תמה פעולת הנישוב הראשונה באסדת לוויתן; לא נצפו נתונים חריגים

במהלך היום נפלטו מצנרת האסדה כמויות גדולות של פחמימנים, בהם בנזן - מרכיב שהמשרד להגנת הסביבה עקב אחריו באופן הדוק. מהמשרד נמסר כי היקף הפליטה היה נמוך מההערכה טרם ביצוע ההליך

זמן צפייה: 02:10

פעולת הנישוב הראשונה באסדת הגז "לוויתן" הסתיימה היום (שלישי) בשעות אחר הצהריים. זאת, במסגרת תקופת ההרצה של האסדה. לא נרשם שינוי בריכוזי הפחמימן בנזן, ולאורך כל שעות הנתונים בתחנות הניטור מול האסדה היו דומים לאלה שנמדדו בשבועות האחרונים.

החל משעות הבוקר ועד השעה 16:30 נושבו גזים מצנרת האסדה. החל מהשעה 15:20 ועד השעה 16:30 התבצע החלק המשמעותי של הנישוב, שבמהלכו נפלטו כמויות גדולות של פחמימנים, כולל בנזן - המרכיב שהמשרד להגנת הסביבה עקב אחריו באופן הדוק. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי היקף הפליטה מהאסדה בפועל, כפי שעולה מנתוני מפקחי המשרד, היה נמוך משמעותית מהכמויות שהוערכו טרם ביצוע הנישוב.

עוד בחדשות 13:

החלה הרצת אסדת הגז לווייתן; כ-2,000 תושבים התפנו מבתיהם

המשרד להגנת הסביבה אישר: הרצת אסדת לווייתן תחל ביום שלישי

הרצת אסדת לווייתן נדחתה: "נובל אנרג'י לא עמדה בכל התנאים"

אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור
אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור | צילום: חברת דלק

צוותי המשרד להגנת הסביבה היו פרוסים במהלך היום במרכז הבקרה של איגוד ערים שרון-כרמל, בתחנות הניטור, בערים וביישובים, וכן על האסדה עצמה.

השר להגנת הסביבה זאב אלקין הצהיר: "‏תהליך הנישוב וההרצה הראשון של אסדת לוויתן הסתיים - אין שום עלייה או חריגה בנתוני הניטור. כמו שהבטחתי בכנסת, הגעתי היום עם השר יובל שטייניץ לתחנות הניטור סביב החופים. כבר עכשיו רוב הגז שמדינת ישראל משתמשת בו מגיע מלוויתן - הישג עצום למדינת ישראל שהופכת למעצמת גז וגם הישג סביבתי בתהליך ויתור על הפחם למען הסביבה ובריאות התושבים".

אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור
אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור | צילום: חברת דלק

במהלך היום כ-2,000 מתושבי האזור עזבו זמנית את בתיהם, חלקם כמחאה וחלקם מחשש אמיתי לזיהום אוויר. זאת, על אף טענת המשרד להגנת הסביבה כי אין חשש לשלום התושבים. מוסדות לימוד רבים הודיעו על שביתה, והתושבים קיימו בשעה 10:00 הפגנה מול משרדי הממשלה בתל אביב.

כאמור, אמש הודיע המשרד להגנת הסביבה כי חברת נובל אנרג'י עמדה בכל התנאים הסביבתיים והמקצועיים של המשרד, וכי בהתאם לכך הנישוב באסדת לווייתן -שממנו חששו רבים מהתושבים - יתקיים היום כמתוכנן.

"המשרד מחדד כי אין כל הנחיות מיוחדות לציבור ביום זה, וכי ההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה צפויה להיות נמוכה", נמסר מהמשרד להגנת הסביבה. "אין כל מקום או הנחיות לפינוי תושבים ולפי חוות הדעת של כל המומחים, לא צפוי כל סיכון לציבור בעת הנישוב".