מבחן קופות החולים: איפה התורים המהירים ביותר?

אחרי כמעט שלוש שנים בצל הקורונה, מצבה של מערכת הבריאות עדיין לא השתפר. כמות הרופאים בישראל נמוכה בהשוואה למערב, קצב ההכשרה איטי, זמני ההמתנה הולכים ומתארכים - והמטופלים משלמים. "אני רוצה לעזור לאנשים, אבל לא בכל מחיר" • פרויקט מיוחד - חלק ראשון

זמן צפייה: 10:50

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לכתבה: "סוגיית המחסור בכוח אדם במערכת הבריאות והטיפול בו נמצא בראש סדר העדיפויות של משרד הבריאות. משרד הבריאות מוביל מספר תכניות משמעותיות ובכלל זה: הוגדל מספר הסטודנטים לרפואה במעל ל- 100 תלמידים בשנתיים האחרונות, הוחלט לסגור את התוכנית האמריקנית ללימודי רפואה בכדי להקצות מקומות נוספים ל-130 סטודנטים ישראלים נוספים לרפואה בשנה, בשנתיים האחרונות פעלו שתי ועדות שהמליצו על הגדלת מספר הרישיונות החדשים בשנה ל-2,000 רישיונות, ומהם 1,200 רישיונות לבוגרי רפואה בארץ, וכן הצביעו על שלל פתרונות למצב הקיים.

משרד הבריאות, בשיתוף המל"ג והות"ת, התחיל ביישום המלצות הועדות, "רפורמת יציב" במטרה לשפר את ההכשרה המקצועית של סטודנטים לרפואה שלומדים בחו"ל, על ידי אישור בתי ספר לרפואה בחו"ל שרמתם מספקת, תמרוץ קופות החולים ובתי החולים להרחיב את השדות הקליניים, עידוד סטודנטים ישראלים שלומדים בחו"ל לחזור ולעבוד בישראל בסוף לימודיהם, הגדלת מספר הכיסאות בלימודי סיעוד.

במטרה לחזק את הרפואה בפריפריה, משרד הבריאות מפעיל מספר תכניות מרכזיות, ובהן תכנית "אילנות", תוכנית "כוכבים לרפואה" וזאת על מנת לגייס מתמחים לרפואה לאזורי הפריפריה. בנוסף, המשרד מתמרץ את קופות החולים באמצעות תקצוב עודף עבור מבוטחים בפריפריה, מספק מבחני תמיכה שדרכם משלם המשרד לקופות החולים בפריפריה לצורך פיתוח פעילותן ועוד.

משרד הבריאות מודע לעומס במחלקות לרפואה דחופה בכל הארץ. כתוצאה מכלל הפעולות שנוקט משרד הבריאות ובהן פיתוח תוכנית ארוכת טווח לתיעדוף משאבים בצורת תקינת כוח האדם והכשרות עבור המלר"דים, נצפה שיפור מתמיד במדדי הטיפול והעומס. משרד הבריאות ימשיך לפעול על מנת להפחית את העומס לטובת המטופלים. בעקבות מסקנות טור כספא קובעו תקנים במחלקות הפנימיות ופורסם מודל תימרוץ למחלקות הפנימיות, צעדים אלו הגדילו את מספר המומחים והמתמחים למיטה. יש לציין שמשרד הבריאות פועל להגדיל את תקציבי הפיתוח במחלקות הפנימיות לטובת שיפור תנאי האשפוז במחלקות אלו.

עוד יצוין כי משרד הבריאות פרסם לפני כחודש את המלצות וועדת העשור לצמצום אי שוויון בבריאות במטרה לקבוע אסטרטגיית צמצום פערי בריאות בעשור הקרוב, ולאחרונה המלצותיה הוגשו למנכ"ל המשרד".

תגובת קופת חולים מכבי: "מדובר באתגר לאומי ונדרשת תכנית ממשלתית רחבה על מנת להתמודד עם סוגיה מורכבת זו. מכבי פועלת כל העת להגברת הזמינות והיא בעלת שיעור הרופאים המומחים הגבוה ביותר מבין הקופות, וממשיכה בגיוס רופאים נוספים - רק בשנת 2022 גויסו מאות רופאים מומחים לטובת חברי וחברות מכבי. נציין כי במכבי רופאים רבים מנהלים יומנים באופן עצמאי והבדיקה שנערכה במוקד זימון תורים הארצי לא משקפת נאמנה את המצב בפועל. נמשיך לפעול לשיפור הזמינות לטובת חברי הקופה".

תגובת קופת חולים כללית: "כללית פועלת כל העת לשיפור הזמינות רק בשנה האחרונה הגדלנו את מספר השעות ברפואה יועצת ב- 10% לצד הרחבת שירותי רפואה און- ליין. יחד עם זאת הביקוש לשירותים רפואיים גדל בצורה משמעותית לאחר מגיפת קורונה ומביא להתארכות תורים בכל קופות החולים. בישראל קיים מחסור לאומי ברופאים מומחים והיעדר תכנון מרכזי ארוך טווח של כוח-אדם רפואי. הפתרון טמון בהצבת מערכת הבריאות בראש סדר העדיפות הלאומי וגיבוש תכנית כוח-אדם מקיפה עם ראייה אסטרטגית ארוכת טווח".

תגובת קופת חולים מאוחדת: "שיפור זמינות התורים לרופאים מומחים הוא אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני מערכת הבריאות הציבורית בשנים האחרונות. הקופה משקיעה משאבים ומאמצים רבים על מנת לשפר את הזמינות, ואכן מדורגת פעם אחר פעם כמובילה בנושא. תיעדוף מערכת הבריאות על ידי הממשלה המתהווה החדשה, והזרמה של התקציבים שהיא זקוקה להן כמו אוויר לנשימה, יאפשרו לקופות לפעול לקיצור זמני ההמתנה".

תגובת קופת חולים לאומית: "הסיבה העיקרית לזמני ההמתה הארוכים לרפואה יועצת בקהילה נובעת בראש ובראשונה ממחסור ברופאים. המחסור ברופאים נוצר כתוצאה מכשלון של הממשלה, האחראית על תכנון כוח האדם במערכת הבריאות להתאים את היצע הרופאים לצרכים הגדלים והולכים של המבוטחים. ויודגש כי מחסור בכוח האדם קיים גם במקצועות נוספים. אנו קוראים לשר הבריאות המיועד להציב את הנושא של שחיקת כוח האדם במערכת הבריאות ושל המחסור בכח אדם בראש סדר העדיפויות, ולקדם פתרונות גם בטווח המיידי וגם בטווח הזמן הארוך. על אף האמור, אנו מנסים לצמצם את הבעיה במספר דרכים, בין היתר באמצעות מתן מענה ברפואה מרחוק בחלק מהמקצועות בהם השרות מאפשר זאת, והן באמצעות מיצוי מקסימלי של התורים הקיימים".