כאלף סטודנטים לרפואה מאיימים: נפרוש אם המתווה לא ייצא לפועל

פרסום ראשון: במכתב ששלחו לראש הממשלה, שר האוצר, שר העבודה ושר הבריאות, סטודנטים לרפואה מכל רחבי הארץ מאיימים בפרישה אם מתווה קיצור תורנויות המתמחים לא יקודם. "התעלמתם מהקריאה לשינוי וגזרתם עלינו את המשך תנאי העבדות"

Tdxzmn

פרסום ראשון: במכתב ששלחו לראש הממשלה, שר האוצר, שר העבודה ושר הבריאות, מעל אלף סטודנטים לרפואה מאיימים בפרישה אם מתווה קיצור תורנויות המתמחים לא ייצא לפועל, כך נודע היום (ראשון) לחדשות 13.

במכתב, שנשלח ביום חמישי האחרון לרה"מ בנימין נתניהו ולשרים בצלאל סמוטריץ', יואב בן צור ומשה ארבל, נכתב: "אנו, הסטודנטים והסטודנטיות לרפואה, נהיה בעוד מספר שנים מתמחים ומתמחות לרפואה במדינת ישראל. הזדעזענו לגלות שממשלת ישראל מתכננת לבטל הלכה למעשה את מתווה קיצור התורנויות ל -16 שעות בכל רחבי הארץ, שכבר סוכם ונחתם, ולהפקיר את עתידנו".

על המכתב חתומים 998 סטודנטיות וסטודנטים מכלל הפקולטות לרפואה בארץ וממספר פקולטות לרפואה בחו״ל, מתוכם 83 מאוניברסיטת אריאל, 171 מאוניברסיטת בן- גוריון, 101 מאוניברסיטת בר-אילן, 116 מהאוניברסיטה העברית, 214 מהטכניון, 279 מאוניברסיטת תל-אביב ו-34 סטודנטים אשר לומדים בפקולטות בחו"ל.

הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב (ארכיון) | צילום: אלעד גוטמן

עוד הם כתבו: "אחרי שנים של מחאה שקיבלה תמיכה מהציבור כולו ומכל הקשת הפוליטית, התעלמתם מהקריאה לשינוי וגזרתם ישירות עלינו את המשך תנאי העבדות, בלי אופק לשינוי, לכל שנות ההתמחות העתידית שלנו. אנו כותבים מכתב זה מתוך חשש כבד לשלומה של המערכת אליה אנו עתידים להיכנס בקרוב ומתוך דאגה למקומנו בתוכה".

"ב-2023.04.14 פורסמה טיוטת התיקון להיתר ההעסקה, לקראת אישור שר העבודה, שתקבע את תנאי העבודה של המתמחים ל-10 השנים הקרובות. נכתב כי בכוונתכם לקצר תורנויות ל-2+19 שעות בלבד, בפריפריה בלבד, בימים א -ה בלבד, בשני מקצועות התמחות בלבד, עם תנאים דרקוניים שמבטלים את האפשרות שהקיצור יורחב בעתיד. אין לכך כל צידוק מקצועי או עוגן במציאות. דו"ח מנדלוביץ', עבודת מטה ארוכה ועמוקה, כבר קבע שאפשר וצריך לקצר את התורנויות ל- 2+16 בכל הארץ, ושיש להתחיל עוד היום".

"פנינו ללימודי הרפואה מתוך תחושת שליחות ותשוקה אמיתית למקצוע ולעשיה למען הזולת, גם כשהמסלול ארוך וקשה. ראינו את התנאים הקשים במערכת, אבל היתה לנו נקודת אור - המתווה לקיצור התורנויות גילם בחובו תקווה לתקנים חדשים, לרוח חדשה שתביא בשורה למערכת המורעבת. כעת נוכחנו שאין מי שדואג לנו, להיפך: התשוקה שלנו מנוצלת ונרמסת תחת מדיניות חסרת אכפתיות וחסרת אחריות שמתעלמת מההשפעות ההרסניות של תורנויות 26 שעות".

הפגנת הסטאז'רים והמתמחים ברפואה בתל אביב (ארכיון) | צילום: חדשות 13

"נראה שאין למערכת עניין להקל על העומס הרב בבתי החולים, למנוע טעויות שעלולות לעלות בחיי אדם, או לשפר את מצבם של המתמחות והמתמחים, שהם הלב הפועם של הרפואה הציבורית בישראל, וקורסים בשעת כתיבת שורות אלו תחת הנטל. למה מגיע לציבור שלנו לקבל באמצע הלילה טיפול מרופא עייף, שיקבע מינוני תרופות, ינתח, או חלילה יבצע החייאה? למה רופאה צריכה לעבוד 26 שעות ברצף (במקרה הטוב), לעלות על ההגה אחרי לילה ללא שינה ולקוות שלא תיפגע בדרכה הביתה? למה רופאים הם הסקטור היחידי בישראל שמוחרג באופן כה קיצוני בחוק שעות עבודה ומנוחה?".

"מערכת הבריאות סובלת מתת תקצוב ומאי ספיקה חמורה, מעומס רב שפוגע בחייהם ובבריאותם של המטופלים יום-יום. השחיקה האינסופית פוגעת גם בחייהם ובבריאותם של המתמחים, כפי שנצפה בדו"חות השחיקה הממשלתיים שנה אחר שנה. צעדים שיוסיפו לפגוע בתנאי ההעסקה של הרופאים, כמו ביטול קיצור התורנויות, גורמים ויגרמו לבריחת רופאים מהמקצוע ולפגיעה חמורה ברפואה הציבורית. רבים מאיתנו הסטודנטים שוקלים את המשך דרכנו במקצוע הרפואה, לאור התנאים המחפירים וחוסר הרצון של כלל הגורמים לקדם שינוי".

"אנו מתעקשים לעמוד על זכויותינו לעבוד בכבוד כרופאים במדינת ישראל, ורואים בממשלת ישראל, משרד הבריאות, משרד העבודה ומשרד האוצר, את הנושאים באחריות לכך. אנו גם דורשים את הזכות לאפשר לנו להעניק טיפול ראוי ומותאם לכלל אזרחי ישראל, בפריפריה ובכל רחבי הארץ. אנו הסטודנטים והסטודנטיות החתומים על מכתב זה קוראים לכם לשנות כיוון, ומודיעים כי אם לא, נסרב להיכנס תחת האלונקה. נסכים לעבוד רק במערכת שתעשה תיקון אמיתי ושתכבד את זכויותינו הבסיסיות כמתמחים ומתמחות וכבני אדם. לא נסכים לעבוד בתורנויות מעל ל-2+16 שעות מבלי שתודיעו על מתווה קיצור תורנויות אמיתי ותוכנית הרחבה ברורה לכל המקצועות ולכל בתי החולים בארץ".