בצל המלחמה: עלייה של כ-60% במספר המאובחנים עם פוסט-טראומה

מנתונים שאספו בקופת החולים "מכבי" עולה כי בחודשים ינואר ופברואר 2024 אובחנו 860 מקרי פוסט טראומה - לעומת 530 בתקופה המקבילה אשתקד. הערכה: עם שובם של חיילי המילואים הביתה - הנתונים יעלו אף יותר. התוכנית הלאומית לשיפור המענה בבריאות הנפש טרם תוקצבה

זמן צפייה: 01:30

המחיר הנפשי של המלחמה: מספר המאובחנים עם פוסט טראומה (PTSD) עלה בכ-60%, כך עולה מנתונים חדשים שאספו בקופת החולים "מכבי", ופורסמו הערב (חמישי) במהדורה המרכזית. על-פי הנתונים, בחודשים ינואר ופברואר 2024, 860 בני אדם אובחנו עם פוסט טראומה - לעומת 530 בתקופה המקבילה אשתקד.

ההערכה היא כי עם שובם של חיילי המילואים הביתה - הנתונים יעלו אף יותר. במשרד הבריאות גיבשו תוכנית לאומית לשיפור המענה בתחום בריאות הנפש, בין השאר באמצעות גיוס מטפלים חדשים - אך היא טרם תוקצבה ע"י משרד האוצר.

ראש חטיבת הבריאות בקופ"ח מכבי, ד"ר ערן רוטמן, מסר: "זהו אתגר בסדר גודל לאומי, ועל המדינה לפעול בכל המישורים, לרבות התקציביים - כדי להיערך לעומס הגדול בהרבה בהמשך בתחום בריאות הנפש".

נתוני מערך בריאות הנפש חיילים לוחמים חרבות ברזל
נתוני מערך בריאות הנפש | צילום: דובר צה"ל
תיעוד: פעילות מערך בריאות הנפש בלחימה חרבות ברזל חיילים לוחמים פוסט טראומה טיפול
תיעוד: פעילות מערך בריאות הנפש בלחימה | צילום: דובר צה"ל

בחודש שעבר, צה"ל פרסם נתונים שנאספו במערך בריאות הנפש בצבא. מהנתונים עולה כי מתחילת המלחמה, כ-1,730 חיילים טופלו בידי צוות לתגובות קרב, כאשר כ-85% מהם חזרו ללחימה. כ-30 אלף לוחמים עברו שיחות עם קב"ן. כמו כן, מערך בריאות הנפש בחיל הרפואה עדכן כי כמעט 3,500 שיחות בוצעו לקווי סיוע טלפוני.

כמו כן, סקר ראשון מסוגו, שתוצאותיו פורסמו לראשונה במהדורה המרכזית בחודש שעבר, מצביע על התדרדרות במצבם הנפשי של משפחות החטופים. על פי הסקר, כמעט כל בני משפחות החטופים (96%) דיווחו על שינוי לרעה בתפיסתם את מצבם הנפשי, נתון גבוה משמעותית בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כאשר כשני שליש מהם תופסים את מצבם הנפשי כבינוני או גרוע, זאת לעומת המצב לפני המלחמה - אז כ-80% דיווחו כי מצבן הנפשי טוב מאוד או מצוין. 93% מקרובי החטופים העידו על ירידה באיכות השינה ו-15% על כך שהם התחילו ליטול כדורי שינה.