"סומך עליך": כך לא אוכפים את התו הירוק בחנויות בקניון | תיעוד

ביום חמישי כינו רשתות המסחר הגדולות את התו הירוק כ"פייק תו". לפי ההנחיות, חנות בקניון בגודל של יותר מ-100 מ"ר מחויבות בתו ירוק ובבדיקתו בכניסה לחנות. כתב חדשות 13 יצא עם מצלמה נסתרת וגילה שההנחיות כלל לא נאכפות. ברשתות מבהירים: ממחר - עוברים לתו סגול גם אם ההנחיה לא תשתנה

זמן צפייה: 00:28

המתווה שהוביל לזעם רב בקרב רשתות המסחר מגיע מחר לנקודת מבחן. התאגדות רשתות המסחר והאופנה איימה ביום חמישי האחרון להשבית את הפעילות, אך לבסוף חזרה בה והודיעה שהחל ממחר, בהחלטה חד-צדדית, הם יפסיקו בעצמם את מתווה התו הירוק ויפעלו רק לפי התו הסגול.

לפי המתווה שקבעה הממשלה, הקניונים פועלים לפי התו הסגול ותפוסת האנשים תוגבל לפי תפוסה של אדם אחד על כל 15 מ"ר. במקביל, חל התו הירוק על חנויות בגודל של 100 מ"ר ויותר, וגם העובדים בחנויות אלה יידרשו לתו ירוק. אלא שמבדיקה שערכנו במספר רשתות גילינו שהמציאות אחרת, ואלו לא ממש מיישמות את ההנחיות החדשות.

הנוכחים בקניון שרצו להיכנס לכמה רשתות שמחויבות לפעול לפי התו הירוק, יכלו להיכנס ללא הצגת התו הירוק ומבלי שאחד העובדים יוודא זאת. כיסא השומר ריק, הכניסה פתוחה לרווחה ונראה שגם העובדים עצמם מבולבלים ואין בידיהם תשובות.

ביקרנו בסניף של רנואר בקניון במרכז הארץ. נכנסנו לחנות וכלל לא נבדקנו למרות שהתקנות מחייבות זאת. "נכנסת מהכניסה הראשית? בדקו אותך לא?", שאלה המוכרת את כתבנו שהשיב כי כלל לא היה שומר בכניסה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3012212012' autoplay='0' credit='' desc='מסיבת העיתונאים של רשתות המסחר הגדולות ביום חמישי האחרון' poster='' kid='1_f63qfah9' duration='199']

בהמשך נכנסנו גם לחנות של קסטרו באותו קניון. "לא בודקים כבר תו ירוק?", שאל כתבנו את המוכרן שהשיב: "צריך לבדוק. זה ממשיך כרגע עד הודעה חדשה".

כתב חדשות 13: אין שם שומר?

מוכרן: לא. העובדים בודקים. לא השומרים

כתב חדשות 13: אז אתה סומך עליי אני מבין.

המוכרן מהנהן בראשו לחיוב.

מחברת רנואר נמסר בתגובה: "עם כניסתו של התו הירוק בקניונים וההנחיות החדשות של משרד הבריאות, חברת רנואר פועלת למען בריאות ובטיחות לקוחותיה ודאגה לתקנים עבור שומרים בכניסה לכל סניף. במקרה דנן, הבדיקה נעשתה בזמן חילופי משמרות. אנו מודים לכם שהסבתם את תשומת ליבנו למקרה החד-פעמי".

מחברת קסטרו נמסר בתגובה: "קסטרו הינה חברה שומרת חוק ופועלת על פי תקנות הממשלה בהתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו. כל עובדי הרשת הונחו לבקש מקהל הלקוחות להציג תו ירוק עם כניסתם לחנות בהתאם לתקנות. אנו מודים על פנייתכם. נשוב ונרענן את ההנחיות".