נתונים מדאיגים: תפוסת-יתר במחלקות הפנימיות ברחבי הארץ

בדיון בוועדת הבריאות נחשף כי מחלקות פנימיות בבתי חולים מובילים בארץ נמצאות בתפוסת יתר. לדוגמא, בית החולים בילנסון נמצא היום בתפוסה של 133%, ובהדסה 116%. לפי משרד הבריאות, ניתנו תקנים נוספים בתקופת הקורונה, אך מהמחלקות עצמן נמסר כי בפועל זה לא קרה

בית חולים הדסה עין כרם
בית חולים הדסה עין כרם | צילום: גפן מעוז

ועדת הבריאות קיימה היום (שני) דיון במצוקת המקום במחלקות הפנימיות בבתי החולים בארץ. מנתוני משרד הבריאות שהוגשו לוועדת הבריאות עולה כי נכון להיום, מחלקות פנימיות בבתי חולים רבים בארץ נמצאות בתפוסת-יתר. יו"ר ועדת הבריאות חבר הכנסת אוריאל בוסו, שניהל את הוועדה, אמר על הנתונים כי: "המאושפזים הם ההורים והסבים והסבתות שלנו. הגיעה העת לחשבון נפש מערכתי".

לדוגמא, במחלקה הפנימית בבילינסון ישנה תפוסה של 133% היום, וזאת ירידה לעומת אתמול, שנחתם ב-141%. בכל השבוע האחרון, אחוזי התפוסה בבי"ח זה היו דומים ולא ירדו מ-112%. במחלקה הפנימית בהדסה הר הצופים עומדת היום התפוסה על 116% וכך כמעט בכל השבוע האחרון, ובבית חולים קפלן על 113%. נתונים קשים פחות הגיעו מביה"ח כרמל שדיווח על 60% תפוסה היום וכן ביה"ח יוספטל באילת עם 62%.

לפני כשנתיים התחייב משרד הבריאות ליישם את המלצות ועדת "טור כספא" הנוגעות לתוספת תקנים למחלקות הפנימיות ובינוי מחלקות נוספות בבתי החולים. נציגת משרד הבריאות ד"ר ענבר צוקר, אמרה בנושא זה כי "קצב יישום ההמלצות נקבע לפי כמות המשאבים המוקנית. ניתנו בתקופת הקורונה תוספות תקנים של 200 רופאים פנימיים ו- 576 תקנים לסיעוד. לפי הדיווחים שקיבלנו, כל התקנים הוסבו למחלקות הפנימיות".

יו''ר הוועדה ח''כ אוריאל בוסו, ח''כ אחמד טיבי ואחרים | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לעומת זאת, בבתי החולים מתעקשים כי לא נוספו כל התקנים המדוברים בתקופת הקורונה, ושהתקנים שהוספו בתקופה זו חולקו בין כלל המחלקות בבתי החולים לפי ראות המנהל, ולאו דווקא למחלקות הפנימיות.

בנוסף, ב-1 בספטמבר תצא לדרך רפורמת הבריאות, הצפויה להגדיל את אפשרויות הבחירה של המטופל, לאפשר חופש רחב יותר בבחירת בית החולים ולהבטיח את שיפור השירות והזמינות הניתנים למטופלים. בעקבות המודל החדש, יתווספו עוד 90 תקנים. על החלטה זו אמר יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית פרופ' אבישי אליס: "המחלקות הפנימיות תקרוסנה ב-2 בספטמבר. לא יהיה מי שיעבוד שם למחרת בבוקר".

Whatsapp Image 2023 07 31 At 1
יו''ר וועדת הבריאות ח''כ אוריאל בוסו, | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, מסר: "בעיית המחלקות הפנימיות היא בעיה לאומית, כי הן הבסיס של בתי החולים, גם בשעות חירום וגם בימים כתיקונם, המחלקות האלה עמוסות כפל כפליים. בבתי החולים בפריפריה יש פחות מ-12 תקנים בממוצע, בעוד שוועדת טור כספא דיברה על 16 תקנים, לפני הקורונה. זה פער גדול, שעוד לא נסגר".