חום כבד, ים ולחות: כך תשמרו על שיער בריא בקיץ הישראלי

העונה החמה נמצאת מעבר לפינה, ואיתה גם הבילויים תחת השמש הקופחת, בים ובבריכה – לצד הצורך בחפיפה מוגברת בעקבות ההזעה. מעצב שיער מומחה הגיע השבוע על מנת לתת לנו טיפים חשובים לקראת עונת הרחצה, וגם כדי לשבור לנו לא מעט מיתוסים על שמירת הקרקפת • קול האישה

שמירה על השיער - גם בקיץ
שמירה על השיער - גם בקיץ | צילום: shutterstock

חכמות בשמש: הקיץ הישראלי, שהולך ומתקרב בצעדי ענק, עלול להשפיע רבות על בריאות השיער – ולחשוף אותו ללא מעט פגיעות סביבתיות. ימי הכיף בבריכה והמגע של השיער עם הכלור עלולים להפחית את הברק, קרני השמש פולטות חום המייבש את השיער, והמלח מהים עלול להחלישו.

אם כך, השאלה המתבקשת היא כיצד נוכל לשמור על השיער מנזקי העונה, ולהמשיך בכל זאת להנות מטבילה טובה בים. יוסי בוחבוט, מעצב שיער ושגריר מותג השיער "מון פלטין פרופשיונל" בישראל, מסביר: "דבר ראשון – חשוב מאוד להקפיד על ניקיון העור שבקרקפת".

מומחה השיער טוען כי "בעת החפיפה בקיץ, יש להגיע לקרקפת ולנקותה ביסודיות לפחות פעמיים-שלוש בשבוע, אך להימנע משפשוף חזק מדי של השיער. לאורך הזמן, מצטבר שומן על הקרקפת. החפיפה ממריצה את הדם, ומומלץ מאוד לעשות עיסוי באזור, בעזרת כריות האצבעות, גם במהלך היום. בנוסף, מומלץ להשתמש בתכשירים ללא מלחים. המלחים עלולים ליצור גירוי, שיכול להוביל לפעילות מוגברת של בלוטות החלב בקרקפת, ולייצר שומן מיותר".

חשוב להיות מודעות לנזקי השיער בשמש
חשוב להיות מודעות לנזקי השיער בשמש | צילום: shutterstock

באשר לייבוש השיער לאחר הרחצה, בחזרה מהים או מהבריכה, אומר יוסי כי יש לעשות זאת בניגוד למה שאנחנו רגילים ורגילות, דווקא על ידי טפיחות קלות. "נכון, אין נוח מלאסוף את השיער עם מגבת ולחכות שיתייבש, אחרי שסחטנו אותו דקה קודם לכן. אך הפעולה הזו לא בהכרח נכונה לשיער, והיא עלולה לסבך אותו ולייצר קשרים ושברים בו. לכן, יש לייבש את השיער בעזרת מגבת יבשה, בטפיחות קלות על השיער. מומלץ שלא לישון עם שיער רטוב או מתוח בקוקו, כי השיער, כאשר הוא רטוב, הוא פגיע יותר ועלול ליצור קשרים סבוכים".

בכל הנוגע להגנה על השיער בעת השימוש במחליקים מלאכותיים, במיוחד בעונה החמה, אומר יוסי כי "על מנת למנוע את נזקי החימום, שנוצרים בעת שימוש בפן או במחליק שיער, חשוב מאוד להשתמש בתכשיר ייעודי, שנועד להגן על השיער מנזקים אלו. השיער שלנו בנוי מ-3 שכבות שונות, יש כאלה שהשיער שלהן רגיש יותר והקשקשת (השכבה העליונה) דקה יותר, ולכן היא עלולה להינזק משימוש יתר של פן או מחליק. במקרים כאלו, אסור להצמיד מכשירים יותר מדי לשערה, ובכלל – מומלץ להשתמש במוצרים אלה על ידי מעצב שיער מקצועי".

Whatsapp Image 2022 06 20 At 1
יוסי בוחבוט, מעצב שיער ושגריר מותג השיער ''מון פלטין פרופשיונל'' בישראל

מתברר, כי לצד נזקי הקיץ וההתייבשות של השיער, השימוש במכשירי החלקה בצורה לא מקצועית, עלול להביא לתלישה ושבירה של השיער. "כאשר מעצב שיער מנוסה משתמש במכשירים, הוא יודע לעבד את השיער באופן מקצועי, ויודע להקדיש זמן שווה לכל חלק בשיער, לצד השימוש הנכון במידות החום ובהתאם לעובי השיער".

