"תרומת כליות - ליהודים בלבד": משרד הבריאות נגד עמותת ההשתלות

עמותת "מתנת החיים" מאתרת תורמי כליה בריאים לחולים שהם שכלל אינם מכירים. אך כעת משרד הבריאות מותח ביקורת על פעילות העמותה, וטוען כי התנהולתה בעייתית

חדר ניתוח, בי"ח. אילוסטרציה

רק לפני מספר שבועות ערך הנשיא ריבלין טקס הוקרה בביתו לכבוד ראש עמותת "מתנת חיים", הרב ישיעיהו הבר, הפועלת לאיתור תורמי כליה המעוניינים לתרום לזרים הזקוקים לעזרתם. אך למרות הצלחת העמותה, במשרד הבריאות מתנגדים לדרך פעולתה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לעמותה רשימת המתנה משלה של חולים שזקוקים לתרומת כליה, רשימה נפרדת לחלוטין מזאת של משרד הבריאות. במשרד מתנגדים לרשימה זו מכיוון שבניגוד לרשימת ההמתנה של משרד הבריאות, בה קיימים רק חולים שכבר עוברים טיפולי דיאליזה כי מצבם הרפואי הידרדר, ברשימת ההמתנה של העמותה ישנם גם חולים במצב טוב יחסית, ולכן הם כלל לא מופיעים ברשימת ההמתנה הלאומית של משרד הבריאות.

"לא ברור על פי אילו פרמטרים קובעים בעמותה מי יקבל תרומת כליה", אומר בכיר במשרד הבריאות. "כואב לי כשאני רואה אדם שמקבל תרומת כליה, עוד לפני שבכלל התחיל טיפולי דיאליזה, וזה בזמן שברשימת ההמתנה של המרכז הלאומי להשתלות, יכול להיות חולה שממתין כבר אפילו ארבע שנים בטיפולי דיאליזה".

בעיה נוספת שמעלים במשרד היא שהעמותה מאפשרת לתורמי כליה אלטרואסיטים, להציב תנאי: שהכליה תלך רק לחולה יהודי, ולא לחולה ערבי. על פי נתוני משרד הבריאות, יותר מחצי מהתורמים האלטרואיסטים דרך עמותת מתנת חיים, מתנים את התרומה בכך שהכליה תינתן רק לחולה יהודי.

מעמותת "מתנת חיים" נמסר בתגובה: "העמותה פועלת מזה כעשור והצילה עד היום למעלה מ-400 חולי כליות. לאורך כל שנות קיומה, פעלה העמותה מול כל שכבות האוכלוסייה ללא הבדל דת, גזע, מין או מקום מגורים וכך תמשיך. מתנת חיים פועלת בשיתוף פעולה למופת עם משרד הבריאות. העמותה מבהירה באופן פומבי, כולל לתורמים עצמם, כי היא מתחייבת להמשיך בפעולתה למען כל הנזקקים לה ללא הבדל או אפליה".