המתמחים מתפטרים: "הייאוש שורר במסדרונות בתי החולים"

כ-200 מתמחי רפואה הגישו מכתבי התפטרות במחאה נגד אי-קיצור התורנויות, מתווה שהיה אמור לצאת כבר בחודש אפריל אך עדיין לא יצא לפועל, ובמסיבת עיתונאים אומרת ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון "מרשם": "מדי חודש עוד ועוד בוחרים לעזוב את המערכת שמרסקת כל פינה מהגוף והמערכת שלנו"

זמן צפייה: 03:04

מחאת המתמחים: כ-200 מתמחים ומתמחות לרפואה מ-22 מחלקות בבתי החולים ברחבי הארץ הגישו היום (חמישי) מכתבי התפטרות, במחאה נגד אי-קיצור התורנויות. במסיבת עיתונאים אמרה יו"ר ארגון "מרשם", ד"ר ריי ביטון, כי זה יום קשה: "היד רועדת. אנחנו הפתרון ולא הבעיה, אנשים איבדו אמון"

"הייאוש שורר במסדרונות בתי החולים", הוסיפה ד"ר ביטון, "ומדי חודש עוד ועוד בוחרים לעזוב את המערכת שמרסקת כל פינה מהגוף והמערכת שלנו. אנשים עוזבים כי רע להם וכי המחיר קשה מנשוא. יש אפשרויות אחרות שפויות יותר".

הגשת מכתבי התפטרות בבית החולים בילינסון
הגשת מכתבי התפטרות בבית החולים בילינסון

מתווה קיצור התורנויות היה אמור לצאת לפועל כבר באפריל, לפני כחמישה חודשים, אך ההבטחה של שר הבריאות ניצן הורוביץ לא התממשה. ההתפטרות של המתמחים והמתמחות מארגון "מרשם" לא תיכנס לתוקף מייד, ועדיין ניתן יהיה להתחרט על כך בתקופה הקרובה.

הגשת מכתבי התפטרות בבית החולים אסותא אשדוד
הגשת מכתבי התפטרות בבית החולים אסותא אשדוד

בהסתדרות הרפואית מצביעים על בעיות בכל הנוגע לקיצור התורנויות מ-26 שעות ל-18 שעות, וטוענים כי אין מספיק כוח אדם שיוכל לפצות על היעדר המתמחים והמתמחות שיוצאים מהמחלקות מוקדם יותר, ומצביעים גם על נושא השכר. בהסתדרות הרפואית שואלים האם יש לקצץ למתמחים בשכר אם הם עובדים פחות שעות, ובנוסף שואלים איך יעבדו המשמרות במהלך סופי השבוע אם אסור לעבוד 26 שעות.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2408222017' autoplay='0' credit='' desc='הילה קורח במונולוג: "יום לפני התורנות אני הופכת לבן אדם שאני לא רוצה להיות"' poster='' kid='1_v9wklmjw' duration='']

בין המתמחים שכבר הגישו מכתב התפטרות גם ד"ר הילה קורח, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13, שבמונולוג אמש במהדורה אמרה: "המאבק של המתמחים מדגיש את המספר 26 אבל זה שקר. תורנות נמשכת הרבה יותר שעות כשסופרים את המתח הבלתי ניתן לתיאור שלפניה וערפול ההכרה שמגיע אחריה. סיוט (שנמשך שנים) עבור מי שרוצה לתפקד כבן אדם בתוך ומחוץ לבית החולים".

ד''ר ריי ביטון
ד''ר ריי ביטון | צילום: חדשות 13

ד"ר ביטון התראיינה אמש במהדורה המרכזית ואמרה: "יש כאן החלטה שניתנה על ידי ממשלה מתפקדת לפני כמעט שנה, והייתה צריכה להיכנס לתוקף לפני יותר מחמישה חודשים. מי שעשה את עבודת המטה המאוד יסודית היו צוותים מכל המשרדים הרלוונטיים, בהם האוצר, הבריאות והכלכלה".

"ישבה ועדה קרוב ל-5 חודשים", הוסיפה ד"ר ביטון, "שהוציאה מתווה מפורט והדרגתי, שהיה צריך לחול על פחות מ-3 אחוזים מהמתמחים, להתחיל בפרירפיה ולהתקדם למרכז. יש 66 מיליוני שקלים לצורך קיצור התורנויות - אך מדינת ישראל ככל הנראה מלכתחילה לא התכוונה למלא אחר הדבר הזה, ועכשיו דוחים זאת לתאריך דמיוני, שכולנו מבינים את המשמעות שלו".

"המתמחים נחושים ללכת עם זה עד הסוף", סיכמה ד"ר ביטון, "לאנשים אין מה להפסיד, הייאוש גובר על כל תחושה אחרת. גם אני השקעתי המון שנים במאבק הזה, ועדיין מאמינה בכל לבי שאין מוצדק ממנו".