מיסוי על סיגריות אלקטרוניות, מכירה מגיל 21: המתווה למאבק בעישון

לפי המתווה שגובש במשרד הבריאות ופורסם להערות הציבור, יושווה המיסוי על סיגריות אלקטרוניות ויתר מוצרי הטבק, וייגבה מס על המכשיר עצמו. כמו כן, ייאסרו טעמים מסוימים, נפח מילוי המכשיר יוגבל וומכירת מוצרי טבק תיעשה בחנויות ייעודיות ומגיל 21. עם זאת, מדובר לפי שעה בהמלצה בלבד

זמן צפייה: 03:56

משרד הבריאות פועל לחקיקה חדשה נגד כלל מוצרי הטבק והעישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות. המתווה, שפורסם הבוקר (שני) על-ידי המשרדלהערות הציבור, כולל בין היתר איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות, השוואת מיסוי על סיגריות אלקטרוניות ויתר מוצרי הטבק והחלת מיסוי על המכשיר עצמו, העלאת גיל המכירה ל-21 ואיסור על טעמים, מכירת מוצרי טבק ועישון בחנויות ייעודיות בלבד וצמצום מספר נקודות המכירה, וכן החלת אזהרות גרפיות ואחידות חזותית על כלל מוצרי הטבק והעישון (מעבר לאחידות על החפיסות) והגבלת נפח המילוי של סיגריות אלקטרוניות.

המתווה מפורסם לאחר שבמאי השנה הקים המשרד צוות פעולה להתמודדות עם נזקי הסיגריות והסיגריות האלקטרוניות, שבחן מחדש את המדיניות בנושא. יצוין כי מדובר לפי שעה בהמלצה בלבד של משרד הבריאות.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מסר כי "מגפת העישון היא אחד מהאיומים המשמעותיים על בריאות הציבור. לפי ארגון הבריאות העולמי עישון טבק ומוצריו הוא סיבת המוות המובילה הניתנת למניעה. בשנים האחרונות, תופעת העישון גדלה ומתרחבת, ונזקי העישון החמורים גובים מדי שנה את חייהם של כ-8,000 נשים וגברים בישראל כתוצאה מעישון, 800 מהם כתוצאה מעישון כפוי (פסיבי)".

לדבריו, "נוכח ממדי התפשטות התופעה, בחנו את כלל הצעדים האפשריים, ואנו ממשיכים לפעול בדרכים רבות על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש במוצרים אלו. אנחנו ממליצים לנקוט במדיניות מחמירה ובצעדים דרמטיים המתחייבים מכורח המציאות, כשברור לכולנו כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן".

Whatsapp Image 2021 12 09 At 0
עישון | צילום: Shutterstock

עוד אמר בר סימן טוב: "הסיגריות האלקטרוניות הן איום חדש וממשי על בריאות הילדים, בני הנוער והמבוגרים כאחד. לפני מספר חודשים, בתוך שבועות בודדים, שני נערים אושפזו בעקבות שימוש בסיגריות אלקטרוניות. זוהי קריאת השכמה ומשרד הבריאות נחוש לפעול על מנת לצמצם את השימוש בכלל מוצרי הטבק והעישון, לרבות סיגריות וסיגריות אלקטרוניות. נוכח ממדי התפשטות התופעה בחן המשרד את כלל הצעדים האפשריים, פעל ופועל בדרכים רבות על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשימוש במוצרים אלו".

משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב | צילום: חדשות 13

שר הבריאות משה ארבל מסר: "תופעת העישון במדינת ישראל הפכה למגיפה של ממש. שיעור המעשנים בקרב האוכלוסייה הבוגרת עומד כיום על יותר מ-20% ואנו עדים לעלייה בחשיפת בני הנוער לסיגריות אלקטרוניות, כל זאת, לצד הנזקים הקשים הנגרמים מעישון פאסיבי. מדובר בתופעה מדאיגה מאוד ומשרד הבריאות בראשותי נחוש לקדם צעדים לצמצומה ולהגביר את המודעות לפגיעה שנגרמת בעקבותיה".

