"נצטרך לחיות עם הקורונה": מתי ישראל תגיע לחסינות עדר?

בתחילה הסבירו המומחים כי חסינות עדר מושגת כשמגיעים לחסינות של עד 70% מהאוכלוסייה. אולם כעת, עם התפשטות המוטציות ואי-היכולת לחסן ילדים, נראה שהיעד עוד רחוק. "זה הולך ומתרחק מאיתנו"

זמן צפייה: 03:24

כשנה לאחר שמגפת הקורונה הגיעה אל חיינו, כולם יודעים להסביר על קטיעת שרשראות ההדבקה ולהגיד מהו מקדם ההדבקה הרצוי, אולם לאחרונה - מאז נחיתת החיסונים בישראל, נכנס לאוצר המילים מונח חדש: "חסינות עדר". כעת, נשאלת השאלה כמה ישראלים יצטרכו להתחסן בשביל שנגיע ליעד הנכסף, ומתי נוכל להוריד את המסכות?

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע הסביר מה הכוונה ב"חסינות עדר": "מדובר במצב שבו חלק מספיק גדול מהאוכלוסייה נדבק בנגיף וכבר לא מדביק אחרים. בשלב מסוים, רואים את המגפה מתכווצת, ובשלב מסוים - גם נעלמת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בגלל הזום והמסכים: עלייה של 70% בבעיות ראייה אצל ילדים

גנץ מבהיר שאין בכוונתו לפרוש מהפוליטיקה: "ממשיך עד הסוף"

אם הסגר יוארך – נתניהו ישקול לבקש דחייה נוספת של משפטו

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

בתחילה הסבירו המומחים כי חסינות עדר מושגת כאשר מגיעים לחסינות של 60 עד 70 אחוזים מהאוכלוסייה, כלומר מחוסנים ומחלימים יחד. בארץ, החישוב מתבצע כך: מתוך 9.2 מיליון נפשות המרכיבות את אוכלוסיית ישראל, מחסירים את כל הילדים והנוער שגילם הינו פחות מ-16. כך, מגיעים לפוטנציאל של 6 מיליון מתחסנים.

בשלב הראשון, אם כן, לפחות 30% מהאוכלוסייה - שהם הילדים, לא יוכלו להתחסן. מכאן, הסביר פרופסור סגל, רק "הדבקה כמעט מלאה של כלל האוכלוסייה הזאת זה השלב שבו אולי נגיע לחסינות עדר, אבל אני לא חושב שכרגע מישהו מדבר על האפשרות הזאת".

הפרופסור ערן סגל ממכון ויצמן למדע
הפרופסור ערן סגל ממכון ויצמן למדע | צילום: חדשות 13

עד חודש מארס הייתה כוונה לחסן חמישה מיליון ישראלים לפחות במנה אחת, ובכך להתקרב לעבר חסינות העדר. נשאלת השאלה אם ניתן בכלל להגיע למצב של חסינות עדר ללא הילדים, שכן - נכון לשעה זו, כחודש וחצי לאחר שהחל מבצע החיסונים, ישראל עומדת על יותר מ-3 מיליון מחוסנים במנה הראשונה.

אם שואלים את הפרופסור גילי רגב יוחאי מהמרכז הרפואי שיבא, התשובה היא "לא. לא נוכל להגיע לחסינות העדר עד שלא יחסנו ילדים", הבהירה. "כרגע אני רואה את הנושא של חיסון העדר, לצערי, הולך ומתרחק מאיתנו, והמשמעות היא שאנחנו נצטרך לחיות עם הקורונה לאורך זמן".

פרופסור גילי רגב יוחאי מהמרכז הרפואי שיבא
פרופסור גילי רגב יוחאי מהמרכז הרפואי שיבא | צילום: חדשות 13

לא זו בלבד, אלא שלאחרונה נחתו בישראל גם המוטציות - כאשר כל אחת מהן מדביקה יותר מקודמתה. במצב כזה, כדי להגיע לחסינות עדר, יותר אנשים צריכים להתחסן כדי שאפשרות ההדבקה של חולה מאומת תפחת.

"במחלה שהייתה אמורה להדביק שלושה אנשים בממוצע כל אדם, מושגת חסינות עדר כששני שליש מהאנשים חסינים", הרחיב הפרופסור רן בליצר, ראש קבינט המומחים "מגן ישראל", שאף אמר כי "לחיסון יש גם כישלונות, אז צריכים לחסן יותר כדי להגיע ל-66%".

"לפי אותו היגיון, אם יש מוטציה חדשה שבמקום להדביק שלושה אנשים היא גורמת להדבקה של ארבעה, בממוצע - עכשיו צריכים ש-75% מהאוכלוסייה יהיו חסינים כדי להשיג חסינות עדר. זה אומר שצריכים לחסן 85% מהאוכלוסייה בשביל להשיג את אותו אפקט".

פרופ' רן בליצר, מומחה בעל שם עולמי בחדשנות רפואית ובריאות דיגיטלית
פרופ' רן בליצר, מומחה בעל שם עולמי בחדשנות רפואית ובריאות דיגיטלית | צילום: חדשות 13

כעת, כדי להגיע לחסינות עדר, ישראל צריכה בין 80 ל-90 אחוזים חסינות באוכלוסייה, בין 7.3 מיליון ל-8.2 מיליון אנשים חסינים. וכמו שזה נראה עכשיו, יחלוף עוד פרק זמן די ארוך עד שאפשר יהיה לסמוך על חסינות העדר ועד הקיץ לפחות - לא נוכל להסיר את המסכות.