אסון הזיהום בערבה: כתב אישום כפוף לשימוע נגד בכירים בקצא"א

שש שנים לאחר שחמישה מיליון ליטרים של נפט נשפכו בערבה, הפרקליטות הודיעה לחברה ולחמישה בכירים בעבר ובהווה כי הם צפויים לעמוד לדין. "הפרת הוראות בטיחות שהובילה לכשל הנדסי"

זמן צפייה: 01:07

הפרקליטות הודיעה היום (שלישי) לחברת קצא"א ולחמישה בעלי תפקידים בה בעבר ובהווה, כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע, בחשד לביצוע עבירות סביבתיות בגין אירוע דליפת נפט בהיקף נרחב בשמורת הטבע עברונה והזיהום שנגרם כתוצאה מכך. התיק נחקר בהובלת המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עם משטרת ישראל ורשות הטבע והגנים.

מכתב החשדות עולה כי הפרה של נהלי עבודה פנימיים והוראות בטיחות של החברה, היא זו שגרמה לכשל ההנדסי ולביצוע הפרויקט באופן לקוי. זאת, כאשר לא הוכנה תכנית מפורטת ובהיעדר תיאום בין גורמי הביצוע לגורמי התכנון בקצא"א. עוד עולה מכתב החשדות כי חברת האנרגיה ובכיריה, בהתאם ובמסגרת תפקידם, נושאים באחריות למחדלים ולכשלים שהובילו לפגיעה האקולוגית מהגדולות שאירעו במדינה. 

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

"האם היוהרה גרמה לכישלון בטיפול במגפה?": התבטאויותיו של אש

אחיו של בן ה-9 שנדרס למוות: "לפני שבוע חגגנו לו יום הולדת"

"גזר דין מוות": המדינה דורשת מעסקים להשיב את המקדמות שקיבלו

כתמי הנפט בשמורת עברונה, לאחר דליפת הדלק הגדולה בערבה
כתמי הנפט בשמורת עברונה, לאחר דליפת הדלק הגדולה בערבה | צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

מקצא"א נמסר בתגובה: "קצא"א מחויבת לערכי הטבע והגנת הסביבה, ומשקיעה לאורך השנים לשם כך משאבים רבים. בעת האירוע המצער, שאירע בשנת 2014, נהגה קצא״א באחריות וביעילות ופעלה באופן מקצועי ומהיר. מאז האירוע החברה פועלת לשיקום הקרקע, כולל באמצעים החדישים ביותר בעולם ומבצעת פרוייקט ייחודי לניקוי הקרקע שמתבצע בשיתוף רשות הטבע והגנים, חברת נטפים וחברת ליקוויד גז, ומומן באופן מלא על ידי חברת קצא"א. קצא"א גאה על כך שמאמצי השיקום נושאים פרי, וראיה לכך היא שגם אנשי מקצוע מעידים על גידול עקבי באוכלוסיות החי והצומח בשמורה, דברים המלמדים על יציבות המערכת האקולוגית".

אשתקד, הושג הסדר פשרה במסגרת התביעה הייצוגית נגד קצא"א, במסגרתו החברה נאלצה לשלם מאה מיליון שקלים פיצויים לציבור. מדובר בפיצוי הגבוה ביותר שנפסק בתביעה ייצוגית בישראל בתחום הסביבה. בנוסף, זוהי התביעה הראשונה בה ישנה הכרה בפיצוי ישיר בגין הנזק האקולוגי לשמורת טבע גם מבלי שנגרם נזק ישיר לאדם כזה או אחר, המהווה תקדים משפטי משמעותי להמשך ומסמל הכרה בשמירה על הסביבה כערך עליון במדינת ישראל.

כזכור, בדצמבר 2014 דלפו כחמישה מיליון ליטרים של נפט גולמי מקו צינור של חברת קצא"א לעבר שמורת ערבת עברונה, הנמצאת כ-10 ק"מ מצפון לאילת ומשתרעת על כ-40 קמ"ר בערבה הדרומית. במסגרת בניית שדה תעופה "רמון" בערבה, ולצורך סלילת שביל גישה, נדרש שינוי תוואי של חלק מהצינור אשקלון-אילת, אשר משמש להובלת דלק גולמי, וזאת באמצעות הסטה מערבה של מקטע צינור המצוי סמוך לצומת באר אורה.