לאחר איסור של 15 שנים: צמחי תבלין מוגנים יותרו לקטיף

בחודשים הקרובים ייכנסו לתוקף התקנות החדשות שהגדירה רשות הטבע והגנים, שיאפשרו לראשונה לציבור ללקט עכוב, אזוב ומרווה. "המטיילים רוצים ליהנות מהטעם והריח - בכמות קטנה זה אפשרי"

זמן צפייה: 03:03

אחרי כמעט 15 שנים שבהם הוגדרו העכוב, האזוב המצוי המשמש להכנת הזעתר, והמרווה המשולשת צמחים מוגנים, התירה רשות הטבע והגנים לקטוף אותם. "קיבלנו תלונות מהמגזר הערבי וממטיילים שרוצים ליהנות מהריח והטעם", אמר מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין. "בדקנו את עצמנו, ואנו חושבים כשפיילוט זה יכול לעבוד. בכמויות קטנות, ולשימוש אישי, זה אפשרי", הוסיף.

"עכובית הגלגל" או עכוב, שתופס מקום מרכזי בין תבליני המטבח הערבי, הוא בין תבליני המטבח הערבי המרכזיים. רק בשנתיים האחרונות הוגשו 26 כתבי אישום וניתנו 151 קנסות שמסתכמים בעשרות אלפי שקלים בעקבות קטיף לא חוקי שלהם.

שאול גולדשטיין, מנכ''ל רשות הטבע והגנים
שאול גולדשטיין, מנכ''ל רשות הטבע והגנים | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ארה"ב: צלב קרס התגלה בחדר של אחיות ישראליות באוניברסיטה

לאחר הרפורמה בקנביס רפואי: החמרה במצבם של בעלי צרכים מיוחדים

במקום מכסחות דשא: עיזים הובאו לאכול צמחייה בפארק בניו יורק

עו''ד רביע אגרביה, ''עדאלה''
עו''ד רביע אגרביה, ''עדאלה'' | צילום: החדשות 13

עו"ד רביע אגרביה ממרכז "עדאלה",  לזכויות המיעוט הערבי בישראל התייחס לנתונים הללו ואמר: "המדינה מפעילה כבר עשרות שנים מערך פוגעני הכולל מעצרים, עיכובים, טרטורים לבתי המשפט", והוסיף: "מדובר גם בהשתת מאות קנסות על אנשים שבסך הכל קטפו זעתר, עכוב או מרווה".

קטיף עכוב
קטיף עכוב | צילום: החדשות 13

אחרי קמפיין אפקטיבי אי שם בשנות ה-60 למען פרחי הבר המוגנים, שכולנו כבר יודעים שאסור לקטוף , צורפו בשנת 1977 לחוק גם צמחי התבלין, האזוב והמרווה. בשנת 2005 הצטרף גם העכוב, ולפני כשבע שנים רשות הטבע והגנים יצאה במסע הסברה על הסכנה שנשקפת לצמחים בשל מה שהוגדר כ"קטיף פרוע".

עכשיו, בעקבות בחינה מחודשת, הוחלט כי הצמחים לא באמת עומדים בפני היעלמות וניתן לחזור לקטוף אותם כמעט בחופשיות: "הוא נמצא בשפע, ואין לנו בעיה של קטיף".

ההקלות צפויות להיכנס לתוקף בעוד כמה חודשים, ואז נוכל ליהנות ממאכלים מתובלים בעכוב, ומזעתר טרי שזה עת נקטף.