מחדל החלפת העוברים: נמצאו ההורים הגנטיים של התינוקת סופיה

בית המשפט לענייני משפחה התיר לפרסום כי בני הזוג שערכו בדיקת DNA בחודש ספטמבר הם הוריה הגנטיים של התינוקת סופיה. הפעוטה, כבת שנה וחצי, נולדה לאישה אחרת במסגרת מחדל החלפת העוברים בבית החולים בראשון לציון

זמן צפייה: 01:28

מחדל החלפת העוברים בבית החולים אסותא ראשון לציון: הוריה הגנטיים של התינוקת סופיה נמצאו לפני כחצי שנה, כך התיר לפרסום הערב (חמישי) בית המשפט לענייני משפחה, בהסכמת כל הצדדים.

הפרשה החלה בספטמבר 2022, כשאישה בהיריון, שעברה הליך הפריה חוץ-גופית בבית החולים, עברה בדיקה גנטית בשל מום לב שהתגלה בעובר שהחוזר לרחמה במסגרת ההליך. מהבדיקה עלה כי העובר לא קשור גנטית אליה ולבן זוגה. משרד הבריאות החליט להקים ועדת בדיקה שמטרתה לאתר את הוריו הביולוגיים של העובר. לאחר מכן התגלה כי האישה שאותרה ע"י הוועדה - אינה בעלת קשר גנטי לתינוקת.

כחודש אחרי פרסום הפרשה ובזמן שבבית החולים חיפשו אחרי ההורים הגנטיים - התינוקת סופיה נולדה ב-26 באוקטובר 2022. היולדת ובן זוגה נרשמו במשרד הפנים כהוריה של הילדה, שביקשו להמשיך ולגדל אותה - למרות מאמצי בית החולים לאתר את הוריה הגנטיים.

הפריה חוץ-גופית, הפרייה, טיפולי פוריות
הפריה חוץ-גופית (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

המחדל הביא למאבק משפטי ראשון מסוגו בישראל. בחודש ינואר 2023 הורה בית המשפט המחוזי בלוד על ביצוע בדיקות DNA ל-5 זוגות ואם יחידנית שטענו לקשר גנטי עם התינוקת. כחודשיים לאחר מכן החליט בית המשפט העליון שלא לקיים יותר בדיקות לזוגות אחרים. באוגוסט האחרון החליט בית המשפט המחוזי בלוד לאפשר בדיקת גנטית לזוג נוסף, בעקבות ממצאי ועדת הבדיקה של משרד הבריאות.

עתירת הוריה של התינוקת לבג"ץ נדחתה - והבדיקה בוצעה. הערב הותר לפרסום כי בני הזוג שנבדקו בחודש ספטמבר - הם הוריה הגנטיים של סופיה. התינוקת עברה ניתוחים בשל מום הלב שבו היא לוקה, והיא גדלה עם בני הזוג שילדו אותה.