עלייה בחומרים החשודים כמסרטנים: דו"ח הפליטות המזהמות ל-2021

המשרד להגנת הסביבה חושף עלייה בפליטות שנרשמו במפעלים בישראל, בראשם תחנות הכוח של חברת החשמל ומפעל המלט של "נשר", אך מנגד נרשמו הפחתות בפליטת חלק מהחומרים המזהמים לאוויר בשיעור של 3% עד 19%. השרה זנדברג: "עדיין יש עבודה רבה לפנינו בהורדת זיהום האוויר בישראל"

זמן צפייה: 01:15

דו"ח הפליטות המזהמות שפרסם היום (חמישי) המשרד להגנת הסביבה חושף עלייה של 1.5% בחומרים החשודים כמסרטנים במפעלים, אך יחד עם זאת נרשמו הפחתות בפליטת חלק מהחומרים המזהמים לאוויר בשיעורים של 3% עד 19%.

הדו"ח מציג את נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2021 של 575 המפעלים הגדולים בישראל. זו השנה העשירית ברציפות שהדו"ח מתפרסם, והוא כולל בתוכו מידע מקיף אודות פליטות מזהמים לאוויר, לים, לקרקע ולמקורות מים מהמפעלים וגורמי זיהום הגדולים.

לפי הדו"ח, המפעלים שמייצרים את הזיהום הגדול ביותר הם תחנות הכוח של חברת החשמל - "אורות רבין" בחדרה ו"רוטנברג" באשקלון, ומיד אחריהם מפעלי המלט של "נשר" ברמלה

מהדו"ח עולה כי צמצום השימוש בפחם לייצור חשמל והגברת ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות, תרמו להפחתת פליטת תחמוצות חנקן ב-19%, פליטת תחמוצות גופרית פחתה ב-10% ופליטת גזי החממה פחתה ב-3%. בנוסף, סגירת מפעל שמן תעשיות שמנים במפרץ חיפה הביאה לירידה של 3% בפליטת תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן (NMVOC). משנת 2012 הפחתה מצטברת במפרץ בפליטת חומרים מזהמים לאוויר של 50% עד 94%.

השריפה שפרצה במפעל רותם אמפלט בדימונה - אילוסטרציה | צילום: כיבוי אש נגב

פליטות החומרים לא רק עולות לנו בבריאות, אלא גם בכיס. העלויות החיצוניות של פליטות לאוויר בשנת 2021 מסתכמות ב-12.5 מיליארד שקל, מתוכם 7.7 מיליארד שקל מפליטת גזי חממה. מספרים גבוהים מאד, אך עדיין מדובר בהפחתה של 9% מהעלויות שנרשמו בשנת 2020, אז נרשמה עלות של 12.9 מיליארד שקל. ההפחתה עומדת על סך של 1.1 מיליארד שקל. ההפחתות של השנה האחרונה נובעות בעיקר מצמצום השימוש בפחם בתחנות הכוח אורות רבין ורוטנברג.

לפי ממצאי הדו"ח, השינויים המרכזיים בשנת 2021 הם ראשית הפחתה של 47% בפליטת תחמוצות חנקן בשנת 2021 ביחס לנתוני 2015, בעקבות התחדשות צי הרכבים, הפחתה של 52% בפליטת NMVOC. בנוסף, כמות הפליטה של תחמוצות גופרית פחתה ב2021 ב-45%, ופליטת תחמוצות חנקן פחתה ב-9%, זאת בעקבות שינויים מתודולוגיים במצאי כלי שיט בנמלים.

כמו כן, כמות פליטת חלקיקים וחומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים עלתה ב-28%. זאת בעקבות עלייה במספר אירועי השריפה המדווחים על ידי כבאות והצלה לישראל - מהערכה של 10,000 אירועים ב2018 ל- 12,762 אירועי שריפת פסולת בשנת 2020.

דליפת ברום במפעלי ים המלח - אילוסטרציה
דליפת ברום במפעלי ים המלח - אילוסטרציה | צילום: אושרי פחימה, כבאות והצלה נגב

לפי הדו"ח, לא נרשם שינוי משמעותי בהערכת כמות הפסולת הנשרפת. עודכן מקדם פליטה לפורמאלדהיד שהביא לעלייה של 218% בכמות פליטת חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים. כמות שריפת עץ בקמינים עלתה ב-19% מ-2018 ל-2021. כמות שריפת פחמים עלתה ב-12%.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מסרה: "אנחנו משתפים היום את הציבור במידע העדכני ביותר שבידינו. נתוני דוח המפל"ס מראים המשך מגמת הפחתה ניכרת במזהמים וכן המשך הפחתת העלות החיצונית של פליטת חומרים מזהמים לאוויר בישראל, אך עדיין יש עבודה רבה לפנינו בהורדת זיהום האוויר בישראל, בעיקר בכל הקשור בתעשייה וכן בשריפות הבלתי חוקיות. נמשיך לפעול לשיפור איכות האוויר ואיכות החיים של תושבי המדינה".