במשרד הבריאות מזהירים: ישראל לא ערוכה לגל שני - והוא יגיע

בכירים במערכת הבריאות טוענים שישראל חסרת כלים למנוע התפרצות נוספת, ומביעים ביקורת על כך שבחודש החולף לא הוקמו המערכים הנדרשים כדי לאתר תחלואה • רה"מ: קיים תרחיש שניאלץ לחזור להסגר

זמן צפייה: 02:20

ברקע שורת ההקלות שאושרה הבוקר (ראשון) לקראת יציאה מהסגר, בכירים במערכת הבריאות מביעים ביקורת על כך שבמהלך חודש ההסגר לא הוקמו המערכים הנדרשים, שתכליתם למנוע התפרצות נוספת. לטענתם, אי אפשר יהיה לנטר ולמנוע התפרצות כשאין אפשרות לסקור כל מקרה הדבקה כראוי, ולאתר תחלואה לפני שזו תגיע לבתי החולים. ברגע שיהיה שחרור בהגבלות המשמעות היא שתהיה התפרצות כלשהי, ואפשר רק לקוות שהיא תהיה יותר מצומצמת. ללא אותם מערכים נדרשים - יהיה קשה לחזור לשגרה.

בתוך כך, במהלך ישיבת הממשלה הלילית שנערכה אמש בדבר שורת ההקלות על ההסגר, הזהיר השר זאב אלקין כי הצעדים שעליה החליטה הממשלה – במיוחד פתיחת שוק העבודה - עלולים להביא תוך 4-3 שבועות להתפרצות מחודשת שתחייב חזרה להסגר – אולי אפילו הסגר מלא וחמור יותר מזה שהיה עד כה.

שרים שהשתתפו בישיבה ציינו כי ראש הממשלה נתניהו השיב לאלקין כי הוא מסכים שקיים תרחיש של התפרצות מחודשת, שיחייב את החזרת ההסגר, בסבירות לא מבוטלת. נתניהו אמר לאלקין ולשרים: "אתה צודק. זה יהיה ניסוי וטעייה. נצטרך לבדוק את עצמנו כל הזמן".

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת גם הוא הסכים כי קיים תרחיש של התפרצות מחודשת. הוא ציין כי היציאה ההדרגתית מההסגר היא מהלך מורכב מאוד שטומן בתוכו גם סיכונים לא מבוטלים ולכן למשל אסור להרחיב עוד יותר את המרחק שבו אזרחים יכולים להיות מחוץ לבית.

מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

חנויות בשדרות ירושלים, יפו
חנויות בשדרות ירושלים, יפו | צילום: החדשות 13

בתום הישיבה החליטה הממשלה לתת אזהרה לכל מי שלא יעטה מסכה במרחב הציבורי - אולם, בפעם השנייה שאותו אדם ייתפס שוב ללא מסכה, הוא יקבל קנס על סך 200 שקלים. כמו כן, השרים החליטו לאשר קיום תפילה במניין, בשטח פתוח, עד 19 משתתפים. המתפללים יחוייבו לעמוד במרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם.

בתוך כך, במהלך הישיבה הלילית עלה נושא ההפגנות. השרים גלעד ארדן ויובל שטייניץ אמרו שיש לקבוע מדיניות ברורה ולהגביל את מספר האנשים שיכולים להשתתף בהפגנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב כי "זה הגיוני, אבל אם אקדם דבר כזה יגידו שזה פוליטי כי ההפגנות הן נגדי ולכן אני מנוע".

ישיבת הממשלה בנוגע לנגיף הקורונה
ישיבת ממשלה בנוגע לנגיף הקורונה (ארכיון) | צילום: חדשות 13

בתוך כך, השר ארדן וכן השר זאב אלקין ביקשו לבטל את המגבלה לפיה מותר לצאת להתאווררות רק במרחק של 100 מטרים, ואילו לפעילות ספורט במרחק של 500 מטרים. לטענתם, לא ניתן יהיה לאכוף מגבלה זו במיוחד לנוכח העובדה כי כעת יש חנויות שונות שפתוחות. מנכ"ל משרד הבריאות וראש המל"ל דרשו להשאיר את ההגבלות האלה על מקומן - ובגיבוי נתניהו, הן אכן נשארו.

כעת מותרת פעילות ספורט של יחיד, או של יחיד עם אדם קבוע אחד בלבד, או של אנשים הגרים באותו מקום, ולמרחק של עד 500 מטרים ממקום המגורים. עם זאת, לא תותר כניסה לחופי ים, פארקים, גני משחקים ומתקני ספורט עירוניים. לא תתאפשר הליכה ושהות בבתים של אחרים.