מחקר ראשוני בבריטניה: האומיקרון גורם למחלה מתונה יותר - אך גם מדבק יותר

הנתונים מהממלכה המאחודת ומדרום אפריקה מצביעים על כך שכמות פחותה של אנשים שנדבקים בזן החדש נזקקים לאשפוז, כ-30% עד 70% פחות בהשוואה לזן הדלתא. עם זאת, נותר החשש שהיות והזן מדבק יותר מקודמיו, מספר המקרים להם הוא יגרום יציף את בתיה"ח

קורונה בבריטניה
קורונה בבריטניה | צילום: רויטרס

מחקרים ראשוניים שבוצעו בבריטניה ודרום אפריקה מצביעים על כך שכמות נמוכה יותר של אנשים שנדבקים בזן האומיקרון נזקקים לאשפוז בבתי החולים, כ-30% עד 70% פחות בהשוואה לזנים אחרים, כך הפורסם הלילה (חמישי) בכלי התקשורת בממלכה המאוחדת. עם זאת, נותר החשש שהיות והזן מדבק יותר מקודמיו, מספר המקרים להם הוא יגרום יציף את בתי החולים.

על פי המחקר, ישנה ירידה של כשני שליש במספר הנזקקים לטיפול רפואי בבתי החולים. במידה והאומיקרון היה מתנהג כמו הדלתא, על פי החוקרים, היו צופים עד כה כ-47 אישפוזים בקבוצת המחקר, אך נצפו רק 15. עם זאת, במסגרת קבוצת המחקר היו מעט מקרים באופן כללי ומעט מקרים של קשישים וקבוצות סיכון.

ד"ר ג'ים מקמנמין, ממונה הקורונה הלאומי בשירותי בריאות הציבור בסקוטלנד, תיאר זאת כ"סיפור חדשות טובות מגורם מוסמך" וכי הנתונים "ממלאים ריק" לגבי הגנה מפני אשפוז, אך הזהיר שזה "חשוב שלא נקדים את זממנו", זאת עקב יכולת ההתפשטות הגבוה של הזן שעלולה לפגוע ביתרון המתינות שלו.

פרופ' מארק וולהאוז, מאוניברסיטת אדינבורו, אמר: "הידבקות אינדיבידואלית יכולת להיות קלת יחסית עבור הרוב המכריע של האנשים, אבל הפוטנציאל של ההדבקה ההמונית בבת אחת לפעיל עומס כבד על בתי מחלקות הטיםול הנמרץ, נשאר".

בתוך כך, מחקר אחר בדרום אפריקה מצביע גם על כך שגל האומיקרון מתון יותר. על פי המחקר הדרום אפריקני, לחולים יש סיכוי נמוך ב-70%-80% להזדקק לטיפול בבית חולים, תלוי האם משווים את האומיקרון לזנים קודמים או לזים אחרים שקיימים עתה. עם זאת, מעט החולים שהגיעו לבתי החולים, היו במצב דומה לאלו שחלו בזנים אחרים.

"באופן די משכנע, הנתונים שלנו מצביעים על סיפור חיובי של חומרה מופחתת של אומיקרון בהשוואה לווריאנטים האחרים", אמרה פרופ' שריל כהן מהמכון הלאומי למחלות מדבקות בדרום אפריקה.