הסוף לאנטיגן? פטנט ישראלי חדש מציג - בדיקת קורונה בנשיפה

חוקרים מהמכללה האקדמית בצפת פיתחו טכנולוגיה שתאפשר לגלות את הנגיף תוך כשתי דקות באמצעות נשיפה ועם דיוק הזהה ל-PCR. הפיתוח, שפועל בין היתר בעזרת בינה מלאכותית, כבר אושר במספר מדינות. "כלי מדויק בהרבה מכל מה שקיים היום"

זמן צפייה: 00:49

תבחין הנשיפה שעשוי להביא סוף לבדיקות האנטיגן: המצאה ישראלית של מבחן נשיפה פשוט עם רמת דיוק של בדיקת PCR וזמן המתנה של כשתי דקות עד לתוצאה – עשויה להביא את בדיקות האנטיגן המוסדיות והביתיות לסופן.

ההמצאה, שקיבלה לאחרונה את אישור הרשויות הרגולטוריות באירופה והחלה להיות משווקת בכמה מדינות בעולם - ביניהן יוון וארצות הברית, תאפשר בדיקות מהירות לקורונה בכניסה לאירועים, לשדה התעופה ולאירועי תרבות - מבלי להזדקק עוד לתו ירוק.

המכשיר לגילוי הנגיף בתבחין נשיפה | צילום: חברת BOH

גודל מכשיר הבדיקה כגודל כספומט, והוא מאויש על ידי מפעיל בודד. המכשיר בודק את האוויר הנשוף תחת תאורה אינפרה-אדומה, ומנפיק פלט שבסיוע אמצעי בינה מלאכותית, משווה בין התוצאה לבין זו של נבדק שלילי – ואמור לאבחן בכך האם הנבדק מאומת לנגיף. בהינתן שתי נקודות מתוך שלוש על גבי הפלט יימצא כי הנבדק מאומת לקורונה, ואם יופיעו פחות נקודות – הנבדק הוא שלילי.

הבדיקה פותחה בצוות של שלושה חוקרים ומרצים בחוג לרפואת חירום במכללה האקדמית צפת, ובראשם ראש החוג פרופ' יזהר בן-שלמה, רופא מומחה בתחום היילוד והגינקולוגיה. החברה שפיתחה את הפטנט ומייצרת את המכשיר היא BOH הישראלית.

פרופ' בן שלמה: "הממצאים האלה כמעט טובים מדי, וברור לנו שהגדלה של מספר הבדיקות תוריד מעט את הדיוק, אך זהו כלי מדויק בהרבה מכל מה שקיים היום. יש גם מקום לאופטימיות לגבי יכולת הגילוי בהדבקות עתידית בזנים חדשים, שכן מדגימות מתקופת האומיקרון ניכר דיוק דומה".