"הפכו למגפה": משרדי הבריאות והחינוך נגד הסיגריות האלקטרוניות

בעקבות המקרים האחרונים בהם נפגעו בני נוער לאחר שימוש בסיגריה אלקטרונית, שר החינוך ושר הבריאות החליטו לבחון כיצד ניתן להעלות את המודעות לסכנות הקיימות בשימוש. "יש לעשות ככל האפשר על מנת למנוע את האסון הבא"

זמן צפייה: 02:59

בעקבות המקרים האחרונים בהם נפגעו בני נוער לאחר שימוש בסיגריה אלקטרונית, שר החינוך יואב קיש ושר הבריאות משה ארבל החליטו היום (רביעי) לבחון כיצד ניתן להעלות את המודעות לסכנות הקיימות בשימוש בסיגריות אלקטרוניות וחומרים דומים.

"הסיגריות האלקטרוניות הפכו למגיפה של ממש בקרב בני הנוער", נמסר בהודעת משרד החינוך, "ויש לעשות ככל האפשר על מנת לצמצם את השימוש בהם בקרב בני נוער על מנת למנוע את האסון הבא".

כזכור, אמש נמסר מהמרכז הרפואי קפלן ברחובות כי נער בן 16, תושב העיר, אושפז במחלקה לטיפול נמרץ ילדים, עם חשד ל-EVALI (נזק לריאות הנגרם כתוצאה מעישון סיגריות אלקטרוניות) אשר עדיין מצוי בבדיקה. הנער העיד כי עישן סיגריות אלקטרוניות. הוא הגיע לבית החולים כשהוא סובל מאי ספיקה נשימתית, מאושפז בשלב זה במצב בינוני ומקבל טיפול תומך.

סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית | צילום: חדשות 13

בחודש שעבר נפטר מידן קלר בן ה-16 מגדרה, לאחר שאושפז בבית החולים שניידר במצב קשה מאחר שריאותיו קרסו בעקבות עישון סיגריות אלקטרוניות. מבית החולים נמסר כי הנער נפטר לאחר שככל הנראה ניתק עצמו ממכשיר האקמו מסיבה לא ברורה.

אימו של קלר סיפרה לחדשות 13: "אני לא מבינה איך זה קרה, הוא הגיע למצב של קריסת ריאות. המצב שלו קשה אך יציב. הוא הרגיש שהוא לא מצליח לנשום והשתעל. כשהיינו אצל רופאת משפחה ראינו שהסטורציה היא נמוכה ממש, בין רגע. הוא ילד בריא לגמרי, מתאמן".

לדברי פרופ' עובדי דגן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, "הנער התקבל ליחידה לטיפול נמרץ לב במצב קשה מאד כשריאותיו אינן מתפקדות, ונזקק לתמיכה מלאה של מכשיר אקמו. הנזק שנגרם, ככל הנראה, מעישון של הסיגריות האלקטרוניות הוא נזק עצום. אנו קוראים לכל ההורים, מנעו את המקרה הבא".

מידן קלר, נפטר בעקבות עישון סיגריה אלקטרונית
מידן קלר, נפטר בעקבות עישון סיגריה אלקטרונית | צילום: מתוך פייסבוק

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר: "אנו מאחלים החלמה מהירה לנער ומחזקים את משפחתו. הווייפ הפך למגיפה מסוכנת בקרב הילדים והנוער בישראל הממשיכה לגבות קורבנות. חיוני שהורים יהיו מודעים לתסמינים ולנזקים. מדובר במוצר מסוכן וממכר שיוצר תלות פיזית ונפשית ופוגע פגיעה אנושה בבריאות. החל משיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, דרך פגיעה במערכת הנשימה והריאות (מחלת המאיידים הנקראת באנגלית EVALI) המובילה לקריסה נשימתית".