בעקבות תחקיר חדשות 13: קריאה לחקור ההפרדה בין יולדות בבתי"ח

במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות לפרסום לפיו בכמה מחלקות יולדות ברחבי הארץ נוהגים להפריד בין נשים יהודיות לערביות: "זה פשוט מחליא - יש להחיל פיקוח ולהטיל סנקציות"

זמן צפייה: 01:53

בעקבות פרסום תחקיר החדשות 13 אתמול (שני) על הפרדה בין יולדות יהודיות לערביות בבתי חולים ברחבי הארץ, במערכת הפוליטית הגיבו היום בחריפות על הממצאים וקראו למגר את התופעה.

יו"ר מרצ תמר זנברג שיגרה היום מכתב למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ובו דרשה "לחקור באופן בהול את הטענות החמורות שעלו בתחקיר, ולבדוק מה הם התנאים שאיפשרו את המשך קיום התופעה". לדברי זנדברג, "לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל יפרידו נשים לפי הגזע שלהן והדבר הזה יעבור בשתיקה". אמנם במשרד נאמר אמש כי יגביר ביקורות בשטח כדי למגר את האפליה, אבל זאת שלוש שנים לאחר שפרצה הסערה הקודמת בנושא.

לכתבות נוספות בנושא:

תחקיר: באילו בתי חולים מפרידים בין יולדות יהודיות לערביות?

דוח הנתיחה קבע: היולדת בסורוקה מתה כתוצאה מתסחיף מי שפיר

טרגדיה בביה"ח סורוקה: ילדה בן בריא - ומתה

שלט הכניסה למחלקת יולדות בבית חולים בארץ
שלט הכניסה למחלקת יולדות בבית חולים בארץ | צילום: החדשות 13

"זה פשוט מחליא", אמר יו״ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי. "הפרדה על רקע גזעי היתה מקור לרדיפה ולפגיעה ביהודים בהיסטוריה, זה בלתי מתקבל על הדעת שתקבל איזושהי לגיטימציה כאן". שמולי הוסיף: "משרד הבריאות וכל בתי החולים נדרשים להבהרת נהלים ולבדיקה רצינית ומקיפה. אם התופעה חלילה תחזור על עצמה, הכנסת תתערב מיד בנעשה".

חבר הכנסת איציק שמולי
חבר הכנסת איציק שמולי | צילום: החדשות 13

"זו גזענות מכוערת", אמר יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה על התחקיר. לדבריו, "בזמנים בהם רוחות ההסתה מנשבות דווקא במסדרונות הכנסת, לא פלא שהשנאה מחלחלת לכל מרחבי החיים". עודה הוסיף כי "דווקא במקום שבו מביאים חיים לעולם יש לבתי החולים תפקיד. מזעזע לחשוב שהם יאפשרו הפרדה כזו שמעמיקה את הגזענות, את האפליה ואת הדעות הקדומות".

ח''כ תמר זנדברג
ח''כ תמר זנדברג | צילום: ערוץ הכנסת

גם ח"כ עאידא תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) קשרה בין התופעה ובין המתרחש בזירה הפוליטית: "תפיסת העליונות הגזעית שקיבלה גושפנקא בחוק הלאום הכינה את הקרקע המשפטית להתנהלות זו, שהפכה להיות שיטתית". לדבריה, "אין אמת בטענה שההפרדה מתבצעת על פי בקשות פרטניות, שהן כביכול 'ענייניות ומצודקות'".

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: חדשות עשר

סלימאן הוסיפה כי עקבה אחרי הנושא בקדנציה הקודמת, כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה: "הובטח אז כי יעדכנו את הנהלים ויחילו פיקוח הדוק על בתי החולים הציבוריים". גם סלימאן הבטיחה לפעול למיגור התופעה ולפנות לשר הבריאות ומנכ"ל המשרד בנושא.

היו שאף הציעו הצעות מפורטות עוד יותר. מנהלת תחום חינוך ואתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם, הדס זיו, הציעה מתווה לשינוי מדיניות בתי החולים שבהם עורכים הפרדה. לדבריה, "לא מספיק לקבוע נהלים ואיסורים. דרושה הדרכה של הצוותים בבית החולים, בה יוסבר כיצד להתנהל מול מטופלות שדורשות הפרדה על רקע גזעני. יש גם לשכנע את הצוותים בנזק שיוצרת ההפרדה, גם אם הם משוכנעים שהם נותנים טיפול הוגן".

זיו הוסיפה כי במקומות בהן הצעותיה כבר יושמו חל שיפור ניכר: "במקומות בהם העברנו סדנאות כאלה ראינו שיפור משמעותי והבנה מעמיקה יותר של הנזקים". זיו הוסיפה, "כדי שנצליח במאבק דרושה הירתמות של הנהלות בתי החולים, וגם של הרופאות והצוות הסיעודי. כמו כן, יש להפעיל אמצעים וסנקסציות על מי שימשיך בהפרדה. אחרת ימשיכו להפריד כדי לקבל את אותן מטופלות וגם את התשלומים הנאים מביטוח לאומי".

הדס זיו
הדס זיו | צילום: החדשות 13