איבדו את העובר בפרשת הביציות: "מרגישים אשמים שהסכמנו"

פרסום ראושן: במשרד הבריאות הוחלט שלא להשהות את ייבוא הביציות מחו"ל, ברקע פרשת הביציות הנגועות מגאורגיה. בכיר במשרד אמר כי מדובר ב"גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה". בני זוג שחוו "לידה שקטה" ואיבדו את העובר בשל השתלת ביציות נגועות בהמופיליה B סיפרו לחדשות 13: "חיים בתחושת אשמה כבדה על אובדן הילד שהצלחנו להרות"

הפריה חוץ-גופית. אילוסטרציה
הפריה חוץ-גופית. אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

פרסום ראשון: במשרד הבריאות הוחלט היום (שלישי) שלא להשעות את ייבוא הביציות מחו"ל, ברקע פרשת הביציות הנגועות מגאורגיה. בכיר במשרד אמר כי מדובר ב"גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה". עם זאת, ייבחנו דרכי תגובה נוספות בנוגע לסוגייה. בתוך כך, בני זוג שחוו "לידה שקטה" ואיבדו את העובר בשל השתלת ביציות נגועות בהמופיליה B, סיפרו לחדשות 13: "אנו חיים בתושת אשמה כבדה על אובדן הילד שהצלחנו להרות". בני הזוג אמרו עוד: "חשוב לזכור שחלק לא פחות גדול מהטראומה, הוא העובדה שנתנו - בעל כורחנו - את הסכמתנו ללידה השקטה. לא נותרה לנו ברירה".

בני הזוג מיוצגים על-ידי עו"ד שגית זוהר, שמסרה: "הם מצויים במצב נפשי קשה בעקבות הטראומה שעברו. מהתיאור שהם מוסרים, הם ראו בעיניהם כיצד רוצחים את התינוק שלהם. תינוק שהם ייחלו לו במשך שנים, אחרי כאב ודמעות, וכבר דמיינו אותו הולך לגן, לבית הספר ולצבא. הם עדיין שרויים באבל כבד ומתקשים לתפקד. האירוע החמור הזה שינה את חייהם לנצח".

עו"ד שי רודה, המייצג את אחד החשודים בפרשה, מסר: "מרשי פרופסור מוערך בתחומו. טוען שפעל על פי כל הנהלים והפרוטוקולים של משרד הבריאות, ואף מעבר לכך. הפרופסור משתף פעולה עם גורמי החקירה, ומאמין שלא ימצא רשלנות בהתנהלותו".

עו"ד שי רודה
עו"ד שי רודה
עו"ד שגית זוהר
עו"ד שגית זוהר

אחרי שאתמול נחשפה הפרשייה לפיה שני רופאים בכירים, פרופסור ודוקטור, השתילו בנשים ביציות נגועות במחלה הקשה המופיליה B, במהדורה המרכזית פורסמה עדותו של הפרופסור החשוד, מתוך החקירה שלו. בין היתר אמר: "פעלתי לפי הפרוטוקולים. כשגיליתי - דיווחתי למשרד הבריאות. הפסקתי הריון למטופלת ברגע שהתגלה שהביצית נגועה במחלה. שום דבר לא היה במתכוון, ולא עבור בצע כסף".

כשנשאל על ידי חוקרי מחלק ההונאה במשטרת תל אביב מה דעתו על המסמך של תורמת הביציות, שיובאו מגאורגיה, ובו צויין כי היא נשאית של המחלה, ענה הפרופסור: "לא הייתי מודע למסמך, זו טעות שלא בדקתי".

הפריה חוץ-גופית, הפרייה, טיפולי פוריות
הפריה חוץ-גופית (אילוסטרציה) | צילום: shutterstock

שני החשודים, מומחים להפריות, נעצרו בחשד שייבאו בחודשים האחרונים ביציות מופרות מגאורגיה הנושאות את המחלה הגנטית, לשם הפריות חוץ-גופיות בנשים בארץ. אחד מהם היה מעורב בפרשת החלפת העוברים שהסעירה מדינה שלמה. תינוקת אחת נולדה כשהיא נשאית של המופיליה, ולאחרת נאלצו הרופאים להפסיק את ההריון. באחד המסמכים הרפואיים של האם התורמת מגאורגיה היה רשום שהיא נשאית של המחלה הגנטית.

על-פי החשד, הביציות נשאבו מנשים הנושאות את מחלת ההמופיליה בגאורגיה והוחזרו למספר נשים בארץ - שמהן גבה צוות החקירה עדויות - לאחר שנפגעו מהטיפול וההחזרה של העוברים. במקביל, התקבלה החלטה במשרד הבריאות שלא לאפשר, בשלב זה, המשך ייבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו. החוקרים חושדים כי הפרופ' ידע שהביציות נגועות והעביר אותן בכל זאת. מעצרם של שני החשודים הוארך הבוקר.