ברקע דיוני התקציב: מנהלי בתיה"ח הפסיכאטריים מאיימים בהתפטרות

ברקע דיוני התקציב בממשלה, מנהלי בתי החולים הפסיכיאטרים בארץ דורשים תקנים נוספים ומאיימים בהתפטרות קולקטיבית. תקציב משרד הבריאות לא צפוי לגדול על אף ההבטחות שנעשו והמהנלים פנו לסמוטריץ' בדרישה לתוספת תקציב

המרכז לבריאות הנפש גהה
המרכז לבריאות הנפש גהה | צילום: אבישי טייכר / מתוך ויקיפדיה

מנהלי בתי החולים הפסכיאטרים פנו היום (רביעי) לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' במכתב ובו איימו להתפטר קולקטיבית אם לא יקבלו תוספת תקציב הנדרשת לתקנים נוספים לבתי החולים. על פי ההערכות לא צפויה תוספת תקציב למשרד הבריאות על אף ההבטחות שנעשו בעבר.

על פי התחזיות שעולות מהטיוטה שהפיץ משרד האוצר, תקציב מערכת הבריאות לא צפוי לגדול כפי שהובטח על ידי ש"ס בהסכמים הקולאיציוניים. שר הבריאות המפוטר אריה דרעי, הבטיח להוסיף כחמישה מיליארד שקלים לבסיס התקציב של משרד הבריאות - הבטחה שקיומה, על פי טיוטת התקציב, לא תאושר על ידי הממשלה.

Annotation 2023 02 22 195330
בית חולים פסיכיאטרי בארץ | צילום: מכתב מנהלי בתי החולים

בתגובה, פנו מנהלי בתי החולים הפסיכאטריים לשר האוצר ודרשו לקבל תוספת של לפחות מאתיים תקנים. בנוסף, דורשים המנהלים תוכנית כוח אדם והקטנת מחלקות. משרד הבריאות אישר תוכנית איכות חתומה עם נציג האוצר שעדיין לא התבצעה. התוכנית הידועה, נפרשת לאורך 5 שנים וכוללת את תוספת התקינה המוסכמת הנדרשת.

כמו כן, בדרישות נכללת תוכנית גיוס ושימור עובדים דחופה, לרבות הגדרת פסיכיאטריה כמקצוע במצוקה; תוכנית ייצוב כלכלי למרכזים לבריאות הנפש, שסוכמה והוסכמה, כולל עם נציג אוצר ובינוי ושיפוץ מבנים. ממשרד האוצר טרם נמסרה תגובה.

סמוטריץ' במסיבת העיתונאים
שר האוצר סמוטריץ'

"לצערנו הרב", כתבו לשר האוצר, "אנו מתמודדים עם גירעונות תקציביים גדולים ביותר שמהם סובלים בתי החולים לבריאות הנפש, חוסר קיצוני ומחריף בכוח אדם, מחסור במתקנים הולמים, מחלקות גדולות, עמוסות והטרוגניות. התוצאה: אלימות קשה, טיפול לא ראוי ותנאים אנושיים מחפירים".

על המכתב חתומים: ד"ר קרן גינת, מנהלת המרכז הרפואי מזור לבריאות הנפש, ד"ר שמואל הירשמן, מנהל המרכז הרפואי לב השרון, ד"ר גדי לובין, מנהל המרכז הרפואי הירושלמי לבריאות הנפש, פרופ' יובל מלמד, מנהל המרכז הרפואי אברבנאל, ד"ר שירלי פורטוגז, מנהלת המרכזת הרפואי שער מנשה, פרופ' אייל פרוכטר, מנהל המרכז הרפואי מעלה כרמל, פרופ' חיליק לבקוביץ', מנהל המרכז הרפואי מרחבים לטיפול במח ובנפש וד"ר תודור דורון, מנהל המרכז הרפואי לבריאות הנפש באר שבע.