פרופ' אש: "ההחלטות מתקבלות באחריות - קיבלנו הכרעה נכונה"

ממונה הקורונה התייחס בריאיון לחדשות 13 להחלטה שלא להטיל הגבלות בחג, ואמר כי תחת "ריסון מהודק" מערכת החינוך תישאר פתוחה ותתאפשר עבודה ללא קהל. על החיסונים: "טובים ובטוחים לשימוש"

זמן צפייה: 06:08

הממונה על המאבק בקורונה פרופ' נחמן אש התייחס הערב (חמישי) להחלטה שלא להטיל מגבלות בחנוכה - אחרי שכבר נדונו אפשרויות שונות להגבלות בימי החג, והצהיר בריאיון לחדשות 13: "אנחנו מקבלים החלטות בהתאם להמלצת הדרג המקצועי, יש שיקולים שונים: בריאותיים, כלכליים וחברתיים, ואנחנו מנסים לעשות את האיזון. ההחלטות מתקבלות באחריות, ואני חושב שהתהליך הוביל להחלטה נכונה".

"אם התחלואה תעלה, ננהיג 'ריסון מהודק' וכך נפחית את התחלואה", הסביר אש. "כל הרעיון מאחורי הריסון המהודק הוא לא להגיע לסגר כללי, אלא למגבלות שאפשר יותר לחיות איתן. מערכת ההחינוך תמשיך לפעול, ניתן יהיה להמשיך לעבוד מבלי לקבל קהל, לא תהיה מגבלת התנועה של אלף מטרים. אנו מעריכים שעם המגבלות האלה, כשנתחיל אותן יחסית מוקדם – נוכל להימנע מסגר".

עוד בחדשות 13:

הממשלה אישרה: לא יוטלו בחנוכה סגר לילי ומגבלות נוספות

הראשונים להתחסן – צוותים רפואיים; ילדים ונשים הרות לא יחוסנו

אחרי הפרסום בחדשות 13: הקבינט אישר לבתי אבות לבצע דיגום עצמי

ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש
ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש | צילום: חדשות 13

ממונה הקורונה התייחס למבצע החיסונים שעתיד לצאת לדרך בקרוב, ולנתונים אודות האנשים הרבים שחוששים להתחסן. "נתון מטריד, ההיענות לחיסונים היא המפתח להצלחת המבצע. אני מקווה שנצליח להסביר לציבור וליטוע בו את האמון בבטיחות החיסון. הם נבדקו בצורה טובה, ראינו את הנתונים של המחקרים שנעשו - הם טובים מאוד, החיסונים בטוחים לשימוש ואין צורך לחכות. יש מחיר להמתנה – בתחלואה ובתמותה".

עוד התייחס ממונה הקורונה להחלטה שלא להגדיר את דובאי מדינה אדומה, חרף המלצות שונות. "הנתונים היבשים של דובאי הם שהיא ירוקה, אבל אנו חוששים שנסיעות המוניות לשם וגם התנהגות של הונפשים שם – עלולה להביא מספר חולים יותר גבוה לארץ", הסביר אש. "לכן המלצנו לבחון את האפשרות להכריז עליה אדומה. משיקולים שונים התקבלה ההחלטה כפי שהתקבלה. נצטרך לבחון את האנשים שמגיעים לשם ואת התחלואה כדי לראות אם צריך לשנות את ההחלטות האלה לאורך הדרך".

משלוח חיסוני הקורונה הראשון בישראל
משלוח חיסוני הקורונה הראשון בישראל | צילום: רויטרס

כזכור, מוקדם יותר הערב אישרה הממשלה כי אפשרות הסגר הלילי ירדה מהפרק, ולא יוטלו מגבלות במהלך חג החנוכה. זאת אחרי שבישיבת הממשלה דנו הבוקר בהטלת מגבלה לפיה יהיה במהלך חג החנוכה איסור שהייה בביתו של אדם אחר בין השעות 17:30 לחצות בתקופת החג וקנס של 500 שקלים למי שיפר זאת.

הוחלט כי רף המעבר לשלב הריסון המהודק יירד ל-2,500 נדבקים ביום ומקדם הדבקה R של 1.32. בנוסף, אם הריסון המהודק לא יוריד את מקדם ההדבקה ל-1 בתוך שלושה שבועות - ישראל תיכנס לסגר כללי. המטרה הכללית היא להביא לבלימה והורדה ל-R קטן מ-1, ומספר נדבקים קטן מ-1,000.