למרות המחדלים: יחידת ההפריה באסותא ת"א תגדיל את פעילותה

אחרי שהורה לצמצם את פעילות יחידת ההפריה החוץ-גופית בבית החולים שברמת החייל בעקבות שורה של אירועים חריגים, משרד הבריאות אישר להגדיל בחזרה את הפעילות, כך שתתאפשר קבלה של מטופלות חדשות ולבצע החזרות עוברים בהתאם להגבלות, זאת לאחר ש"נעשו מספר בקרות וקבלת תיקון הליקויים"

Whatsapp Image 2023 05 22 At 1
בית החולים אסותא רמת החייל | צילום: חדשות 13

משרד הבריאות אישר היום (שישי) ליחידת ההפריה החוץ-גופית של בית החולים אסותא ברמת החייל שבתל אביב להרחיב את פעילותה - וזאת על אף הליקויים שהתגלו ביחידה והביאו להחלטה כי פעילותה תצומצם.

במכתב שנשלח ממשרד הביראות לבית החולים אסותא נכתב כי "משרד הבריאות רואה בחומרה רבה אי דיווח הנוגע לאירועים חריגים לאור ההשלכות המשמעותיות שלהם על בטיחות הטיפול ועל המטופלים", אך למרות זאת צוין כי תתאפשר הרחבת פעילות וקבלה של מטופלות חדשות לאחר שבית החולים הכיר בטעות ולאחר שנעשו "מספר בקרות וקבלת תיקון הליקויים".

במכתב שהוציאה ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות ד"ר הגר מזרחי, הובהר כי המקרה החריג בו ילד לא תאם גנטית לאביו לאחר הפריה חוץ גופית שבוצעה בבית החולים - ימשיך להיבדק: "בנוגע לאירוע של תוצאת בדיקה גנטית חריגה חשוב לציין ולהדגיש כי האירוע ממשיך להתברר במסגרת ועדת הבדיקה. במכתבה כתבה ד"ר מזרחי כי מצופה היה מאסותא להתייחס אליו כאירוע חריג עד שלא הוכח אחרת".

עוד נמסר בהודעה כי לאחר ש"נשקלה טובת המטופלות תוך הבטחת איכות הטיפול", הוחלט בחטיבת רפואה של משרד הבריאות כי ניתן בשלב זה לקיים בבית החולים אסותא רמת החייל 20 שאיבות ליממה, ניתן לבצע החזרות עוברים ולשוב ולקלוט מטופלות חדשות ליחידה, "בתנאי שהטיפול יתוכנן כחלק ובהתאם למגבלות המספריות למתווה שהציג משרד הבריאות". עוד על פי הוראות המשרד, על אסותא תחול החובה לסיים את כלל הפעילות ביחידת ההפריה עד השעה 23:00.

הפריה חוץ-גופית, הפרייה, טיפולי פוריות
הפריה חוץ-גופית (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

מבית החולים אסותא נמסר בתגובה: "באסותא מברכים על ההחלטת משרד הבריאות להעלות את הפעילות במחלקת ה ivf ברמת החייל, וזאת לאור העובדה שהיחידה ממשיכה להתנהל באופן מקצועי, איכותי ומיטיבי. החלטה זו מתווספת להחלטת המשרד להעלות את מספר הפעולות גם באסותא ראשל"צ לאור שיפורים שבוצעו במחלקה, אשר חלקם מיושמים לראשונה בישראל ומטרתם הבטחת הטיפול ובטיחות המטופלות. באסותא מבהירים כי לא יתבצע 'תיעדוף' מטופלות הזכאיות לטיפול במימון ציבורי על פי חוק, ומביעים תקווה שמשרד הבריאות יחזיר את רמת הפעילות לקדמותה".

עו"ד גלעד יצחק בר-טל, המייצג את רופאי הפוריות, מסר: "החלטת משרד הבריאות על הרחבת הפעילות ביחידת ההפריה באסותא רמת החיל היא ההחלטה הנכונה, בראש ובראשונה לטובת המטופלות שיוכלו לחזור לשגרת הטיפולים שלהן. מלכתחילה משרד הבריאות לא צריך היה לקבל החלטה קיצונית כל כך של סגירה כמעט מוחלטת של הפעילות. אנחנו מברכים על ההחלטה שמבשרת על כך שהרופאים והרופאות יוכלו לחזור לעשייה שלהם במלאכת יצירת החיים".

Asuta Hospital 1
בית החולים אסותא ברמת החייל

כזכור, בחודש שעבר הודיע משרד הבריאות לבית החולים אסותא ברמת החייל על צמצום הפעילות המתבצעת ביחידה להפריה החוץ גופית - על רקע שורה של אירועים חריגים. ההוראה הגיעה לאחר שימוע שנערך ליחידת ההפריה, בנוכחות ראשי אסותא והייעוץ המשפטי של בית החולים. בנוסף, הוחלט כי על בית החולים למנות גורם מלווה חיצוני בכיר מתחום בטיחות הטיפול.