מחקר: 20% מאזרחי העולם מתים מתזונה שגויה; ישראל במקום האחרון

במחקר, שהתפרס על 195 מדינות ונערך במשך יותר משני עשורים, נכתב כי התזונה הים תיכונית היא הבריאה ביותר. כמו כן, המחקר אישש את הטענה כי מלח מזיק לבריאות

זמן צפייה: 02:26

אחד מכל חמישה בני אדם בעולם מת כתוצאה מתזונה לא נכונה, כך על פי מסקנות מחקר של אוניברסיטת וושינגטון שפורסם אתמול (רביעי). נתון גבוה יותר אפילו מהנזקים שנגרמים ע"י עישון. מהמחקר עולה כי המזון המומלץ ביותר לרוב בני האדם מבוסס על תפריט ים תיכוני, שנותן מענה לצרכים של הגוף האנושי. מסקנה זו מיקמה את ישראל במקום הנמוך ביותר במספר מקרי התמותה בשנה בנסיבות אלה.

המחקר המקיף, שפורסם במגזין היוקרתי לאנסט והתפרס על 195 מדינות ועל פני 27 שנים, הסביר מדוע התזונה הים תיכונית היא הבריאה ביותר. זאת, משום שהיא כוללת בין היתר אגוזים, פירות ודגנים מלאים. לצד ישראל, שבה מתים 89 בני אדם בשנה (מתוך מאה אלף תושבים) כתוצאה מתזונה לא נכונה, ניצבות גם צרפת וספרד. מנגד, אוזבקיסטן זכתה לכבוד המפוקפק וסיימה במקום הגבוה ביותר במחקר.

דוח
דוח | צילום: CNN

מלבד מסקנות אלה, המחקר אישש גם את הטענה הידועה כי מלח מסוכן לבריאות. ד"ר אשפן אשפין, מהמכון למדעי הבריאות באוניברסיטת וושינגטון, הסביר את הממצאים: "המחקר מראה כי מה שאיננו אוכלים חשוב יותר מהמאכלים הלא בריאים שאנחנו צורכים. זה שונה במידת מה מההנחה שהייתה מקובלת עד כה באשר להשפעתה הבסיסית של תזונה על בריאות".

אוכל מהיר
אוכל מהיר | צילום: getty images

בתגובה לפרסום הדוח, נמסר מהמחלקה לתזונה בריאה ופיתוח בארגון הבריאות העולמי: "הציבור צריך להיות מודע לקשר הישיר בין תזונה לבריאות, ואנו קוראים לשיפור הגישה של בני אדם ברחבי העולם למזון בריא. בהתייחס לחומרת הדוח, נבקש מהאו"ם לקרוא לפעילות דחופה בנושא".