פרשת העוברים: המלצה להשאיר את התינוקת אצל האם היולדת

פרסום ראשון: האפוטרופוסיות של התינוקת סופיה, שנולדה מתוך הפריה ונודע כי הוחזרה לרחם אישה שאינה אמה הביולוגית, המליצו להשאירה בידי האישה שילדה אותה ובן זוגה. "בנסיבות הקיימות, יש לאפשר לה יציבות בבית היולדת, המטפלת בה מיום היוולדה"

זמן צפייה: 00:23

האפוטרופוסיות של התינוקת סופיה הודיעו היום (שני) כי ימליצו להשאיר אותה בידי האם שילדה אותה ובן זוגה: "בנסיבות הקיימות יש להעניק את מעמד הבכורה לזכות לחיים, להישרדות ולהתפתחות תקינה של סופיה ולצורך כך לאפשר לה יציבות בבית היולדת ובן זוגה המטפלים בה מיום היוולדה".

האפוטרופסיות, שמונו מטעם המדינה, ממליצות לעשות ניסיון תחום בזמן לאיתור הוריה הגנטיים, לשם זכותה למידע וזהות אודות השורשים הגנטיים. ככל שיימצאו בעלי מטען גנטי הזהה לקטינה יש לפעול להעברת המידע לסופיה עת תגיע לגיל המתאים, ולשקול מפגש והכרות עמם בשלב מסוים בחייה ככל שתחפוץ בכך.

תינוק אילוסטרציה
תינוק אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים נמסר כי "המשקל המרכזי בהמלצת האפוטרופסיות לדין ניתן לנסיבותיה האישיות הייחודיות של הקטינה, לרבות המחויבות לשמור על יכולת התפתחותה התקינה. בנוסף יש לציין כי עמדת האפוטרופסיות שהוגשה לבית המשפט מתחשבת גם בשיקולי הצדדים השונים בהליך, והמחירים הכבדים שהם משלמים". מעבר לכך, מאחר ומדובר בתיק חסוי, הסיוע המשפטי אינו יכול להתייחס לפרטי הדברים.

במשרד המשפטים הסבירו כי "לאור מורכבות ורגישות הסוגיה המשפטית הוקם בסיוע המשפטי צוות מיוחד של שלוש עורכות דין במערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי, עוה"ד נטע ברק, מיה שושטרי ועדי רז, המתמחות בייצוג קטינים ומשמשות כאפוטרופסיות לדין עבור הקטינה. הצוות המשפטי ביצע עבודת חקר משפטית, וסקר הלכות רלבנטיות במשפט הישראלי והבינלאומי, וכן נערכו בדיקות עומק עובדתיות מקיפות ופגישות עם כל הגורמים הרלוונטיים, לרבות הצוות הרפואי המטפל בקטינה ואף התקיימו התייעצויות עם מומחים להתפתחות הילד, במטרה להגיע להמלצה שתשרת את טובתה של הילדה באופן המיטבי".

משרד המשפטים
משרד המשפטים

לפני כשבועיים הורה בית המשפט המחוזי בראשון לציון למנות אפוטרופוס מטעם המדינה לתינוקת סופיה מפרשת מחדל העובדים באסותא. המשמעות היא שהתינוקת תישאר בחזקת ההורים הנוכחיים, אך תהיה מיוצגת בדיונים בבית משפט על ידי האפוטרופוס שימונה לתפקיד מטעם המדינה. כעת, כאמור, המליצו אותן אפוטרופוסיות להשאיר אותה בידי האם היולדת,