מחאת המתמחים: מאות צפויים להגיש מכתבי התפטרות מבתי החולים

מאות מתמחים ומתמחות לרפואה יגישו הבוקר את התפטרותם, במסגרת המחאה שלהם נגד אי-קיצור התורנויות - מתווה שהיה אמור לצאת לפועל כבר לפני חמישה חודשים. ההסתדרות הרפואית: "אין מספיק כוח אדם לקיצור המשמרות"

זמן צפייה: 01:43

מאות מתמחים ומתמחות לרפואה צפויים להגיש היום (חמישי) מכתבי התפטרות למנהלי בתי החולים, במסגרת המחאה שלהם נגד אי-קיצור התורנויות, ונכון לשלב זה אין היערכות יוצאת דופן בבתי החולים לקראת המהלך, וגם לא במשרד הבריאות - שלא מתכוון בשלב זה לבקש צו מניעה מבית הדין לעבודה משום שהאיומים של המתמחים והמתמחות של ארגון "מרשם" ככל הנראה לא נלקחים במלוא הרצינות.

מתווה קיצור התורנויות היה אמור לצאת לפועל כבר באפריל, לפני כחמישה חודשים, אך ההבטחה של שר הבריאות ניצן הורוביץ לא התממשה. ההתפטרות של המתמחים והמתמחות מארגון "מרשם" לא תיכנס לתוקף מייד, ועדיין ניתן יהיה להתחרט על כך בתקופה הקרובה.

בהסתדרות הרפואית מצביעים על בעיות בכל הנוגע לקיצור התורנויות מ-26 שעות ל-18 שעות, וטוענים כי אין מספיק כוח אדם שיוכל לפצות על היעדר המתמחים והמתמחות שיוצאים מהמחלקות מוקדם יותר, ומצביעים גם על נושא השכר. בהסתדרות הרפואית שואלים האם יש לקצץ למתמחים בשכר אם הם עובדים פחות שעות, ובנוסף שואלים איך יעבדו המשמרות במהלך סופי השבוע אם אסור לעבוד 26 שעות.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2408222017' autoplay='0' credit='' desc='הילה קורח במונולוג: "יום לפני התורנות אני הופכת לבן אדם שאני לא רוצה להיות"' poster='' kid='1_v9wklmjw' duration='']

בין המתמחים שכבר הגישו מכתב התפטרות גם ד"ר הילה קורח, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13, שבמונולוג אמש במהדורה אמרה: "המאבק של המתמחים מדגיש את המספר 26 אבל זה שקר. תורנות נמשכת הרבה יותר שעות כשסופרים את המתח הבלתי ניתן לתיאור שלפניה וערפול ההכרה שמגיע אחריה. סיוט (שנמשך שנים) עבור מי שרוצה לתפקד כבן אדם בתוך ומחוץ לבית החולים".

ד''ר ריי ביטון
ד''ר ריי ביטון | צילום: חדשות 13

ד"ר ריי ביטון, יו"ר "מרשם", התראיינה אמש במהדורה המרכזית ואמרה: "יש כאן החלטה שניתנה על ידי ממשלה מתפקדת לפני כמעט שנה, והייתה צריכה להיכנס לתוקף לפני יותר מחמישה חודשים. מי שעשה את עבודת המטה המאוד יסודית היו צוותים מכל המשרדים הרלוונטיים, בהם האוצר, הבריאות והכלכלה".

"ישבה ועדה קרוב ל-5 חודשים", הוסיפה ד"ר ביטון, "שהוציאה מתווה מפורט והדרגתי, שהיה צריך לחול על פחות מ-3 אחוזים מהמתמחים, להתחיל בפרירפיה ולהתקדם למרכז. יש 66 מיליוני שקלים לצורך קיצור התורנויות - אך מדינת ישראל ככל הנראה מלכתחילה לא התכוונה למלא אחר הדבר הזה, ועכשיו דוחים זאת לתאריך דמיוני, שכולנו מבינים את המשמעות שלו".

"המתמחים נחושים ללכת עם זה עד הסוף", סיכמה ד"ר ביטון, "לאנשים אין מה להפסיד, הייאוש גובר על כל תחושה אחרת. גם אני השקעתי המון שנים במאבק הזה, ועדיין מאמינה בכל לבי שאין מוצדק ממנו".