מחקר: משקה אלכוהולי אחד ביום יכול לגרום למוח להתכווץ

ליטר של בירה או כוס יין ממוצעת על בסיס יומיומי, עשויים להביא לכיווץ הנפח הכללי של המוח – וליצור נזק שרק יחמיר ככל שמספר המשקאות יעלה. לפי המחקר, שתיית ארבע מנות אלכוהול ביום, יכולה להפוך את המוח לזקן ב-10 שנים ויותר

אלכוהול

השפעת האלכוהול על המוח: מחקר חדש שפורסם בשישי האחרון חושף כי צריכת ליטר אחד של בירה או כוס ממוצעת של יין ביום, עשויים להביא לכיווץ של הנפח הכללי של המוח – וליצור נזק שרק יחמיר ככל שמספר המשקאות היומי יעלה - כך עולה ממחקר שפורסם במגזין NATURE שבוצע על ידי גוף המחקר UK Biobank.

לפי המחקר, לאנשים בגיל 50 ששתו חצי ליטר בירה או כוס של יין עם שתי מנות אלכוהול בממוצע ביום, היה מוח שהתברר כ"מבוגר" יותר בשנתיים שלמות, לעומת אלה ששתו רק חצי ליטר בירה ביום. יחידת אלכוהול אחת היא 10 מיליליטר משקה או 8 גרם אלכוהול טהור. במוחם של אנשים בני אותו הגיל, שהעידו שהם שותים שלוש יחידות אלכוהול ביום - הייתה ירידה בחומר הלבן והאפור שבמוח, שהצביעה על הזדקנות של 3 וחצי שנים בגיל המוח שלהם.

בהשוואה לכך, במוחם של אנשים שאינם שותים אלכוהול, אשר החלו לצרוך בממוצע יחידת אלכוהול אחת ביום - הופיעו סימנים המעידים על חצי שנה של הזדקנות, על פי נתוני המחקר. לעומת זאת, שתיית ארבע מנות אלכוהול ביום, הפכה את המוח לזקן ביותר מ-10 שנים. עוזר המחקר באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון בבית הספר לעסקים בוויסקונסין שבארצות הברית, אמר כי "לא מדובר בעלייה ליניארית, זה מחמיר יותר ככל ששותים יותר".

הגבלת המחקר המרכזית נובעת מכך שהמידע הקיים על השפעות אלו של הרגלי שתייה נאסף במשך שנה אחת לפני המחקר בלבד, מה שלא מאפשר לבחון את המוח בהקשר זה לאורך שנים, על פי חוקרת האלכוהול עמנואלה גאקידו, פרופסור למדעי מדדי הבריאות באוניברסיטת וושינגטון. "הקשר בין אלכוהול לבריאות הוא מורכב, וההבנה שלנו לגבי הקשר הזה מתפתחת עם הזמן. על סמך המחקר הזה, לא באמת הייתי מסיקה מסקנות סופיות, אבל זה פתח למחקר נוסף".

למחקר המלא