצעיר שנפגע ממדוזה

ד"ר עידן מרקוביץ, הרופא שטיפל בו, אמר: "מדובר בבחור בן 20 שהגיע למיון בית החולים כשהוא זועק מכאבים. הכאב היה כל כך חמור מבחינתו, שהוא דילג על הרישום בקבלה ומייד דרש טיפול. מהר מאוד הבנו שמדובר במקרה קיצון, וטיפלנו בו בתרופות הרגעה. לאחר שהתאושש קצת והצליח לספר לנו את הסיפור, ולצד חומרת והיקף הצריבה, התייעצנו עם מומחי טוקסיקולוגיה ופלסטיקה, והתחלנו במתן טיפול גם בנוגדי כאב וגם במשחות".

הוא הוסיף עוד כי "מדובר במקרה שונה ממרבית המקרים, כי לרוב במידה ונוצר מגע עם מדוזה, הוא קצר ולא בשטח נרחב. הצריבה, גודלה וחומרתה תואמו למקרה של מגע ישיר. אומנם הקיץ הזה ראינו פחות מקרי מדוזות, אבל אני חושש שהמקרה הזה מעיד שהמדוזות אולי איחרו להגיע - אבל הן הגיעו".

הצעיר שנפגע ממדוזה
הצעיר שנפגע ממדוזה

ומה לא כדאי לעשות במקרה של מגע כזה, לפי ד"ר מרקוביץ: "לא לשטוף את אזור הפגיעה במים מתוקים, לא שמים חומץ ובניגוד לאגדות - גם לא שוטפים בשתן. מה כן רצוי לעשות? קודם כל, אם יש שאריות של חוטי הצריבה יש להסירם, אם צריך אז בקצות האצבעות. מומלץ לשטוף את האזור עם מי ים והרבה. בנוסף, "אפשר וכדאי לתת תרופות ומשחות מקלות כמו אלוורה ודומיה".

"במקרים חריגים של צריבה באזור העין, פגיעה רחבה שמלווה בכאב רב והחשוב מכולם: התפתחות של תגובה אלרגית כמו נפיחות בפנים, קוצר נשימה, בחילה ואף אובדן הכרה - יש להגיע בדחיפות למיון".