המדריך המלא: מי חייב לעשות בדיקת PCR וכמה עולה בדיקת אנטיגן?

בימים האחרונים שומעים בכל הארץ על קריסת מערך הבדיקות, אך ממה בנוי המערך הזה, מי ישלח לאיזו בדיקה ומה ההבדל ביניהן? רגע לפני שישראל עוברת משלב הבדיקות ההמוניות למציאות של הדבקות המוניות - כל הפרטים בפנים

זמן צפייה: 02:32

השיטה האמינה ביותר לגילוי הנגיף היא בדיקת ה-PCR, אותה דגימת מטוש באף ובפה שמאפשרת לזהות מבנה גנטי של קורונה בסבירות של 93%. נכון להיום חייבים בה כל הטסים לחו"ל והנוחתים בנתב"ג, וגם לא-מחוסנים שנחשפו למאומת או מבקשים לקצר בידוד. את התוצאה תקבלו בחלוף 24 שעות, ואם היא חיובית תדרשו להתבודד עשרה ימים בבית.

השיטה המהירה ביותר לאבחון קורונה היא בדיקת האנטיגן, שמאפשרת לזהות בתוך 30 דקות חלקים של הנגיף בחלל הלוע. גם בבדיקה הזו נעזרים במטושים, אלא שהדיוק נמוך יותר, ולפי ההערכות הערכה לא מגלה בין 15 ל-30 אחוזים מנשאי הנגיף.

Long Queues To Be Tested For The Covid 19 As Israel Faces A Surge In Omicron Variant Infections
תורי ענק למתחמי הבדיקות | צילום: רויטרס

אם תרצו לוודא שאתם בריאים, תוכלו לרכוש ברשתות הפארם בדיקת אנטיגן ביתית ולעשות אותה בעצמכם. לעומת זאת, יש גם בדיקה מוסדית של מד"א או גוף רשמי אחר, שלרוב מתבצעת ללא תשלום - ושם רואים את התורים הארוכים, שאליהם נשלחים למשל מחוסנים שנחשפו למאומתים או לא-מחוסנים שזקוקים לתו ירוק. אם קיבלתם תשובה בבדיקה מוסדית תוכלו לחזור לשגרה, אך אם יצאתם חיוביים - תצטרכו לבצע גם בדיקת PCR כדי לדעת סופית שנדבקתם.

בקרוב כנראה לא כולנו נוכל להידגם. אתמול, למשל, בוצעו ברחבי ישראל 144 אלף בדיקות PCR ואנטיגן ביחד, כשקצה גבול היכולת לפי ההערכות נע סביב 200 אלף ביום. כשנגיע לעשרות אלפי מאומתים ביממה, אולי עוד השבוע, משרד הבריאות יאלץ לוותר על רוב הבדיקות, גם אם יש חשש להדבקה, אלא אם מדובר באחת מקבוצות הסיכון לפתח מחלה קשה.