"מעולם לא היה פה דבר כזה": מסע בי-ם – העיר שחולקה לה יחדיו

הסגר שהוטל על הבירה, שבה הכי הרבה חולים בארץ, פיצל אותה לרבעים – 53 שנים אחרי שאוחדה. האנשים בבתים, הרחובות שוממים והחנויות סגורות. "אפילו בימי הפיגועים אנשים לא פחדו לבוא לשוק"

זמן צפייה: 08:49

53 שנים אחרי שאוחדה, ירושלים פוצלה וחולקה - הפעם לרבעים. זאת, בעקבות מצור הקורונה, שנולד כדי לנסות לצמצם את ההדבקה בעיר עם הכי הרבה חולים בארץ. כל רובע מוקף בעשרות שוטרים, כשלמעשה מדובר בשכונות החרדיות, שם נמצאים 75 אחוזים מהחולים בעיר.

עמוק בסמטאות מאה שערים, לקראת שעת תפילה הרחוב כמעט ריק. כאן ממש נעלבים מהסגר. "הרגשה של מצורעים, הרגשה של נגועים, של יהודים שמדביקים במחלות", מסביר העיתונאי יאיר לוי. יש בשכונה מאות חולים. מה שהכניס את האנשים לבתים אלו לא הוראות משרד הבריאות, אלא תוצאות המגפה. הקירות, שעליהם תלויות מודעות האבל, זועקים את שמות הנפגעים של בני הקהילה בניו יורק, ולמרות הזעזוע, במוצאי החג, יצאו להתפלל כ-300 חסידים עם האדמו"ר שלהם.

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי קורונה

אל"מ במיל' אלי קניגסברג, סגן מפקד מחוז ירושלים, הוא בעלים של רשת חנויות ובחודש האחרון מפקד על מלונות הקורונה בירושלים. באופן אבסורדי, זהו המקום הכי "שבת אחים גם יחד" בירושלים המחולקת. יהודים, ערבים, חילונים, דתיים - ועל כולם מופקדים המילואימניקים. "הימים הראשונים כאן היו די מלחיצים עבורנו כצוות", סיפרה רס"ר במיל' רינה שוגל. "אתה מפחד להידבק בעצמך. בבית יש אנשים שיקרים לך ואכפת לך מהם ואנחנו כמו צוותים רפואיים, יודעים שאנחנו עלולים להידבק, מכירים את זה וחיים עם הידיעה הזאת איפשהו באחורה של הראש".

"בחול המועד בשוק מחנה יהודה, בימים כתיקונם יש פה אלפים", סיפר עמי מזרחי, תושב העיר. "אני נולדתי פה, בשוק. נולדתי על הגגות האלה. אני בגיל 61 ודבר כזה לא ראיתי בימים של פיגועים, בשנות האלפיים. לא היה דבר כזה. הירושלמים לא פחדו בחיים לבוא לשוק. ועכשיו פוחדים מאוד".