בנט הודיע על חיסון רביעי למבוגרים ופטור מבידוד למחוסנים: "לגלות סבלנות"

ראש הממשלה מסר הצהרה בעקבות גל האומיקרון והודיע כי הוחלט על מתן חיסון רביעי לבני 60+ ולצוותים רפואיים. בנוסף, מחוסנים שנחשפו לחולה וקיבלו בדיקה שלילית - יהיו פטורים מבידוד: "נצלח את הגל הזה"

זמן צפייה: 11:27

על רקע התפשטות האומיקרון בישראל: ראש הממשלה נפתלי בנט כינס הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים במשרד רה"מ בירושלים, ובמהלכה הוא הודיע כי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, עדכן אותו ואת שר הבריאות ניצן הורוביץ על החלטתו לאפשר מתן חיסון רביעי לצוותים רפואים ולמבוגרים מעל גיל 60. "ההחלטה התקבלה על פי מיטב השיקולים המקצועיים", אמר בנט, "ולאחר שפרופ' אש התייעץ עם מומחים שונים"

"האומיקרון שונה מזנים קודמים ומתנהג אחרת", פתח ראש הממשלה את נאומו, "ולכן גם מחייב אותנו להתאים את כל מה שידענו עד כה על הקורונה. אנחנו בישראל נערכנו לגל האומיקרון מוקדם מאוד, לפני כולם. לפני חמישה שבועות סגרנו את מדינת ישראל לכניסת זרים. זה עיכב מאוד את כניסת האומיקרון לתוך המדינה".

"קנינו זמן יקר וניצלנו אותו היטב", הוסיף בנט, "רכשנו מלאי משמעותי של תרופת פייזר, תרופה מבוקשת מאוד בעולם שהתחרות עליה קשה. התרופה הזאת יעילה ביותר ותסייע לאנשים רבים בסיכון לעבור בשלום את המחלה. הכשרנו ואנחנו מכשירים את בתי החולים ווידאנו שהם ערוכים, לשיא הגל. דאגנו שקופות החולים ייערכו לקליטת מאושפזים בקהילה ודאגנו למלאי חיסונים למבוגרים ולילדים".

נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט

בהמשך קרא רה"מ לציבור להתחסן: "כאן המקום לומר, שהמדיניות שלנו, של ראשונים בעולם בבוסטרים, שמרה היטב על אזרחי ישראל. תמותה בישראל בזמן האחרון היא מהנמוכות בעולם. בבריטניה התמותה לנפש גדולה פי 50, בגרמניה פי 100, בארה"ב פי 130. אבל אסור לנו להיות שאננים. אני קורא לכל מי שזכאי למנה רביעית, לגשת ולהתחסן".

הזמן שהרווחנו איפשר לנו ללמוד על האומיקרון, לראות מה קורה בשאר העולם, ולהתאים את התכנית שלנו", הוסיף בנט, "ראינו מדינות, כמו הולנד או גרמניה, שנאלצו לעבור לסגר מלא או חלקי, וראינו מדינות אחרות כמו צרפת, בריטניה, ובארהב מדינות כמו ניו יורק וטקסס, שמתמודדות עכשיו עם שיא אישפוזי ילדים. אנו רוצים לנווט בין שני הקצוות הללו".

ראש הממשלה הסביר בהמשך את מטרתו: "לאפשר כלכלה מתפקדת ככל הניתן תוך שאנחנו מגנים על הפגיעים ביותר בינינו. אנחנו עומדים היום על סדר גודל של מעל 5,000 מואמתים ליום. עד סוף השבוע, נחצה להערכתי את קו ה20,000 מאומתים, ובשיא הגל, בהחלט ייתכן שנחצה את ה50,000. אלה מספרים גבוהים מאד".

"אנחנו למדנו מהעולם שאם אתה מחוסן כנדרש, כלומר בשלושה חיסונים למבוגר ובחיסון מותאם לילד, אתה מוגן במידה רבה ממחלה קשה", הוסיף בנט, "לכן החלטנו לפטור מבידוד מחוסנים, מגיל חמש ומעלה, שנחשפו למאומת. אחרי שנבדקו ונמצאו שליליים. החיסון למעשה מגן עליכם ממחלה קשה וגם מבידוד".

נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"אני מבין שיש תחושת תסכול ובלבול", פנה רה"מ לציבור, "אף אחד לא מעוניין בעוד גל. הפגיעה בבריאות ובשגרת החיים היא אמיתית וקשה. הממשלה מבחינתה עושה הכל כדי להערך למצב ששוטף בסערה את העולם. מי שלא התחסן עדיין - שיתחסן. מי שלא קיבל בוסטר - שיקבל מייד. מי שלא חיסן את ילדיו - פשוט ללכת להתחסן. לילדים לוקח זמן לבנות שכבת הגנה, כל יום חשוב".

"הקפידו מאוד על המסכות", הוסיף בנט, "מסכה יכולה לעשות את ההבדל בין מחלה קשה לקלה. ולבסוף, שימרו על הפגיעים בחברה, המבוגרים והבלתי מחוסנים. וגם - לגלות הבנה וסבלנות. אם יש בעיות, כמו התורים הארוכים לבדיקות, אנחנו מטפלים ונטפל, אבל המצב הוא של כמות אדירה של מאומתים, בבת אחת, מעל ומעבר לקיבולת סבירה של המערכת".

"אני רוצה להודות פה שוב למערכת הבריאות שעושה עבודה טובה מאוד", אמר ראש הממשלה בסיום נאומו, "אני מבקש מכולכם - שמרו על עצמכם ועל הילדים, צריך סבלנות, ערבות הדדית, ויחד, נצלח גם את הגל הזה".

נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט

בהמשך ענה בנט לשאלות עיתונאים, ואמר כי אין בכוונתו לפגוש את נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן "משלל סיבות שפירטתי כבר", והתייחס גם ליו"ר מפלגת רע"מ: "מנסור עבאס הוא מנהיג ערבי שמכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית, מגלה אומץ רב, מנתק את הקשר רב השנים שכביכול הכל לאומני. לכולנו יש אינטרס שהדרך הזאת שלו תצלח".

"אין אינסוף בדיקות באף מדינה בעולם", אמר רה"מ בהתייחס לתורים הארוכים במתחמי הבדיקות, "יש למיטב זכרוני 146 תחנות אנטיגן ברחבי הארץ אבל ברור שגם זה לא יספיק. להערכתי בימים הקרובים נשנה את הקריטריונים בעניין". עוד אמר בנט: "הגל הזה יהיה קצר יותר מהקודמים. מכיוון שהרבה תלמידים לא התחסנו, יהיה היקף לא מבוטל של לימודים מרחוק".

פקקים בכניסה למתחם בדיקות של פיקוד העורף
פקקים בכניסה למתחם בדיקות של פיקוד העורף

ברקע הדברים, מוקדם יותר היום פורסם כי שישה מחקרים שונים - מהם ארבעה שפורסמו בשבוע שעבר - מצאו כי זן האומיקרון נוטה יותר לפגוע בגרון מאשר בריאות. מדענים מעריכים כי הממצאים מספקים הסבר מדוע הזן פחות קטלני אך יותר מדבק. בהשוואה לזן דלתא, האומיקרון פוגע פחות בריאות. עם זאת, יש לציין כי אלו מחקרים שעדין לא עברו ביקורת עמיתים.

הימצאות הנגיף בגרון הופכת אותו למדבק יותר, מה שמסביר את קצב הדבקה המהיר של האומיקרון בהשואה לזנים אחרים. בנוסף, העובדה שהוא מגיע פחות לריאות היא גם הסיבה שהוא פחות קטלני. אחד החוקרים, פרופ' דינאן פילאיי מאוניברסיטת לונדון הסביר כי "המוטציות שהפכו את האומיקרון למדבק יותר מזנים קודמים גרמו לכך שהנגיף יוכל להדביק סוגים שונים של תאים. בפועל הוא מדביק יותר את התאים שבגרון ובלוע. אלו ממצאים ראשוניים אך המחקרים מצביעים לכיוון הזה".