פריצת דרך ישראלית: טיפול ראשון מסוגו בעולם לשיפור במצבם של הלומי קרב

35 לוחמים משוחררים שסבלו מהפרעת דחק פוסט-טראומטית, שעמידה לטיפול תרופתי או פסיכוטרפי, השתתפו במחקר חדשני. המחקר הצליח להביא באמצעות טיפול בתא לחץ לשיפור כלל התסמינים שמהם סבלו - כולל עוררות מוגברת ודיכאון. הצעד הבא: מציאת דרך יעילה ואובייקטיבית לאבחון התסמונת

לוחמי אגוז, ארכיון
לוחמי אגוז, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

טיפול ראשון מסוגו בעולם לפוסט-טראומה: אוניברסיטת תל אביב והמרכז הרפואי אסף הרופא הודיעו היום (רביעי) כי הגיעו לפריצת דרך עולמית בהתמודדות עם הלם הקרב - דרך טיפול חדשני בפוסט טראומה באמצעות שימוש בתא לחץ.

לדברי החוקרים, המחקר נותן תקווה משמעותית להלומי הקרב, מאחר ומשתתפי המחקר - שברובם סבלו מדרגות פגיעה קשות - הצליחו לראשונה לצאת ממעגל האימה של התסמונת. במחקר השתתפו 35 לוחמים משוחררים אשר סבלו מתסמונת עמידה לטיפול תרופתי או פסיכוטרפי. עם זאת, הם הצליחו להראות שיפור משמעותי בכל מרכיבי התסמונת, לאחר שטופלו בשיטה החדשנית.

במסגרת המחקר זיהו החוקרים פצעים במוחם של חיילי צה"ל משוחררים אשר סבלו מהפרעת דחק פוסט-טראומטית. בעזרת הטיפול בתא הלחץ הם הצליחו לרפא אותם ולהביא לשיפור בכלל התסמינים שמהם סבלו, כמו גם עוררות מוגברת, הימנעות ודיכאון.

לפי ראש צוות החוקרים, ד"ר קרן דואניס-ברק, הלוחמים חולקו לשתי קבוצות - האחת טופלה בתא לחץ והשנייה שימשה כקבוצת ביקורת. לדבריה, "לאחר פרוטוקול בן 60 טיפולים בתא הלחץ, הודגם שיפור בכלל תסמיני ה-PTSD לצד שיפור תפקודי ומבני בפצע המוחי, המאפיין את התסמונת. אנחנו מעריכים כי במרבית המטופלים יישמרו הישגי הטיפול גם שנים לאחר סיום פרוטוקול הטיפול עצמו".

לפי פרופ' שי אפרתי, שהיה בין מובילי המחקר, "אנחנו מבינים היום שהתסמונת העמידה לטיפולים היא תוצאה של פצע ביולוגי ברקמת המוח. אותו פצע מוחי היווה מחסום לטיפול בתסמונת באמצעים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים. באמצעות הפרוטוקולים החדשים של טיפול בתא לחץ, אנו יכולים להפעיל את המנגנונים הנדרשים לריפוי רקמת המוח הפגועה. הטיפול מביא לשפעול ולחלוקה של תאי גזע, לייצור של כלי דם חדשים ולעלייה בפעילות המוחית - וכך מביא לחידוש הפעילות ברקמת המוח הפגועה".

Annotation 2022 02 23 064539
ד''ר קרן דואניס-ברק ופרופ' שי אפרתי | צילום: אתר המרכז הרפואי שמיר

עוד הוסיף אפרתי כי "לצערנו אין כיום דרך יעילה לאבחון של פוסט-טראומה, אשר נעשה על בסיס דיווח אישי שהוא מן הסתם לא אובייקטיבי – מה שמוביל לקונפליקטים רבים בין הלוחמים לבין הרשויות האמונות על הטיפול בהם. כהמשך למחקר הנוכחי, אנו עורכים כעת מחקר שמטרתו לאפיין את טביעת האצבע הביולוגית של פוסט-טראומה, כך שניתן יהיה לאבחן את התסמונת באמצעות כלים אובייקטיבים וחדשניים".

לפי ארגון הבריאות העולמי, קרוב ל-4% מסך כל בני האדם בעולם, ועד כ-30% מכלל החיילים הקרביים, יפתחו הפרעת דחק פוסט-טראומטית. בצורת הטיפול של תא לחץ, המטופלים שוהים בתאים מיוחדים שבהם הלחץ האטמוספרי גבוה מהלחץ שאנו חווים בגובה פני הים, וכן האוויר עשיר יותר בחמצן.

טיפול מהסוג האמור נחשב לבטוח, ולמעשה כבר משמש לריפוי של מצבים רפואיים מסוימים גם בישראל. בשנים האחרונות הצטברו ראיות מדעיות לכך שטיפולים אלה יכולים לשפר את אספקת החמצן למוח ולעודד את ייצורם של כלי דם ותאי עצב חדשים. עם זאת, יש לציין שכל טיפול בתא לחץ מחייב הערכה וליווי של רופאים המוכשרים לכך.