בקשת סמוטריץ' אושרה בוועדה: מחיר הסיגריות האלקטרוניות יוזל

למרות מותו של מידן קלר בן ה-16 מגדרה, ולאחר שהשבוע אושפז נער נוסף, ועדת הכספים אישרה את בקשת שר האוצר להפחית את המס על הסיגריות האלקטרוניות - מה שיהפוך אותן לזולות ונגישות יותר

זמן צפייה: 01:15

למרות מותו של מידן קלר בן ה-16 מגדרה בעקבות עישון סיגריות אלקטרוניות, ולאחר שהשבוע אושפז נער נוסף, ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (חמישי) את בקשת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להפחית את המס על הסיגריות האלקטרוניות, מה שיהפוך אותן לזולות ונגישות יותר.

הוועדה אישרה את את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, וצו המיסוי החדש נמוך ב-98% בהשוואה לצו המיסוי הקודם (ב-2022). בהתאם לצו, שיעור המס יעמוד על 145% בתוספת 4.64 ש"ח למ"ל, אך לא פחות מ- 8.90 ש"ח למ"ל. בנוסף, יוקם צוות במשרד האוצר ובמשרד הבריאות שייבחן את השלכות המיסוי בנושא וצעדים נוספים בתחום.

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "הכוונה טובה אך זה רק חצי הדרך. יש להשוות מיידית את המיסוי של הווייפ לסיגריות טבק רגילות ולהתקדם בזריזות לאיסור מוחלט של ייבוא סיגריות אלקטרוניות ונרגילות חד פעמיות, לרבות כאלו בטעמים ובריחות שמערפלים את הסכנה. המיסוי משפיע ישירות על שיעורי העישון בקרב ילדים ובני נוער ואוכלוסיות ממעמד סוציואקונומי נמוך. מדובר באסטרטגיה ידועה ומוכחת להפחתת השימוש".

עוד מדגישים באגודה למלחמה בסרטן: "מחקרים מדעיים מצאו קשר בין סיגריות אלקטרוניות לתסמינים ותופעות כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, ופגיעה במערכת הנשימה והריאות הנקראת מחלת המאיידים (EVALI). בנוסף מחקרים חדשים כבר מצאו שינויים גנטיים הקשורים לגידולים סרטניים בחלל הפה, באיזור הריאות ובשלפוחית השתן".

עו"ד יאיר סקלסקי, המייצג את משפחתו של מידן קלר, מסר: "כל מי שחושב שראוי להפחית מס על סיגריות אלקטרוניות צריך לקחת בחשבון שהוא נותן יד לפגיעה בבריאות הציבור עד כדי סכנת חיים של ממש של בני נוער רבים בישראל. הכסף מהמס יכול לשמש, למשל, את מערכת הבריאות לטיפולים רבים וראויים יותר לציבור ואף ספציפית להשגחה ראויה יותר על חייו של מידן".

סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית | צילום: חדשות 13

בראשית הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "לא הייתי מביא את זה היום כי אנחנו בליבת דיוני התקציב, אבל אם לא נאשר היום את הצו- הוא יבוטל ולא יהיה מס בכלל. שר האוצר אמר שיקים צוות שיבחן את הנושא ובמידת הצורך יביא תיקון ונדון בו כאן. אני מציע שנאשר היום את הצו, נעקוב ונדאג שהנושא יגיע לכאן שוב בתוך חודשים ספורים".

יוע"משית הוועדה עו"ד שלומית ארליך הסבירה כי הצו הנידון כבר בתוקף, שכן נכנס מיד לאחר חתימתו על ידי שר האוצר, אולם במידה ולא יאושר היום על ידי הוועדה, המשמעות היא שיבוטל ולא יהיה מס כלל. עומר רחמים, יועץ לשר האוצר אמר: "שר האוצר במדיניותו לא אוהב הבניית התנהגות באמצעות מיסים אך בוודאי שאת האמירה הזאת צריך לאזן ולבחון את הדברים באופן פרטני".