"יש בידינו לעשות הרבה כדי להפחית את מספר המעשנים באוכלוסייה מחד, ולמנוע הצטרפותם של חדשים למעגל המעשנים מאידך", הוסיף השר ארבל, "המאבק מצריך מאמץ מורכב ומשותף, ואנו מחויבים לפעול ליישום המדיניות במגוון תחומים של מניעה ועידוד הגמילה, כדי להביא לקידום בריאות הציבור - צעירים ומבוגרים כאחד - מפני העישון ונזקיו".

סגן השר משה ארבל
השר משה ארבל | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

באגודה למלחמה בסרטן בירכו על המתווה. משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה, הסביר כי "מדובר בצעד חשוב וחיוני אשר מגיע למציאות ישראלית מדאיגה שבה כיום בני הנוער משיגים מוצרי עישון ממכרים וממיתים בזמינות מטרידה ובקלות כמו קרטיבים בקיוסק. התרת מכירת מוצרי עישון אך ורק בחנויות ייעודיות היא צעד חשוב בהוצאת מוצרי העישון מהמרחב הציבורי ומהדה-נורמליזציה המתבקשת למוצרים מסוכנים וממיתים".

דנה פרוסט, מנהלת מחלקת הסברה באגודה למלחמה בסרטן, אמרה: "בנוסף לצעדים חשובים אלו, חיוני לדאוג לאכיפה נרחבת ויעילה של כלל חוקי העישון. כולל חוק איסור עישון במקומות ציבוריים והחוק לאיסור והגבלת השיווק של מוצרי עישון. זהו צעד קריטי היות וכבר היום ישנו איסור על מכירת מוצרי עישון לקטינים (מתחת לגיל 18) אך בפועל בשל בעיות אכיפה גם בני הנוער נגישים למוצרים. במקביל לצעדים אלו, הגיעה השעה לשינוי ממשי ודרמטי בהשקעת המשאבים (כוח אדם ותקציבים) בתחום המאבק בעישון".

לדברי פרוסט, "יש להקים יחידה למאבק בעישון במשרד הבריאות שתוביל ליישום המדיניות הכוללת. יחידה ייעודית מתוקצבת במלואה (כולל תקני כוח אדם) לרבות מינוי והסמכה של גוף העוסק באכיפה, בבסיס תקציב משרד הבריאות זאת במטרה למגר את תופעת העישון במדינת ישראל כולה על מנת שנוכל לגדל פה דור חדש של אזרחים בריאים, ללא תלות פיזית ונפשית בניקוטין ובטבק".

גם שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, התייחסה למתווה החדש ומסרה: "אנו מברכים על מסמך עקרונות הפעולה. מדובר במתווה פעולה הכרחי למאבק במגפת העישון ועצם קיומו מבטא הכרה של המדינה בצורך במאבק בתופעה. עם זאת, מטריד כי המסמך נעדר כל התייחסות למנגנוני אכיפה לעישון בישראל, בדגש על איסור מכירה לקטינים ואיסור פרסום ושיווק של מוצרי עישון. חקיקה בלבד, ללא הגדרת סמכויות פיקוח ואכיפה, לא יספיקו כנגד כוחן של חברות הטבק והניקוטין. מעבר לכך, כמו תמיד, המבחן של המסמך יהיה ביישום". ‏

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית בירך על הפרסום - וקבע גם הוא כי המבחן יהיה בישום. עוד נמסר מהאיגוד כי "אם ההמלצות (כדוגמת אזהרות גרפיות) תיושמנה בהקדם, יינצלו חיי ישראלים רבים. חסרה במתווה החלטה על תכנית לאומית רב מערכתית מתוקצבת ומאוישת, בהתאם להחלטת ממשלה שלא יושמה מאז 2011".