"לא ישנות בלילה": מטופלות אסותא דורשות ממשרד הבריאות להתערב

תביעה יצוגית הוגשה נגד אסותא, ומספר נשים שעברו שם טיפולי פוריות פנו למשרד הבריאות בדרישה שיבצע בדיקות יזומות על מנת לוודא התאמה גנטית לתינוקת המריבה. לאחר שנפגשו עם בכירה במשרד, אחת מהן סיפרה לחדשות 13: "הרגשתי שכרגע אין להם תשובה לתת לי"

זמן צפייה: 02:31

מספר נשים שעברו טיפולי פוריות באסותא ראשל"צ וחוששות שהתינוקת סופיה היא התינוקת שלהן, הגיעו היום (ראשון) למשרד הבריאות במטרה לדרוש תשובות, ולהבין האם או מתי תיפתח ועדת חקירה בנושא על מנת שיבוצעו להן בדיקות גנטיות יזומות.

תביעה יצוגית הוגשה נגד אסותא על סך 2.5 מיליון שקלים, תביעה זו אינה קשורה לתביעות על רשלנות שיוגשו בהמשך. בתוך כך המתלוננות נפגשו בכירה משרד הבריאות, שאמרה להן כי הן חייבות להגיש צו לבית המשפט ושבינתיים הם ממשיכים לבדוק את הפרשה ואת המחדלים מול אסותא. בנוסף המליץ משרד הבריאות למתלוננות לפנות ישירות לבית החולים ולנהל מולו את הסוגיה.

אחת המתלוננות, אושרית אברג'יל, אמרה: "הרגשתי שכרגע, לגבי הבדיקות הגנטיות, אין להם (משרד הבריאות) תשובה לתת לי". עוד הוספיה על התביעה שהוגשה: "זה מה שאנחנו מתכננות לעשות, אנחנו מגישות את זה ביחד דרך עורך הדין שמייצג אותנו".

המתלוננת השנייה, אוריאן, הוסיפה: "הצד של סופיה יצטרך גם לאפשר את הבדיקות הגנטיות האלה על מנת לשלול את כל הפאניקה וההיסטריה שחלק מהאנשים עוברים".

בית החולים אסותא ראשון לציון
בית החולים אסותא ראשון לציון

כזכור, עשרות זוגות שעברו טיפולי הפרייה באסותא דורשים לעשות בדיקות, כשיכול להיות שאחת האמהות היא אימו הביולוגית של אותה תינוקת שנולדה. הליך שכזה יכול לקחת זמן. בביה"ח בראשון לציון הרחיבו כעת את מעגל הבדיקות לנשים נוספות שטופלו שם בטיפול פוריות, זאת כדי לפענח את זהות ההורים הביולוגיים, וקיום הבדיקות מעלה חשש בקרב מטופלות שטופלו במחלקה. "זה ממש מפחיד", אמרה אחת המטופלות לחדשות 13.

לאחר שהתברר כי אין התאמה גנטית בין העוברית לזוג שנבדק, הגיעו מטופלות במחלקת ההפריה החוץ-גופית להתעמת עם הנהלת בית החולים - בידיעה שכל אחת מהן יכולה לכאורה להיות האימא. "אנחנו בלחץ, לא ישנתי כל הלילה", אמרה אחת מהן.

בתוך כך, אסותא יפנו לזוגות שיצטרכו להחליט האם להשתמש בעוברים המוקפאים שלהם או לבצע תהליך חדש של יצירת עוברים. בנוסף הומלץ לעבור מתהליך ידני בכתיבת מספרי זיהוי של העוברים לאמצעים אלקטרוניים, כמו מצלמה ושבב שיחוברו למבחנות שבהם העובר נמצא, על מנת לצמצם את מרווח הטעות. כמו כן יפנו לזוגות שיצטרכו להחליט האם להשתמש בעוברים המוקפאים שלהם או לבצע תהליך חדש של יצירת עוברים.