"מדובר במוצר יחסית חדש", הוסיף רחמים, "אנחנו עדיין לא לגמרי מבינים מה הוא עושה ואנחנו אחרי מקרה קשה שאירע לאחרונה, ועוד מקרה השבוע. לאחר התייעצות עם גורמי מקצוע במשרד הבריאות ושר הבריאות, הוחלט שיוקם צוות משותף עם משרד הבריאות שייבחן את הסוגיה. אם הצוות יכריע שצריך להעלות את המס - נחזור לכאן ונעשה זאת. אף אחד לא רוצה להיות במצב שהמס לא קיים בכלל, אז זה מה שנכון לעשות כרגע".

ח"כ אלי דלאל אמר: "הסיגריה האלקטרונית היא אסון, יש על כך מחקרים רבים ואנחנו גם רואים את הדברים בשטח. האבסורד הוא שהמכס על סיגריה רגילה הוא פי 2 מאשר על אלקטרונית. אצביע על זה היום כי אחרת לא יהיה בכלל, אבל לאחר מכן צריך למצוא פתרון מקיף לסוגיה".

ח"כ בועז ביסמוט אמר: "זה מגיע לילדים בגילאים צעירים מאוד וזה מדאיג. זה נראה לכאורה דבר תמים, אבל זה מכיל ניקוטין ומספר רב של חומרים רעילים ומסרטנים. יש לזה השפעות שליליות רבות ובעולם מדווחים כבר על 68 מקרי מוות כתוצאה משימוש בסיגריות אלקטרוניות".

ד"ר שרון אלרואי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות אמרה: "אנחנו מקימים צוות לאומי לנושא הזה, כי זה צו השעה. מדובר בבעיה מורכבת שנוגעת לתחומים רבים בהם בריאות, חינוך ועוד. אלה הילדים של כולנו ולכולנו יש מחויבות לבריאות שלהם. אם לא נעבוד ביחד לא נצליח לפטור את זה". אלרואי פרייס ציינה בנוסף בדיון כי 37 מדינות כבר אסרו את השימוש בסיגריות אלקטרוניות.

מידן קלר, נפטר בעקבות עישון סיגריה אלקטרונית
מידן קלר, נפטר בעקבות עישון סיגריה אלקטרונית | צילום: מתוך פייסבוק

בחודש שעבר נפטר מידן קלר בן ה-16 מגדרה, לאחר שאושפז בבית החולים שניידר במצב קשה מאחר שריאותיו קרסו בעקבות עישון סיגריות אלקטרוניות. מבית החולים נמסר כי הנער נפטר לאחר שככל הנראה ניתק עצמו ממכשיר האקמו מסיבה לא ברורה.

אמש נמסר מהמרכז הרפואי קפלן ברחובות כי נער בן 16, תושב העיר, אושפז במחלקה לטיפול נמרץ ילדים, עם חשד ל-EVALI (נזק לריאות הנגרם כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות) אשר עדיין מצוי בבדיקה. הנער העיד כי עישן סיגריות אלקטרוניות. הוא הגיע לבית החולים כשהוא סובל מאי ספיקה נשימתית, מאושפז בשלב זה במצב בינוני ומקבל טיפול תומך.

בעקבות המקרים האחרונים בהם נפגעו בני נוער לאחר שימוש בסיגריה אלקטרונית, שר החינוך יואב קיש ושר הבריאות משה ארבל החליטו אתמול לבחון כיצד ניתן להעלות את המודעות לסכנות הקיימות בשימוש בסיגריות אלקטרוניות וחומרים דומים.

"הסיגריות האלקטרוניות הפכו למגיפה של ממש בקרב בני הנוער", נמסר בהודעת משרד החינוך, "ויש לעשות ככל האפשר על מנת לצמצם את השימוש בהם בקרב בני נוער על מנת למנוע את האסון הבא".