הרצת אסדת לווייתן נדחתה: "נובל אנרג'י לא עמדה בכל התנאים"

ברקע מאבק התושבים, המשרד להגנת הסביבה קבע כי מפעילת אסדת הגז לא ענתה על כל הדרישות, ודחה את פעולת הנישוב. "דוחות הכיול ובקרת האיכות שהוגשו לא הניחו את הדעת"

זמן צפייה: 02:24

יום לפני תחילת הרצת אסדת הגז לווייתן, המשרד להגנת הסביבה קבע הערב (שני) כי ההרצה תידחה. זאת, לאחר שמפעילת האסדה, חברת "נובל אנרג'י", לא עמדה בכל התנאים שהוצבו לה - כך על פי הודעת המשרד. ההחלטה התקבלה ברקע מאבק התושבים נגד האסדה.

פעולת הנישוב שהייתה אמורה כאמור להתקיים מחר, נדחתה, והמשרד להגנת הסביבה הורה ל"נובל אנרג'י" לקבוע מועד חדש, ולתת לציבור התראה של יומיים מראש. עוד קבע המשרד כי על החברה לקבל ממנו אישור שהיא עומדת בכל התנאים לתוכנית הנישוב טרם קביעת המועד החדש.

לעוד כתבות בנושא:

חרף האישור בבג"ץ: תושבים הגרים בסמוך לאסדת הגז מתפנים מהאזור

הפחד מאסדת הגז לוויתן: התושבים חוששים שיצטרכו לפנות את בתיהם

בית המשפט הוציא צו עיכוב זמני להרצת אסדת "לוויתן"

אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור
אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור | צילום: חברת דלק

"המשרד לא אישר עדיין את תוכנית הדיגום והניטור באסדה במהלך הנישוב, מכיוון שלא נחה דעתו עד לשעה זו מדוחות הכיול ובקרת האיכות שהוגשו, הנוגעים למכשירי האנליזה על האסדה לבדיקת הרכב הגז המנושב", מסר המשרד להגנת הסביבה.

ברקע איומי תושבים לעזוב את האזור, מסר המשרד כי "אין כל הנחיות מיוחדות באשר להפסקת פעילות או שינוי בהתנהלות היום-יומית של תושבי האזור, גם לא בעת הנישוב באסדה. המשרד מדגיש, כי אין בסיס לאמירות חסרות האחריות הקוראות לתושבים להתפנות בתקופת הרצת האסדה והנישוב. ריכוזי המזהמים בחוף ינוטרו באופן רציף ובמקרה הבלתי סביר שתתגלה בזמן אמת עלייה בזיהום האוויר העלולה לסכן את האוכלוסייה – הפעילות באסדה תופסק".

אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור
אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור | צילום: חברת דלק

יעקב אדרי, יו"ר איגוד ערים שרון כרמל, בירך על ההחלטה: "הדחייה מעידה על ראיית טובת הציבור בראש ובראשונה. איגוד ערים שרון כרמל יוסיף לפעול עם כל הרשויות על מנת להמשיך ולספק מידע אמין ושקוף מתחנות ניטור האוויר החופיות של אסדת לוויתן".

היום, הדריכות הגבוהה ביישובי חוף הכרמל לקראת הפעלת האסדת הגיעה לשיאה. כאמור, חלק מתושבי האזור החלו לפנות את משפחותיהם ולצאת מהבתים לפני תחילת פעילותה של האסדה. חלקם מבצע זאת כצעד מחאתי, אך ביניהם ישנן משפחות שעוזבות את בתיהן מתוך חשש אמיתי לבריאותן כתוצאה מזיהום האוויר הצפוי.

"אם אנחנו לא יודעים כמה זה מסוכן, פשוט יותר טוב ללכת על בטוח. אז אנחנו לא נהיה פה", אמרה אחת מתושבות האזור שהחליטה להתפנות. תושבת נוספת אמרה: "לאור המצב הקשה של נישוב הרעלים, אני צריכה לצאת באמצע העבודה מוקדם ולעזוב עם תינוק בן שנה וחצי".

תושבי האזור מנהלים כבר ארבע שנים מאבק משפטי וסביבתי נגד האסדה, הממוקמת תשעה קילומטרים בלבד מחוף דור, בלב יישובי המועצה האזורית חוף הכרמל. במסגרת המאבק נגד הפעלת האסדה, בין היתר, ישנו המוחים באוהלים על החוף, קשרו את עצמם בשרשראות והפגינו שוב ושוב מול ביתו של ראש הממשלה בקיסריה הצופה אל האסדה.