יותר פניות מנשים: עלייה בכמות מקרי כאב נפשי ומצוקה בישראל

דו"ח עמותת ער"ן מצביע על עלייה של 10% בפניות למוקדי הסיוע הנפשי ביחס לאשתקד. כמעט שני שליש מהפניות מתבצעות על ידי נשים, ו-20% מבני הנוער מדווחים על מחשבות אובדניות. מנכ"ל העמותה: "נדמה שהאלימות שורה בכל מקום"

זמן צפייה: 00:31

עלייה של כ-10% במקרי כאב נפשי, דיכאון ומצוקה חריפה בקרב הישראלים, כך עולה מדו"ח עמותת ער"ן לשנת 2022, הפורסם היום (שני). על פי העולה מהדו"ח, זו השנה השנייה ברציפות שנמשכת מגמת העלייה במצוקה הנפשית עם כשליש מהפניות למוקד הסיוע.

לפי הנתונים שהתפרסמו, במהלך השנה שחלפה מתנדבי ער"ן העניקו סיוע נפשי לכ-300 אלף פניות, מתוכן 62.5% הגיעו מנשים. 78% מכלל הפניות התבצעו דרך המוקד הטלפוני.

כ-28% הכלל הפניות עסקו בתחושת בדידות קשה כסיבה העיקרית לפניה. כסיבה משנית, כך מצוין, הבדידות מופיעה בכל שיחה. בנוסף, 7,221 פניות עסקו בנושא מצוקה כלכלית ותעסוקתית.

דיכאון אחרי לידה
דיכאון אחרי לידה | צילום: fotolia

עולה כי מתוך סך הפניות בעלות תוכן אובדני, בממוצע אחת מכל עשר שיחות מתפתחת לשיחת סיכון במהלכה מופעל נוהל חירום וחיי הפונה ניצלים. כ-20% מבני הנוער מדווחים על מחשבות אובדניות. במהלך השנה הוענק סיוע בכ-50 אלף פניות של ילדים, בני נוער וצעירים עד גיל 24. למעלה מ-40% מהן, הוגשו באמצעות שירותים מקוונים.

הדו"ח הוגש אמש לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולרעייתו מיכל הרצוג, שאמרה: "אני עוסקת רבות בנושא בריאות הנפש. אני מאמינה שעצם השיחה והעלאת הנושא לדיון מאפשר לאנשים לא לפחד ולבקש סיוע. אני רוצה להודות מכאן למתנדבים ולעובדים של עמותת ער״ן, עבודתכם חשובה ולעיתים מצילת חיים".

דרור קורן, מנכ"ל ער"ן, הגיב גם הוא: "נדמה שהאלימות שורה בכל מקום. היא ברחבי המרשתת ופוגעת בכולנו. היא בחזיתות הלחימה, היא בינינו ובין עצמנו בכבישים, בבתים, בבתי הספר ובבתי החולים. אלימות זו יוצרת פגיעה במרקם ובחוסן החברתי והנפשי שלנו. אין ספק שהיא נובעת ממתחים וממצוקות אובייקטיביות  אך במידה רבה היא גם יוצרת אותם, כפי המשתקף מנתוני הפניות אל עמותת ער"ן בשנה החולפת".