הילה קורח במונולוג התפטרות מההתמחות: "אני נגמרתי"

היא לא רק מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13, אלא גם רופאה שעובדת בתורניות של 26 שעות. כשמאבק המתמחים מגיע לשיא, היא משתפת מדוע התפטרה מעבודתה בבית החולים: "יום לפני התורנות אני הופכת לבן אדם שאני לא רוצה להיות"

זמן צפייה: 02:42

אחרי שנתיים וחצי של משבר בריאותי מתמשך, מאות מתמחים ומתמחות יגישו מחר מכתבי התפטרות, והערב (רביעי) גם אני יכולה לספר שבתחילת החודש הודעתי שאני מתפטרת מבית החולים. עוזבת את ההתמחות. אחרי שנים של לימודים ועבודה, לא אגיע יותר לבית החולים מדי בוקר. מכה קשה למי שלא יודעת מה זה להגיד "לא" בחיים שלה ומעדיפה לירוק דם, מילולית, מאשר לוותר או לא להשלים משימה.

לא אאריך מדי בפרטים אבל לפני כמה חודשים הבנתי שיום לפני התורנות אני הופכת לבן אדם שאני לא רוצה להיות. אני לא מצליחה לחייך, חסרת סבלנות כלפי הסביבה, חסרת סלחנות כלפי עצמי, מסתובבת עם גוש בגרון במקרה הטוב או בוכה הרבה במקרה הרע. תורנויות במחלקה גריאטרית נעימות משמעותית מאלה שבמחלקות הפנימיות הרגילות, ועדיין - השילוב של אחריות כבדה, בדידות גדולה והעדר שעות שינה, נותנים אותותיהם על הנפש.

המאבק של המתמחים מדגיש את המספר 26 אבל זה שקר. תורנות נמשכת הרבה יותר שעות כשסופרים את המתח הבלתי ניתן לתיאור שלפניה וערפול ההכרה שמגיע אחריה. סיוט (שנמשך שנים) עבור מי שרוצה לתפקד כבן אדם בתוך ומחוץ לבית החולים.

גם כשניסיתי להיות הכי חדה שלי עשיתי טעויות. גם כשהייתי הכי מכילה וסבלנית נתקלתי על בסיס יומי כמעט במטופלים או בני משפחה שלהם שהתנהגו באלימות כלפי הצוות. גם כשאמרתי לעצמי שזו תקופה ושרבות עשו את זה לפניי ורבות יעשו את זה אחריי, לא הצלחתי למצוא נחמה.

הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב | צילום: אלעד גוטמן

בשיחות עם מתמחים אחרים על שיטות התמודדות גיליתי שאחוז בלתי סביר מהם זקוק או נמצא בטיפול או בטיפול זוגי, בודד ומדוכא. השאר מדחיקים. או עוזבים. המון עוזבים. קוראים לנו מפונקים, בכיינים, משאירים אותנו מחוץ לשולחן המשא ומתן ומורחים אותנו בלי סוף עם תכניות לתנאי שירות אנושיים שלא יוצאות לפועל. אלה האנשים שמטפלים בכם, בהורים שלכם, בילדים שלכם. הם גמורים. אני נגמרתי.

אז הודעתי למנהלת המחלקה הנהדרת שלי, שהיא נכס דמיוני כמעט במערכת כל כך קשוחה, שאיני יכולה עוד. אני עוזבת את ההתמחות בלב כבד אך שלם, אולי כדי לעבור להתמחות בקהילה, אולי לא. למקבלי ההחלטות שמתעלמים מהעניין הזה כבר שנים רק אגיד לסיום שרעידת האדמה הזו היא לא בגדר תרחיש אימים - היא כבר קרתה, והצונאמי על כל השלכותיו בדרך.