צפו: מאחורי הקלעים של המשבר בהדסה

סערת בית החולים הדסה - מי צודק? האם ששת הרופאים ממחלקת המטו-אונקולגית, של ילדים חולי סרטן, רופאים שהתפטרו יחדיו, עשו צעד שאפשר להבין אותו?

עוד לא היה כדבר הזה, לא במקום שתפקידו להציל חיי ילדים: מנהל המחלקה מתפטר יחד עם חמשת רופאיו הבכירים, מה שאומר בעצם – פירוק המחלקה. ביום שני, בכנסת, הייתה לרגע אשליה שששת הרופאים הצליחו להוריד על הברכיים את המנכ"ל הכי חזק וכוחני במערכת הבריאות בישראל, פרופסור זאב רוטשטיין.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הוא אמר את כל הדברים הנכונים, אבל בכיס כבר החזיק את הקלף שישלוף מול מצלמת חדשות 2 למחרת בבוקר. "קיבלתי את ההתפטרות של מיקי, ויחליף אותו דוקטור גל גולדשטיין כממלא מקום מנהל מחלקה", אמר. רוטשטיין הצליח לגנוב משיבא רופא מצוין שיחליף את מנהל המחלקה המתפטר. הוא עבד על זה כל השבוע, ועכשיו הוא מתאפק לא לחייך. "אתה שואל אותי אם אני מרוצה? לא, אבל אני מרגיש הקלה. אני מנובמבר מתחנן בפני מיקי שיישאר", אומר רוטשטיין.

את הקרב הזה נלחמים שני הפכים מוחלטים. מצד אחד, הרופאים שמקדישים את חייהם לילדים הכי פגיעים. פרופסור מיקי וינטראוב מגיע למחלקה ב-5:30 בבוקר, גם בשבת. 14 שעות ביממה הוא ואחרים לא עושים שר"פ או עבודות פרטיות מכניסות. מהצד השני, האיש שקיבל שכר מ-11 עבודות צדדיות בזמן שהיה מנכ"ל שיבא, חובב ידוע של ריב ומדון שהוצנח להדסה לפני שנה בתור המושיע – זה שמסוגל לחלץ את המוסד הוותיק מגירעון של מיליארד שקלים שחונק אותו.

שלא במפתיע, הוא לא התיר לצלם את הרופאים במחלקת הילדים כדי שלא נראה אותם בעבודה. מנכ"ל טוטלי, אולי טוטליטרי. "זה מנהל שהמשל שמתאים לו הוא לא 'פיל בחנות חרסינה' אלא 'קרנף בחנות חרסינה'", טוען רן רזניק, כתב ופרשן בריאות בעיתון "ישראל היום". "יש לו הישגים ניהוליים, אבל יש לו כאלה סימני שאלה סביב הניהול שלו, שהוא האיש הלא נכון במקום הלא נכון".

לפני שבכלל לומדים את הפרטים, האינטואיציה מושכת לצד של 6 הרופאים. אבל בלב הסיפור הזה יש עוד רופאה – רוטשטיין קורא לה "כוכבת" ו"גאונה", וזה כנראה נכון. אין חולק שדוקטור פולינה סטפנסקי היא מומחית וחוקרת ברמה עולמית בתחום השתלות מח עצם בילדים. רוטשטיין מינה אותה לנהל את ההשתלות במחלקת המבוגרים. אבל כאן היא גם מבצעת השתלות בילדים, וזה סלע המחלוקת.

"אני לא חושבת שזה פוגע בילדים בצורה כלשהי", אומר סטפנסקי. "אני קיבלתי את מה שההנהלה ביקשה ממני לעשות, את מה שאני יודעת הכי טוב – לטפל בילדים. למה שלא אסכים?". בכל מרכזי ההשתלות בארץ ובמרכזים המתקדמים בעולם ילדים מושתלים במחלקות ילדים. זה לא עניין של קירות צבעוניים או בובה על החלון. זה צוות מחלקתי שלם שהתמחה בטיפול בילדים שעברו השתלה.

"זה תהליך מסוכן ביותר", מסביר וינטראוב. "זו אחת הפעולות הרפואיות הכי מורכבות שיש. היא דורשת רמה מקצועית מוחלטת של הצוות וכל פשרה על הרמה של הפעולה הזו תתבטא בסופו של דבר בסיכויי ההחלמה".

"להבדיל בין מניע כלכלי למחיר למטופלים"

הולך ומתבהר הסיפור האמיתי – הרופאים נימקו את התפטרותם בהחלטה להעביר את השתלות הילדים למחלקת המבוגרים. אבל האמת היא זאת – ילדים ישראלים הושתלו בעבר בארבע המיטות המיועדות לכך במחלקת הילדים. בעדיפות שנייה היו תמיד ילדים פלסטינים וילדים ממזרח אירופה. אלה כבר נשלחו בעבר להשתלות במחלקת המבוגרים, שם אין מחסור במיטות. הילד שעובר השתלה כרגע המחלקת המבוגרים הוא מחברון. זה לא מקרי. "חלק מהילדים הם ממזרח העיר, מהרשות הפלסטינית", אומרת סטפנסקי. "יש כאן עוד ילדה שהגיעה מטג'יקיסטן".

