בארץ מחכים שייעלמו, במזרח שוות הון: מדוזות - לא מה שחשבתם

הן אמנם מחרבות לנו את הקיץ, אבל לחיות שנמצאות פה כבר חצי מיליארד שנים, יש גם תכלית - מכינים מהן תרופות, מזון וקומפוסט - ויש אפילו מדוזה אחת שייתכן וטומנת בחובה את הסוד לחיי נצח

זמן צפייה: 07:01

נחילי המדוזות הגיעו פעם נוספת אל חופי ארצנו, מסרבות לעזוב ומחרבות את הבילוי על החוף בימי הקיץ, והשנה – יותר מאי פעם, ואף אחד לא יודע עד מתי. אבל כמה אנחנו באמת יודעים על אחד מבעלי החיים העתיקים ביותר שנמצאים כאן? "זה מדהים כמה מחקרים יש עליהן וכמה לא יודעים עליהן כלום", ציין איציק קודוביצקי, מדריך צלילה ומפקח זיהום ים במשרד לאיכות הסביבה. "הן עושות נזקים. נזקים לתחנות כוח, הן סותמות את הפילטרים של מי הקירור, הן מפריעות לדייגים".

אך למדוזות, על אף המוניטין הרע שיש להן בחופי ישראל, יש תכלית לא רק בלהרוס את הקיץ. "מדוזות הן בעלי חיים עתיקים, הן נמצאות כאן כבר חצי מיליארד שנים", סיפר ד"ר דור אדליסט, אקולוג ימי וממקימי פרויקט "מדוזות בעם", "עושים מהן קומפוסט, קישוטים לאוריגמי, מזון, תרופות, במזרח הרחוק זו תעשייה של מיליארד דולרים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

איראן: "אלו התמונות שמוכיחות – ארה"ב לא הפילה את המל"ט שלנו"

החשד לאונס בקפריסין: "נמצאו אצל העצורים סרטונים מהאירוע"

פגישה מכרעת: שקד ובנט יוועדו מחר – וידונו בריצה משותפת

נחיל מדוזות
נחיל מדוזות | צילום: Envato Elements

אנחנו מחכים שהם יעלמו מהחוף, אבל במעבדה של בית ספר "רמות ים" במכמורת, עושים הכל כדי שיהיו מהן עוד ועוד. "הן בעלי חיים מרתקים", הוסיף אדליסט, "יש המון דברים שאפשר להגיד עליהן שהן 'הכי בעולם'. למדוזת הקופסא לדוגמה, שלמזלנו לא נמצאת בישראל, יש את הארס החזק בעולם. מדוזה בת האל-מוות היא בעל החיים היחיד בעולם שיודע להזדקן ואז להצעיר את התאים שלו בחזרה ולחיות את החיים שלו שוב. ביפן יש פרופסור שחוקר אותן והוא עובד על למצוא את הסוד לחיי הנצח גם בשבילנו".

מי שבאמת סופר ימים עד שכל זה יגמר הוא יו"ר ועד דייגי נמל יפו, סעדו זיינב, כי כשיש כל כך הרבה מדוזות – אין פרנסה. "רוב הדייגים לא יצאו לדיג, השביתו את הסירות", הוא סיפר.