"טרם השימוש במכשירים המחליקים את השיער, מומלץ להשתמש בתכשירים המגנים מפני חום, ובמסכות שיער. קרטין זו השכבה הראשונה בשיער, שנותנת לו את הברק. ברגע שהשיער עובר כל הליך כימי שהוא או חימום, שכבת הקרטין יורדת, ואיתה יורד גם הברק. כאשר השיער נפגע, הוא הופך לנואש ללחות. בהיעדר לחות בשיער, הוא ינסה לשאוב אותה מהאוויר, וכך השיער מתחיל להתנפח, ושיערות קטנות מתחילות להתנתק, מה שיוצר מראה מקורזל".

לא מברישים שיער רטוב
לא מברישים שיער רטוב | צילום: shuttrstock

יוסי מסביר כי מסכות שיער מציעות יתרונות כמו ריכוך, לחות והוספת ברק, אשר עוזרים לשקם את השיער בעונה החמה. "מסיכות שיער מקצועיות, מטרתן החזרת השיער למצב הקרוב ככל האפשר למצבו הטבעי, בעזרת מעטפת זמנית. מסכת השיער נועדה להחזיר קרטין שאבד במרוץ הזמן והשנים. לפני שמניחים את המסכה, יש לסחוט את השיער ממים. כאשר השיער רטוב, סיב השיער לא יכול לספוג ולספוח את חומרי הריכוך וההזנה של המסכה. מניחים את המסכה למשך 10-6 דקות, ולאחר מכן יש לשטוף את שאריות המסכה מהשיער, מומלץ עם מים פושרים בלבד. מים חמים ימיסו את המעטפת, ויחזירו את המצב לקדמותו".

מיתוס נוסף ששובר יוסי הוא דווקא בנושא הסירוק – כאשר מתברר שההמלצה היא לסרק את השיער כשהוא יבש בלבד. "שיער רטוב הוא פגיע ורגיש יותר לנזקים. חשוב לסרק את השיער טרם החפיפה. אין בעיה להבריש את השיער גם אחרי חפיפה, אבל כשהוא יבש. קשרים נוספים יכולים להיווצר והשיערה עלולה להישבר כאשר השיער רטוב. בנוסף, יש להימנע מהברשה או סירוק חזקים מדי".

חגית ומישל בבריכה - אוספות את השיער הדוק
חגית ומישל בבריכה - אוספות את השיער הדוק

ים, בריכה – והשיער שביניהם

הכלור בבריכות עלול להשפיע על גוון השיער. בריכות מי מלח הן לא מזיקות באותו האופן, אומנם מכילות כלור בכמות קטנה יחסית. כמו שהעור מתייבש אחרי שיוצאים מהמים, כך גם השיער מושפע מהיובש הזה. השמש עלולה לשרוף את השיער ולגרום לכוויות שמש, כאשר בניגוד לעור, שמרפא את עצמו עם הזמן, לשיער אין את היכולות האלה. יוסי מסביר: "צבעי שיער בהירים, ושיער שעבר הליכים כימיים, נמצאים בסיכון יותר גבוה, ממש כמו שהעור הבהיר חשוף יותר לסכנה בשמש מאשר עור כהה".

בכל הנוגע לאיסוף השיער ולשימוש באביזרים בים ובבריכה, מסביר יוסי שחשוב לדעת כי כל דבר שמניחים על השיער והוא מפעיל עליו לחץ, יכול להשפיע על צורתו. גומיות, סיכות, סרטים ומטפחות לשיער – כל אלה עלולים לפגוע בשיער, אם נשארים איתם לזמן רב או אם מהדקים אותם מדי. "לכן, נסו להישאר עם השיער פזור כל עוד ניתן. אם בכל מקרה בחרתם לאסוף – מומלץ לפנות לקוקו הנמוך, כיוון שקוקו גבוה מותח את השיער. אם ניתן לאסוף את השיער בצמה רופפת, אז זו הדרך המומלצת ביותר. מומלץ שאיסוף השיער לא יתבצע כאשר השיער רטוב".