מחדל ההפריה: אישה אחת קשורה בסבירות גבוהה – ואיננה בהריון

בית החולים אסותא צמצם את רשימת המטופלות ל-10 לאחר בדיקה שהחלה בעקבות גילוי עובר ברחמה של אישה אחרת שלא היה שייך לה. עם זאת, מטופלת אחת שלפי הערכות בעלת סבירות גבוהה לקשר איננה בהריון

זמן צפייה: 01:30

נמשכות הבדיקות בעקבות מחדל ההפריה החמור: בבית החולים אסותא הודיעו בצהריים כי צומצמה רשימת המטופלות שלגביהן קיימת סבירות להחלפת עובר מ-40 ל-10. לפי הודעת בית החולים, רק אחת מהן בעלת סבירות גבוהה לקשר לעובר, אך היא איננה בהריון.

כזכור, השבוע התגלה המחדל כשעובר שהיה ברחמה של אישה לא היה תואם אותה ואת בן זוגה, ואז התברר כי היא עברה תהליך הפריה לא נכון. בית החולים ממשיך ללוות את הנשים וממשיכים בבדיקה ובירור. לכל שאר המטופלות סבירות נמוכה לביצוע ההחלפה.

אישה בהריון בבית החולים
אילוסטרציה | צילום: אימג' בנק / Getty Images

באסותא מדגישים כי משרד הבריאות מעודכן בכל תהליכי המיפוי והשיח עם המטופלות, בשקיפות מלאה על פי הנדרש. כמו כן, רופא מטעם אסותא נמצא בקשר עם המטופלת, שעוברה ברחמה התגלתה אי-ההתאמה.

האישה המטופלת עברה החזרת עוברים במסגרת תהליך פוריות. משרד הבריאות הקים ועדת בדיקה מיוחדת באופן מיידי, הכוללת אנשי המקצוע רלוונטיים, ביניהם מומחים בתחום הפריון והלידה.

טיפולי הפריה
טיפולי הפריה. אילוסטרציה

לפי האתר של בית החולים אסותא, החזרת עוברים הוא "ההליך הסופי בהפריה חוץ גופית, בו מועבר עובר מופרה אחד או יותר לתוך חלל הרחם, באמצעות צינורית דקה המוחדרת דרך תעלת צוואר הרחם. הפעולה מבוצעת בטכניקה פשוטה ללא כאב. לאחר החזרת העוברים, הם אמורים להשתרש ברחם תוך יום אחד עד חמישה ימים. השרשה מוצלחת מבשרת על תחילתו של הריון".

כמו כן ציינו באתר אסותא, כי אמנם החזרת עוברים לרחם הינה "פעולה קצרה ולא מסובכת, אך כמו בכל הליך רפואי ישנם סיכונים אפשריים, התלויים בעיקר במיומנות ומקצועיות הצוות המבצע. למטופלת עצמה לא צפויים סיכונים מיוחדים, אך התהליך כרוך בסיכון לעוברים עצמם".