התייחסות ראשונה של אסותא למחדל ההפריות: "זאת טעות אנוש"

מומחה פוריות מבית החולים בראשון לציון הגיב להליך ההפריה החוץ-גופית המוטעה שנעשה באישה הרה, לאחר שנתגלה כי העובר שהיא נושאת לא תואם לה או לבן זוגה מבחינה גנטית, ואמר כי זהו אירוע נדיר שהיה יכול לקרות גם בכל בית חולים אחר. "נאתר את האם ונחשוב איתה - לא נתקלנו עד היום בדבר כזה"

זמן צפייה: 08:21

בהתייחסות רשמית ראשונה של בית החולים אסותא למחדל ההפריות, ד"ר אריק כהנא, מומחה ברפואת נשים ופוריות בביה"ח, התראיין הערב (שלישי) ל"שש" עם נריה קראוס ואמר: "אנחנו מאוד מצטערים על האירוע שאירע".

"מבחינתנו זה אירוע נדיר וחריג, ואנו מתייחסים אליו בשיא החומרה", אמר ד"ר כהנא, "נודע לנו רק לפני ארבעה או חמישה ימים, ולוקח זמן לבדוק את התהליך. לא רצינו לצאת עם מסרים לא נכונים. למטופלות שלנו יש הרבה חשש לגבי הסטטוס של העוברים, חיכינו לאסוף עוד מידע - וברגע שיש לנו, אנו בשקיפות מלאה מיידעים את הציבור".

"עדיין לא מצאנו את ההורים הביולוגיים", הוסיף ד"ר כהנא, "אנחנו בקשר עם הזוגות ופתחנו בלי קשר קו חם גם ללא מעורבים בהליך, עשינו מאות שיחות וענינו על שאלות. באשר למטופלים הרלוונטיים - אנחנו בקשר יום-יומי איתם, יש תהליכים שלוקחים יותר זמן".

ד''ר אריק כהנא, מומחה ברפואת נשים ופוריות בביה''ח אסותא
ד''ר אריק כהנא, מומחה ברפואת נשים ופוריות בביה''ח אסותא

"יש לי קצת ספק לגבי המילה 'מחדל' או 'שערורייה' כפי שהיא מופיעה" אמר ד"ר כהנא, "אנחנו עובדים לפי נהלים - זאת טעות אנוש שנגרמה, אבל נתייחס לזה כמחדל לפי ההנחיה שלכם. בכל אופן, טיפלנו בעשרות אלפי מטופלות עד היום, וזה מקרה ראשון שיש לנו מהסוג הזה. אנו לא מתכחשים אליו, וברגע שנודע לנו הודענו למשרד הבריאות, התחלנו תהליכי בדיקה וצרפנו מומחים מעולם הפוריות שאינם שייכים לאסותא ולהם ידע רב. אצלנו זאת פעם ראשונה".

עוד הסביר ד"ר כהנא: "ממש לא החבאנו, ברגע שיש אירוע אפילו מינורי אנו מזמינים את הזוג בשקיפות מלאה, מדברים ומסבירים - לשמחתנו אני יכול לספור על יד אחת את מספר האירועים החריגים שהיו במהלך עשרות אלפי מחזורי טיפול. הדרך היחידה להיות בטוח זה ע"י סיווג רקמות או בדיקת הורות, זה תחת הטריטוריה המשפטית של אסותא. יחד עם זה, יש המון נשים שחזרו לטיפולים חוזרים, ומראים כמה הילד דומה להם. לא דווח לנו על אירוע כזה".

באשר לשאלה אם קיים סיכוי שאישה נוספת מגדלת כיום עובר שאינו שלה, השיב: "אני לא יודע להגיד לך, כי אין לנו שום אינדיקציה שתראה את זה. זה מדאיג, אבל זו דרכו של הטיפול. אנחנו עובדים לפי נהלים מאוד מחמירים עם בקרות מאוד מחמירות, עבודה לפי תהליכים מדויקים עם קריאה כפולה. כמעט כל היחידות בארץ עובדות עם אותם נהלים, וזה יכול לקרות בכל מקום אחר. מקווים שלא יקרה עוד פעם אירוע כזה, ולכן מתייחסים אליו בשיא החומרה, ומשתפים את כל מי שצריך - למקרה שצריך נהלים חדשים או רענון עבודת צוות".

כשנשאל מה יוכלו לומר לאם הביולוגיות כאשר יאתרו אותה, ענה כי "נאתר אותה ואנחנו צריכים לחשוב איתה. זה לא פרק מספר, לא נתקלנו עוד בדבר כזה. כל המערכת עדיין לא נתנה את דעתה. אנחנו לא נכנסים לפרטים ושומרים על סודיות - מי שרוצה לצאת החוצה ייצא החוצה, וזאת תהיה מהמורה לא קלה. ברגע שנזהה את ההורים, הם יקבלו את המידע. הנושא הכלכלי הוא בכלל לא אישיו. אנחנו דואגים למטופלות ונעשה כל מה שצריך. אף אחת מהמטופלות שהיו לא הפסיקה את הטיפול".

''טעות אנוש נוראית''. אסותא ראשון לציון
בית החולים אסותא ראשון לציון

כזכור, משרד הבריאות הודיע היום כי מונתה ועדת בדיקה בדבר הנסיבות שגרמו לטעות במהלך ההפריה. לפי ההודעה, "הוועדה תגבש מסקנות מערכתיות והמלצות לשיפור מערך ההפריות החוץ גופיות בישראל". הוועדה תגיש את מסקנותיה עד סוף השנה.

חברי הוועדה הם: יו"ר הוועדה - פרופ' עמי פישמן, סגן מנהל מרכז רפואי רבין, מנהל מערך האיכות הבטיחות וניהול סיכונים; פרופ' גליה אורון, מנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ-גופית (IVF) במרכז הרפואי כרמל; ד"ר איריס הר-ורדי, מנהלת מעבדה היחידה לפוריות והפריה חוץ גופית, סורוקה; השופטת בדימוס ורדה מרוז; עו"ד רפי טויזר, יועץ משפטי בנציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות.

טיפולי פוריות
טיפולי פוריות. אילוסטרציה

אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי מטופלות הנמצאות בהיריון פנו לבית המשפט בבקשה לקבלת צו בדיקת אבהות, הדרוש לקביעה מי היא האם הביולוגית. ברגע שיתקבל הצו, תעבור אותה אישה בדיקה גנטית ומהתוצאות ניתן יהיה למפות את השתלשלות האירועים. יצוין כי האישה משתפת פעולה עם גורמים בבית החולים אסותא, ובימים הקרובים תיערך הבדיקה הגנטית.

תחילת הפרשה ביום רביעי שעבר, אז הודיע בית חולים אסותא בראשון לציון שבמהלך בדיקה גנטית שנעשתה לאישה הרה, התגלה כי היא נושאת עובר שלא תואם גנטית לה ולבן זוגה. האישה עברה החזרת עוברים במסגרת תהליך פוריות.