אז מה השתנה עכשיו? שהרבה יותר ילדים יושתלו אצל המבוגרים. לפי ההחלטה, כל ילד מגיל 5. וינטראוב טוען שזה משיקול כספי. "ההשתלה לתייר, העלות שלה נעה בין 300-750 אלף דולר" הוא מסביר. "המניע להביא יותר ילדים מתיירות מרפא וילדים פלסטינים הוא מניע כלכלי, וזאת גם הכנסה נאותה לבית החולים. זה מניע ראוי, אבל צריכה להיות הבחנה ברורה בין מניע כלכלי ראוי לבין המחיר על הפעולה הזאת".

"זה לא פוגע, כי מאז שאני התחלתי לעשות פה השתלות, השתלנו 14 חולים שלא היה אפשר לעשות על ארבע מיטות", אומרת סטפנסקי. "הם כולם בחיים. בינתיים הצלנו אותם, רק הזמן יגיד אם זו הצלחה או לא".

הצדק המוחלט לא נמצא בצד אחד. סוגיית ההשתלות פוצצה מטענים שהצטברו בצוות המחלקה של פרופסור וינטראוב, שגם כך קורס מטיפול ב-50 ילדים ביום, נוסף ל-17 המאושפזים. וינטראוב הרגיש שרוטשטיין לא סופר אותו בהחלטות הנוגעות למחלקה. יש גם משקל ליחסים הגרועים בין וינטראוב לסטפנסקי, שהייתה תמיד נטע זר בתוך הצוות.

"אני לא מבינה מה עשיתי רע בזה שאני משתפת פעולה עם ההנהלה שלי", היא אומרת. לעומת הדברים האלה, מספר וינטראוב: "היא סיפרה לי שרוטשטיין אמר לה שהוא מציע לה לנהל את המחלקה להשתלות מבוגרים, ושאם היא לא תקבל את התפקיד הזה היא לא תהיה מנהלת בהדסה לעולם. אני חושב שיש מעט אנשים שהיו עומדים בפני האיום הזה ומוותרים. לכן אין לי שום דבר בליבי עליה. היא הייתה בעמדה בלתי אפשרית".

יש את המלחמה בתוך הדסה, ויש את המלחמה בחוץ. 4 קילומטר מהדסה עין כרם נמצא שערי צדק. מאז ומתמיד היה הדסה הגדול יותר, היוקרתי, המוביל. השתלת מח עצם הראשונה בישראל בוצעה בו. אבל המשבר הכלכלי הכרוני של הדסה נותן אותותיו. לפני מספר שנים ערקה כל מחלקת הגסטרו לשערי צדק. בשנה האחרונה שבה רוטשטיין מנהל את הדסה, עזבו גם רופאים כוכבים ממחלקות אחרות.

"מקווה שכל אחד מאיתנו יחיה עם מצפונו"

מנהל המחלקה הוותיק, המוערך והפגוע של המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים פנה לפני חמישה חודשים לבית החולים המתחרה. רוטשטיין גילה את זה וטלפן למנהל שערי צדק, פרופסור יונתן הלוי. "הוא סיפר לי שזה נכון, הוא אמר לי שהוא ניהל איתו משא ומתן", אור רוטשטיין. "הם סגרו את התנאים על העברת הרופאים".

"המערכה במתוזמרת והמתוקשרת היא לא כדי להישאר כאן", טוען רוטשטיין. "המטרה שלו הייתה להפעיל את הציבור וחברי הכנסת במטרה אחת – לפתוח את המחלקה שם שיעברו כבלוק אחד". לאחר שרוטשטיין הצליח למצוא מחליף לוינטראוב וקיבל את התפטרותו, הוא מנסה לעשות הפרד ומשול ולפתות את חמשת הרופאים האחרים להישאר. לשתי רופאות כבר הציע קידום וכספים, אך אף אחד מהרופאים עדיין לא משך את מכתב ההתפטרות. "כמו שמצאתי מנהל מחלקה ראוי מאוד, אני אמצא גם רופאים בכירים", הוא מבטיח.

ואיך רוצה וינטראוב שיזכרו את המהלך שלו ושל צוותו? "אני מקווה שנראה ששתנו כאנשים שעמדו על עיקרון חשוב של להגן על חיי ילדים, ואם לא אז אני מקווה שכל אחד מאתנו עם מצפונו יחיה בשלום עם ההחלטה שהוא קיבל".